ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمارهای متناقض از خصوصی‌سازی

کل واگذاری‌ها طی دو سال گذشته بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده.۳۲ درصد واگذاری‌ها از سال ۸۰ تا ۹۴ در دو سال اول فعالیت دولت روحانی صورت گرفته‌ است.

سازمان‌ها و نهادهای دولتی آمار متفاوتی از خصوصی‌سازی در دولت یازدهم ارائه می‌دهند. برخی از کار‌شناسان و مسئولان اقتصادی از شکست پروژه خصوصی‌سازی و یا روند کند آن در دولت روحانی انتقاد می‌کنند و در مقابل گزارش‌های منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان خصوصی‌سازی بیانگر حرکت شتابان دولت یازدهم برای واگذاری بنگاه‌های دولتی است.

براساس تازه‌ترین گزارش سازمان خصوصی، دولت در ۹ماه نخست امسال یک هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی را واگذار کرده است.

میزان واگذاری سهام دولتی در سال نیمه دوم سال ۹۲ حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۳ بیش از پنج هزار میلیارد تومان علام شده بود.

با این حال رئیس سازمان خصوصی‌سازی شهریور امسال به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که مجموع واگذاری‌های دولت در دو سال گذشته بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گفته علی‌اشرف پورحسینی، ۳۲ درصد مجموع واگذاری‌ها از سال ۸۰ تا ۹۴، در دو سال نخست فعالیت دولت روحانی صورت گرفته است.

اما این مقام مسئول در گفت‌وگوی دیگری گفته بود از ۳۸ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی که برای فروش گذاشتیم، تنها ۳۲۰۰ میلیارد تومان آن به فروش رفت.

این آمار‌ها در شرایطی اعلام می‌شود که گزارش تفکیکی منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان خصوصی ایران نشان می‌دهد که درآمد دولت از محل واگذاری‌ها در سال ۹۲، نزدیک به ۱۳۱ درصد رقم پیش‌بینی شده در قانون بودجه، بوده و در سال بعد دولت یک و نیم برابر بیشتر از آنچه که در قانون بودجه پیش‌بینی کرده بود، درآمد داشت.

نیمه نخست امسال، هنگامی که بحث بر سر نحوه واگذاری شرکت دخانیات به صندوق بازنشستگی فولاد به جدال میان نمایندگان مجلس و وزیر صنعت، معدن و تجارت تبدیل شد، معاون پیشین سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سهام دولتی به عنوان رد دیون در دولت یازدهم خبر داد.

او همچنین مدعی شد که دولت ۱۸ درصد از سهام شرکت سایپا را بدون انتشار آگهی واگذاری، واگذار کرده است. علاوه بر این، واگذاری سهام شرکت آلمینیوم المهدی هرمزگان نیز با انتقادهای فراوانی روبرو شد.

خصوصی‌سازی با سرعت ادامه دارد

دولت حسن روحانی سال گذشته فهرستی از ۱۲۰ شرکت آماده واگذاری منتشر کرد. براساس برنامه مصوب، دولت می‌بایست تا پایان سال ۹۳ این شرکت‌ها را واگذار می‌کرد. اما به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، هم اکنون نزدیک به ۳۰۰ شرکت آماده واگذاری هستند که باید تا پایان سال واگذار شوند.

او در گفت‌وگو با روزنامه همشهری- ۲ آذر- گفت بود که دولت ۳۰۰ شرکت دیگر را که متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و نفت هستند، از فهرست واگذاری‌ها خارج کرده است.

براساس گزارش سازمان خصوصی‌سازی، ۱۳۶ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی در ۱۴ سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شده است. گزارش‌های غیررسمی بیانگر آن است که بخش زیادی از این واگذاری‌ها انتقال دارایی‌های دولتی و عمومی به بخش شبه دولتی، نهادهای نظامی و بنیادهای وابسته به حکومت بوده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.