ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واژه "پناهجویان" به عنوان کلمه سال آلمان انتخاب شد

بنیاد زبان آلمان واژه "پناهجویان" را به عنوان کلمه سال ۲۰۱۵ برگزید. این انتخاب از بین ۲۵۰۰ پیشنهاد صورت گرفت. دومین گزینش داوران: من شارلی هستم.

بنیاد زبان آلمانی در ویسبادن، واژه "پناهجویان" را به عنوان کلمه سال ۲۰۱۵ برگزید. این انتخاب از بین ۲۵۰۰ پیشنهاد صورت گرفت. دومین گزینش داوران: من شارلی هستم.

پناهجویان (flüchtlinge) واژه سال در ‌آلمان معرفی شد. اعضای بنیاد زبان آلمانی گفته‌اند: «این گزینش نه به خاطر فراگیری وضعیت آوارگان و پناهجویان، بلکه به خاطر طنین و آهنگ خود واژه نیز هست.»

هیات ژوری بنیاد زبان آلمانی در توضیح انتخاب خود یادآوری کرده که این واژه از نظر سیاسی‌، اقتصادی و اجتماعی، سال ۲۰۱۵ را تحت تاثیر قرار داده بود.

داوران این بنیاد درمورد واژه‌هایی چون "سیل آوارگان" یا "سیل پناهجویان" هم بحث کرده بودند اما آگاهانه از انتخاب آنها خودداری کردند. دلیل: در این کلمات ترکیبی، انسان‌ها به یک توده نامعین تقلیل داده می‌شوند.

دومین انتخاب بنیاد: "من شارلی هستم"؛ جمله‌ای که پس از حمله تروریستی به دفتر مجله طنز شارلی ابدو، همبستگی میلیون‌ها نفر در سطح جهان را با قربانیان این تهاجم به نمایش گذاشت. پروفسور پیتر شلوبینسکی، مدیر بنیاد زبان آلمان گفت: «به ندرت پیش آمده که داوران یک واژه یا جمله‌ای فرانسوی را برگزینند.»

سومین واژه برگزیده سال اما مفهومی اقتصادی- سیاسی است: واژه Grexit که ترکیبی از Greece و Exit است. این اصطلاح در اوج بحث‌های مربوط به خروج یونان از اتحادیه اروپا وارد رسانه‌‌ها شد.

بنیاد زبان آلمانی که در شهر ویسبادن قرار دارد، همه ساله و در دومین جمعه دسامبر، واژه سال را انتخاب می‌کند. کلمات از میان سوژه‌ها و رویدادهای تعیین‌کننده و محوری سال انتخاب می‌شوند و البته ارزش زبانی، نمادین، ابتکاری یا جنبه زیبایی‌شناسانه آنها نیز در نظر گرفته می‌شود.

در سال ۲۰۱۳ و زمانی که آلمان فدرال درگیر بحث‌های داغ پیرامون تشکیل یک ائتلاف بزرگ دولتی بود، واژه Groko وارد ادبیات سیاسی این کشور شد؛ واژه‌ای ساختگی که از ترکیب کوتاه شده دو کلمه Grosse (بزرگ) و Koalition (ائتلاف) درست شده بود و همان سال، واژه برگزیده آلمان معرفی شد.

بنیاد زبان‌ آلمانی که با حمایت مالی وزارت فرهنگ ایالت‌های مختلف اداره می‌شود، از سال ۱۹۷۷ واژه سال را معرفی می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهروز

    و پناهجوئی که در ماه نوامبر از غرق شدن در سواحل یونان نجات داده شد و یک ماه بعد در کشتار پاریس شرکت داشت.