ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز آتش‌بس و مذاکره برای پایان دادن به جنگ در یمن

همزمان با به اجرا در آمدن آتش‌بس در یمن، مذاکرات برای پایان دادن به درگیری‌های خونبار در این کشور زیر نظر سازمان ملل در سوئیس آغاز می‌شود.

همزمان با به اجرا در آمدن آتش‌بس در یمن، مذاکرات برای پایان دادن به درگیری‌های خونبار در این کشور زیر نظر سازمان ملل در سوئیس آغاز می‌شود.

جنگ در یمن از ماه مارس گذشته دست‌کم شش هزار نفر کشته و ۲۸ هزار نفر زخمی داشته است.

به‌گزارش رویترز، اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن امروز سه‌شنبه ۱۵ دسامبر / ۲۴ آذر گفت آغاز قطع درگیری‌ها در یمن نخستین گام مهم برای ایجاد صلح پایدار در این کشور است.

آتش‌بس بین شیعیان حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن از یک سو و نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری کنونی و هم‌پیمانان سعودی‌اش از سوی دیگر، به مدت یک هفته اعلام شده است.

این آتش‌بس که با ارسال نامه عبد ربه منصور هادی به ائتلاف عربی و سازمان ملل درخواست شده بود، قرار بود از شب گذشته (دوشنبه) آغاز شود اما به امروز (سه‌شنبه) موکول شد. هادی گفته است پس از یک هفته «اگر حوثی‌ها آتش‌بس را رعایت کردند زمان آن خودبه‌خود تمدید خواهد شد.» ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی گفته است که این ائتلاف «در صورت نقض آتش‌بس [توسط حوثی‌ها] حق مقابله به‌مثل را برای خود محفوظ می‌داند».

با این حال پس از اجرای آتش‌بس صدای تیراندازی‌های پراکنده به‌گوش رسید و خمپاره‌های مرگبار به مواضع نیروهای دولتی یمن در تعز، سومین شهر بزرگ این کشور اصابت کرد.

آخرین بار، آتش‌بس و مذاکرات صلح در یمن با شکست مواجه شد.

وضعیت یمن با تقویت مواضع گروه‌های جهادی القاعده و «دولت اسلامی» (داعش) پیچیده‌تر شده است. آن‌ها به‌ویژه در جنوب غربی یمن قدرت بیشتری گرفته‌اند.

محل مذاکرات صلح یمن اعلام نشده است اما به‌گفته رسانه‌های سوئیس این گفت‌وگوها در هتل ماکولین واقع در محدوده شهر برن برگزار می‌شود.

دو طرف در این مذاکرات باید بر سر به اجرا گذاشتن تدریجی قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل گفت‌وگو کنند. به‌گفته یک منبع سازمان ملل که نامش اعلام نشده، بر اساس این قطعنامه شورشیان حوثی و هم‌پیمانانش باید از مناطقی که از سال ۲۰۱۴ تصرف کرده‌اند خارج شده و سلاح‌های سنگین را به دولت بازگردانند.

جنگ در یمن از ماه مارس گذشته که عربستان و ائتلاف عربی حملات خود به این کشور را آغاز کردند دست‌کم شش هزار نفر کشته و ۲۸ هزار نفر زخمی داشته است. در میان کشته‌شدگان بسیاری از غیرنظامیان بوده‌اند. این جنگ به‌طور مستقیم زندگی ۸۰ درصد از مردم این کشور فقیر شبه‌جزیره عربستان را زیر تأثیر خود قرار داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.