ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

این‌بار صدای اعتراض کرمانی‌ها بلند شد

مرکز‌گرایی و تحقیر شهرستانی‌ها یا درک نادرست از طنز در یک مجموعه ویدیویی؟ کرمانی‌ها به سریال «شهرزاد» اعتراض کرده‌اند. سخنگوی ارشاد اسلامی واکنش نشان داد.

مرکز‌گرایی و تحقیر شهرستانی‌ها یا درک نادرست از طنز در یک مجموعه ویدیویی؟ پس از پخش هشتمین قسمت مجموعه «شهرزاد» گروهی از کرمانی‌ها به تصویری که از این شهر ارائه شده، اعتراض کردند. اعتراض آن‌ها ابتدا در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد، اما به زودی به مجلس شورای اسلامی رسید و سخنگوی ارشاد اسلامی را هم وادار به واکنش کرد.

پریناز ایزدیار در نقش شیرین سر صخنه فیلمبرداری از مجموعه ویدیویی «شهرزاد»

ماجرا از این قرار بود: در هشتمین قسمت «شهرزاد»، شیرین، دختر پرافاده «بزرگ آقا» (با بازی پریناز ایزدبار) بعد از سه ماه اقامت در کرمان به تهران برمی‌گردد. او به پدر مقتدرش می‌گوید: «تهرون کجا، بقیه جاها کجا، همه‌ش خاکی خلی، در و دهاتی»

و به قباد، همسرش هم می‌‌گوید: «خفه شدم از اینکه آنجا همه چیز بوی خاک و پهن می‌داد.»

کرمانی‌ها ابتدا در اینستاگرام به محتوای این گفت‌و‌گو معترض شدند و سپس دامنه این اعتراضات به تدریج بالا گرفت.

محمد مهدی زاهدی، رییس مجمع نمایندگان استان کرمان گفته است: «ما شدیداً این توهین را محکوم می‌کنیم و از قوه قضائیه و دادستانی کرمان می‌خواهیم که این قضیه را پیگیری کنند.»

نماینده مردم کرمان وعده داده بود که در صحن علنی مجلس موضوع توهین به کرمانی‌ها را در دستور کارش قرار دهد.
محمد رضا علیزاده، مدیر کل ارشاد اسلامی در کرمان خاطر نشان کرده است که چنانچه واقعاً به کرمانی‌ها توهین شده باشد از طریق مراجع قانونی این موضوع را پیگیری می‌کند.

استانداری کرمان اما مردم را به آرامش دعوت کرده و در همان حال حسین نوش‌آبادی، سخنگوی ارشاد اسلامی در نشست خبری دوشنبه ۲۳ آذر خود در دفاع از تهیه‌کنندگان مجموعه شهرزاد گفته است: «سازندگان این مجموعه قصد توهین نداشته‌اند. اگر مردم شریف کرمان صبر کنند خواهند دید که در قسمت‌های آینده از آن‌ها تجلیل خواهد شد.»

حسن فتحی، کارگردان خوش‌اقبال مجموعه شهرزاد هم در هم‌آوایی با سخنگوی ارشاد اسلامی وعده داد که در قسمت یازدهم مردم کرمان مورد ستایش قرار گیرند.

«شهرزاد» روایتی تحریف‌شده از سال‌های بعد از کودتای ۲۸ مرداد در قالب یک «ساگای خانوادگی» است. پریناز ایزدبار، بازیگر نقش شیرین در این مجموعه ویدیویی به پیشزمینه تاریخی داستان اشاره کرد و کرمانی‌ها را به بزرگ‌نمایی متهم کرد. او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «امیدوارم سوءتفاهم‌ها برطرف شود. همه جای ایران برای من زیباست.»

آخرین بار در برنامه «فیتیله» که جمعه ۱۵ آبان از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، به ترک‌ها توهین شده بود.

روابط عمومی صدا و سیما و محمد سرافراز رئیس این سازمان از پخش برنامه تلویزیونی «فیتیله» عذرخواهی کردند اما خشم مردم فروکش نکرد.

دوشنبه ۱۸ آبان ده‌ها نفر در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی و غربی دست به تجمع اعتراضی زدند. یگان‌های ویژه نیروهای امنیتی به مقابله با معترضان برخاستند و به آن‌ها حمله کردند. در این اعتراضات دست‌کم دو نفر زخمی و شماری نیز بازداشت شدند.

