ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حقوق بشر «اسلامی»، مقابل حقوق بشر «انسانی»؟

صدیقه وَسمَقی معتقد است اعلامیه حقوق بشر اسلامی، بر اساس قوانین شریعت، برابری زن و مرد را از نظر حقوق اساسی به رسمیت نمی‌شناسد و این بزرگ‌ترین ضعف و مشکل این اعلامیه است.

«اعلامیه حقوق بشر اسلامی» عمری ۲۵ ساله دارد. این سند توسط سازمان کنفرانس اسلامی در ۱۴ مرداد ۱۳۶۹/ پنجم اوت ۱۹۹۰ در شهر قاهره پایتخت مصر تصویب شد. این اعلامیه تلاش می‌کند حقوق بشر را از نگاه اسلامی، تحلیل و پیاده‌سازی کند.

جمهوری اسلامی ایران هر دو منشور جهانی و اسلامی حقوق بشر را امضا کرده است. با وجود این مقام‌های جمهوری اسلامی همواره نهادهای حقوق بشری جهان را مورد انتقاد قرار داده و از برتری «حقوق بشر اسلامی» بر اعلامیه ۶۷ ساله حقوق بشر سخن گفته‌اند.

مقام‌های حکومتی در ایران معتقدند که حقوق بشر به «ابزاری سیاسی» در جهان تبدیل شده است و همواره تلاش کرده‌اند تا حقوق بشر را نه حقوقی جهان‌شمول بلکه موضوعی نسبی و فرهنگی قلمداد کنند که بر اساس تفاوت‌های دینی و فرهنگی شکل می‌گیرند.

آن‌ها با این استدلال که «حقوق بشر نسبی و فرهنگی» است و «با اصول و مبانی اسلام منافات دارد» به مخالفت با منشور جهانی حقوق بشر پرداخته‌اند.

مقام‌های ایرانی همچنین در تلاشند تا دیگر کشورهایی را که بیشتر ساکنان آنان مسلمانان هستند، برای تدوین چنین حقوقی تشویق و بسیج کنند.

رادیو زمانه به مناسبت دهم دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، با صدیقه وَسمَقی، استاد فقه و حقوق اسلامی مقیم سوئد گفت‌وگو کرده است. او در این گفت‌و‌گو از تفاوت‌های حقوق بشر اسلامی و منشور جهانی حقوق بشر گفته است: «منشور جهانی حقوق بشر اساس برابری همه انسان‌هاست، در حالی که شریعت اسلامی، اساس و شاکله حقوق بشر اسلامی است.»

وسمقی می‌گوید: «در اعلامیه حقوق بشر اسلامی، بر اساس قوانین شریعت برابری زن و مرد از لحاظ حقوق اساسی به هیچ‌وجه به رسمیت شناخته نشده است و این بزرگ‌ترین ضعف و مشکلی‌ست که در این اعلامیه وجود دارد.»

صحبت‌های صدیقه وسمقی را از اینجا بشنوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان . ( اگر ) بپذيريم كه اسلا م و فرامينش از طرف الله و از اسمان امده ، و با توجه به اينكه همين خداي موردِ اشاره اسلام ( الله ) سازنده همه كس و چيز معرفي شده ، لذا بايد بپذيريم كه مخلوفات كه ما انسانها را نيز دربر ميگيرد حقي در برابر او ندارند و وظيفه دارند همانطور كه دستورِ اوست ، عمل كنند . بنابر اين استدلال ، او مرا موظف كرده به انجام وظايفي در برابر مخلوقِ ديگر . البته با تشخيص خودش . حقوق بشرِ بشري ، حقوقي است كه منِ انسان كه دركِ همسان از دردو ضعف و قوت و شادي و غم ووو ديگر انسان دارم ، با مشورت او كه نيز مثلِ من است براي گذران امور دوران زندگي خود ، معين ميكنم . به گفتارِ ساده تر ، قرارداد فيما بين انسانهاست . در اين فقط به اينجا كه ميبينيم و لمس ميكنيم ميپردازد ، و حال آنكه آنديگري كه مورد ادعاي مدعيونِ اسلاميست ، به دنيايي كه نميبينيم ، نديده ايم و هرگز تا كنون ، رفته اي ، باز نگشته كه شرح آن كند ، ميپردازد . پاينده ايران ، سربلند ايراني

  • reza

    تقدیم به هموطن گرامی خانم صدیقه وسمقی https://youtu.be/kSkbpLow8H4

  • reza

    http://www.radiozamaneh.com/250630 برای انکارو نپذیرفتن حقوق زنان وبرابری حقوقِ زن ومرد واساسأ حقوق انسان به انواع حیله ها متوسل میشوند؛تا بشربیچاره را فریب داده و گیج کنند تعجبی ندارد که ازاین به بعد شاهد انواع واقسام حقوق بشر باشیم گویا بشربا بشرفرق داره... ؛حقوقِ بشراسلامی؛ حقوقِ بشریهودی ؛حقوق بشر بهایی؛ ؛حقوق بشر مسیحی و الا ماشالله باشیم... اعلامیه حقوق بشر را تکه تکه میکنند که ازآن آش نذری بسازند . سورهء نساء آیه ۳۴ “وَ الّلاتی تَخافُونَ نُشُوزِهُنَّ فَعظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فيِ الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ…” اگر زن شما در مقام نافرمانی و سركشی برآمد نخست او را پند دهيد، اگر به راه نيامد از هم‌خوابگی محرومش سازيد و اگر باز تسليم نشد و اطاعت نكرد او را بزنيد سورهء بقره آیه ۲۲۳ نِساؤُكُمْ حَرْثُ لَكُمْ فَاْتُوا حْرَثَكُمْ أنّی شِئْتُمْ. يعنی زنان شما كشت شمايند و در هر کجای كشت خود مي‌توانيد وارد شويد” آیه ۱۲ سوره‌ی انفال فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ سر دشمنان از بالای گردن بریده شود و سرانگشتان دست دشمن قطع شوند تا نتوانند اسلحه به دست گیرند. تنها زمان مجازات زنان با مردان برابرند!!!؟؟؟ وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُما جَزاءً بِما کَسَبا نَکالاً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ (مائده ۳۸) و مرد و زن دزد را به [سزاى] آنچه کردهاند، دستشان را به عنوان کیفرى از جانب خدا ببُرید، و خداوند توانا و حکیم است. ورهء آل عمران آیه ۸۵ “وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الاسلامِ ديناً فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ” “جز اسلام دينی پذيرفته نيست سورهء محمد آیه ۴ “فَاذِالَقيتُمُ اّلَذينَ كَفَرُو و افَضَرْبَ الرَّقابِ حَتّی اِذا اَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدّوُا اْلوَثاقَ” “كفر را هر كجا يافتيد گردن بزنيد تا زمين از خونشان رنگين شود. اسيران را محكم ببنديد كه قادر به فرار نباشند”