ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفرانس آب و هوایی پاریس تمدید شد

در حالی که قرار بود کنفرانس آب و هوایی پاریس جمعه به پایان برسد، گفت‌وگوها برای دستیابی به توافق نهایی در مورد مسأله گرمایش زمین به دلیل باقی ماندن چند مسأله کلیدی یک روز تمدید شد.

پس از ۱۱ روز بحث در کنفرانس آب و هوایی پاریس (COP21) انتظار برای رسیدن به توافق نهایی بر سر مسأله گرمایش زمین همچنان ادامه دارد. به‌دلیل باقی ماندن چند مسأله کلیدی کنفرانس پاریس تا روز شنبه تمدید شد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه و رئیس کنفرانس آب و هوایی پاریس در این‌باره گفت: «ما ترجیح می‌دهیم به گفت‌وگوهای هیأت‌های نمایندگی در تمام روز جمعه ادامه دهیم.»

کنفرانس آب و هوایی پاریس روز دوشنبه ۳۰ نوامبر / ۹ آذر آغاز شد و قرار بود شامگاه امروز، جمعه ۱۱ دسامبر / ۲۰ آذر به کار خود پایان دهد.

لوران فابیوس پس از دو شب بی‌خوابیِ هیأت‌های مذاکره‌کننده به‌دلیل ادامه مذاکرات، به نمایندگان ۱۹۵ کشور که از دو هفته پیش در منطقه بورژه پاریس گرد آمده‌اند، گفت: «[متن توافقنامه] صبح شنبه معرفی خواهد شد تا در ظهر به تصویب برسد.»

با این حال، فابیوس اطمینان داد که «مسائل در جهت مثبت پیش می‌روند».

او روز پنج‌شنبه گفته بود کنفرانس قادر است توافقنامه نهایی را در روز جمعه ارائه دهد.

کمی پیش از ساعت شش بامداد روز جمعه به‌وقت محلی نمایندگان سالن مذاکرات را ترک کردند. وقتی از تاد استرن، عضو هیأت مذاکره‌کننده آمریکا در مورد فضای مذاکرات پرسیده شد او تنها پاسخ داد: «همه خسته‌ایم».

پیش از ترک محل، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از طرح تازه توافق دفاع کرد و به‌گفته یک مذاکره‌کننده اروپایی، آن را «بازتاب اصول متمایز» دانست.

روز چهارشنبه لوران فابیوس دیدگاه مشترک کشورها بر پایه پیش‌نویس قطعنامه نهایی را به کنفرانس ارائه داد. او گفته بود که سه موضوع اصلی کنفرانس یعنی میزان تلاش‌های درخواست‌شده از کشورها بر اساس سطح توسعه آن‌ها، مسائل مالی و «حد بلندپروازیِ» توافق، همچنان مورد اختلاف باقی مانده‌اند.

سازمان‌های غیردولتی با طرح ارائه‌شده توسط فابیوس محتاطانه برخورد کردند. جنیفر مورگان، از مؤسسه منابع جهانی گفت: «پیشرفت‌های مهمی در مورد بسیاری مسائل حاصل شده اما نقاط کلیدی هنوز باقی مانده‌اند.»

مؤسسه منابع جهانی یک نهاد تحقیقاتی است که در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کند و مقر آن در واشنگتن است.

سازمان‌های غیردولتی به‌ویژه از این‌که در طرح ارائه‌شده حداکثر گرمایش زمین زیر دو درجه سانتی‌گراد نسبت به سطح پیشاصنعتی تعیین شده است راضی هستند. ادامه تلاش‌ها برای محدود کردن افزایش گرما به ۱,۵ درجه سانتی‌گراد نیز در این طرح دیده می‌شود اما سازمان‌های غیردولتی نسبت به عملی ساختن آن خوش‌بین نیستند و زمان بررسی طرح‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را «خیلی دیر» می‌دانند.

از نظر پاسکال کانفن، کارشناس مؤسسه منابع جهانی، این موضوع «اصلی‌ترین ضعف» طرح است چرا که رسیدن به چنین هدفی پیش از سال ۲۰۲۵ به اندازه کافی الزام‌آور نشده است.

از نظر مسائل مالی طرح‌ارائه‌شده به‌روشنی به سمت کشورهای جنوب گرایش دارد. این طرح تصریح می‌کند که کشورهای ثروتمند تا سال ۲۰۲۰ سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به این کشورها پرداخت خواهند کرد و در قبال آن کشورهای دریافت‌کننده این کمک باید به‌طور منظم درباره اهداف پیش‌برده‌شده گزارش دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.