ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک زن کاندیدای مجلس خبرگان شد

در نخستین روز ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان در ایران، حضور یک زن در ستاد انتخابات کشور برای ثبت‌ نام بحث‌برانگیز شد.

در نخستین روز ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان در ایران، حضور یک زن در ستاد انتخابات کشور برای ثبت‌ نام بحث‌برانگیز شد.

عصمت سوادی به هنگام ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امروز پنج‌شنبه ۲۶ آذر، ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان آغاز شد. در این روز زنی به نام عصمت سوادی که متولد ۱۳۴۰ و مدرس دانشگاه و حوزه علمیه است از حوزه انتخابیه تهران ثبت ‌نام کرد.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت‌های داخل کشور، عصمت سوادی دکتری رشته فقه و حقوق اسلامی را در سال ۱۳۸۸ از دانشگاه آزاد واحد مشهد گرفته است و سابقه ریاست بسیج اساتید سابق واحد علوم و تحقیقات و معاونت فرهنگی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی را دارد.

او اولین زنی است که از حوزه انتخابیه تهران خود را برای عضویت در مجلس خبرگان کاندیدا می‌کند.

پیش از این، بحث بر سر کاندیدا شدن زنان در انتخابات ریاست جمهوری ایران جنجال‌برانگیز شده بود. در اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است که رئیس جمهور باید از میان «رجال مذهبی و سیاسی» انتخاب شود و همین کلمه «رجال» بحث‌هایی را برانگیخت. برخی از این کلمه چنین برداشت کردند که فقط مردان حق کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری را دارند و برخی آن را به‌معنای «شخصیت» تفسیر کردند که مرد یا زن بودن آن فرقی نمی‌کند. با این حال تاکنون صلاحیت هیچ کاندیدای زنی در انتخابات ریاست جمهوری ایران از سوی شورای نگهبان تأیید نشده است.

در ماده سه قانون انتخابات مجلس خبرگان شرایط نمایندگی این مجلس آمده اما در آن ذکر نشده است که نماینده مجلس خبرگان باید مرد باشد.

در این ماده شرایط نمایندگان مجلس خبرگان چنین ذکر شده است: «اجتهاد به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی؛ اجتهاد در حدی که قدرت استنباط مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد؛ بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز؛ معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران؛ نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی.»

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان نیز با بیان این‌که جنسیت کاندیداها برای مجلس خبرگان در قانون نیامده است، مسئولیت تعیین حضور زنان در مجلس خبرگان را با فقهای شورای نگهبان دانست.

پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان همزمان با دهمین دوره انتخابات مجلس ایران در روز هفتم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.