سال ۹۲ نیز پخش سریال تلویزیونی «سریال کهن» از تلویزیون ایران با اعتراض‌هایی روبه‌رو شد. معترضان اعتقاد داشتند که سازندگان این سریال به «بختیاری‌ها و قوم لر» توهین کرده‌اند. در پی این اعتراضات، پخش سریال متوقف شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیتا

    واقعا احمقانه اس، ملت قاطی کردن بخدا، اصل رو ول کردن چسبیدن به فرع، سکوی نفتی گم میشه اختلاسهای میلیاردی انجام میشه کسی ککش نميگزه بعد واسه قومیت میان اعتراض میکنن.

  • آزاده

    اینها همه نشانه خودکم بینی جمعی است.

  • پارسا

    من کاری به زمان پهلوی و حالا ندارم حرفم اینه که این دیالوگ وحی منزل بوده که شیرین خانم حتما باید افاضه مینمودن...!!!

  • reza

    با عرض پوزش ازاینکه دریادداشت فوق به غلط ؛ بجای تحمیق ملت ؛ کلمهء تحمیل را بکاربرده ام.

  • ایرانی

    بوی پهن که بد نیست آدم را یاد زندگی در روستا و صفا و سادگی مردم روستا می اندازه. خاک و خل هم در همه جای دنیا در مناطق روستایی هست و چیز عجیبی نیست. به نظر من گه گذشتگان در همان روستاهای خاک و خلی که بوی پهن میدن خیلی خوشبخت تر زندگی می کردند تا آدم های از خود بیگانه ی امروزی در ویلاها و برجهای مدرن آنچنانی و خیلی بیشتر هم به درد همدیگر می خوردند.

  • reza

    امروزه آخوندها با صرف رقم های نجومی میلیاردی با ساخت فیلم های سریالی وسینمایی معمای شاه ؛ محمد ؛شهرزاد و انواع واقسام فیلم های توهین آمیزو صد من یه غاز دیگر...صرفأ تحریف تاریخ وتحمیل ملت را دنبال میکنند؛ با توجه به اینکه کمترکسی فرصت وانگیزه ای برای مطالعه ومراجعه به کتاب های تاریخی و فرهنگی دارد ... یعنی خاک پاشیدن به چشم مردم وبسترسازی جهل... این درحالیست که فیلم سازان و مستند سازان مستقل با تجربهء ما درداخل و خارج کشورنه بودجه ای دارند ونه سازمانی ونه حمایتی...

  • حسن

    مشکل ما ایرانی ها اینکه همه چیز رو به خودمون میگیریم، خب تقریبا اکثر شهرهای آن زمان ایران خانه های گلی و کوجه های خاکی داشته و مردم در خانه های خود گاو و گوسفند نگه می داشته اند و این رویه معمول آن زمان بوده، در مورد وضعیت الان کرمان که صحبت نکرده که به مردم شریف و متمدن آن برخورده.

  • حمید

    فکر کنم کمتر کسی باشه از لحاظ صداقت روایتگری به سریالهای که درباره دوران پهلوی در این نظام ساخته میشه اعتماد داشته باشه. اما در این دیالوگ که شما به آن اشاره کردید آن جای که می گوید بوی پهن میده میتونه کمی توهین آمیز باشه. والبته میدونیم که منظور بوی پهن وسایل نقلیه آن زمان یعنی چهارپایان است و نه چیز دیگری. اما واقعا چی شده که تحملپذیری ما اینقدر پایین امده. بیایید مقایسه کنیم با زمان قاجار. در آن زمان فرانسوی هایی که به ایران سفر می کردند گاهی سفرنامه هم مینوشتند. یکی از این سفرنامه ها را شاه ایران شخصا دستور داد ترجمه کنند . این کتاب را من سالها پیش خواندم عنوانی با نام سفرنامه جنوب ایران یا چیزی توی این مایه ها داشت. کتاب پر از کوچک شمردن نواحی مختلف ایران , دزد خطاب کردن , قضاوت در مورد نژاد اقوام و خلاصه هر چی دلشون خواسته گفتن. این کتاب ترجمه و در ایران چاپ شد و آب هم از آب تکان نخورد. یعنی ظرفیت ایرانیان ۱۰۰ سال پیش از الان خیلی خیلی بیشتر بوده.

  • roozbeh

    ملت یه خورده ظرفیت داشته باشید. اگر اینطوری پیش بره کسی حق نداره نه چیزی بگه یا بنویسه چون به غبای یکی بر میخوره  پس آزادی بیان که همه براش سینه چاک میکردید برای چی بود؟   تو غربت  والا هر کی هر چی دلش میخوا د میگه و مینویسه  و کسی هم نظر منتقدانه به حرفها یا کار طرف داره  انقاد بر کار طرف میکنه.