ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین: سوری‌تر از سوری‌ها نیستیم

ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری سالیانه خود پیش از همه به دولت ترکیه تاخت اما تاکید کرد که از چشم‌داشت احتمالی رهبری ترکیه از آمریکا در ماجرای سرنگونی سوخو اطلاعی ندارد.

ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری سالیانه خود پیش از همه به دولت ترکیه تاخت اما تاکید کرد که در مورد چشم‌داشت احتمالی رهبری ترکیه از آمریکا در ماجرای سرنگونی سوخو چیزی نمی‌داند.

پوتین در یازدهمین نشست خبری سالانه خود، به نکاتی در مناسبات روسیه با عربستان‌، سوریه و ترکیه پرداخت و توضیحاتی در مورد وضعیت اقتصادی این کشور ارائه داد. در ابتدا تاکید کرد که روسیه از بحران اقتصادی عبور کرده و از سال ۲۰۱۶ دوباره در مسیر رشد قرار خواهد گرفت. او از جمله گفت محاسبه روی نفت بشکه‌ای ۵۰دلار در بودجه و نرخ رشد روسیه، نادرست بوده و باید در ‌آن تجدیدنظر شود.

رئیس جمهوری روسیه در مورد سرنگونی سوخو-۲۴ گفت هنوز درک نمی‌کند چرا ترکیه چنین کرد و با این کار در پی چه بود: «اگر ترکیه فکر می‌کرد می‌تواند چنین اقدامی بکند و بگذرد، روسیه انتخاب نادرستی بود. ما حضور نظامی و تعداد جنگنده‌های خود را بیشتر کردیم. قبلا در منطقه دفاع هوایی نداشتیم اما اینک سامانه‌های اس ۴۰۰ در منطقه مستقر کرده‌ایم.»

پوتین در جواب یک روزنامه‌نگار ترک که پرسید آیا قدرت سومی پشت ماجرای سرنگونی سوخو نهفته بود، گفت اگر منظور یک تبانی است من چیزی نمی‌دانم. این که مثلا بمب افکن ما را بزنند تا مثلا بخشی از عراق را اشغال کنند، برای ما روشن نیست: «ما چیزی نمی‌دانیم. نمی‌دانیم که آیا از نظر ‌آمریکایی‌ها ضرورتی دارد که ترک‌ها یک جای آنها را بلیسند یا نه...»

رئیس جمهوری روسیه در گلایه از رهبری ترکیه گفت آنکارا در ماجرای سرنگوی سوخو به جای گفت‌وگو با ما، فورا دست به دامان ناتو شد.

پوتین دوباره به ضربه خوردن روسیه از سوی یک متحد پرداخت و گفت تنها چند روز پیش از سرنگونی سوخو با رهبری ترکیه تماسی معتمدانه داشته که در آن از مسکو درخواست کمک می‌شد: «برای همین تحریم ترکیه موجه است.» او بار دیگر موضوع معاملات نفتی داعش و رشد اسلام‌گرایی در ترکیه را برجسته کرد.

«روسیه سوری‌تر از سوری‌ها نیست»

پوتین از ایده صدور قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای معضل سوریه استقبال کرد و گفت: این قطعنامه می‌تواند مبتنی بر انتخابات و متعهد کردن طرفین منازعه به پذیرش نتیجه انتخابات باشد. او گفت در این صورت روسیه از سوریه خارج خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه در خصوص سرنوشت اسد تکرار کرد که یگانه‌ راه ممکن برای توقف درگیری‌ها، راه سیاسی است. او گفت تا زمانی که ارتش سوریه به کمک نیاز داشته باشد، عملیات هوایی روسیه در آنجا ادامه می‌یابد: «وگرنه روسیه از سوری‌ها سوری‌تر نیست.»

او در پاسخ به سوالی در مورد ائتلاف اسلامی ضد تروریستی به رهبری عربستان، توضیح داد که هیچ شبهه‌ای وجود ندارد که این ا‌ئتلاف علیه روسیه باشد. پوتین اعلام کرد که مسکو در حال بررسی پروژه‌های میلیاردی مشترک در زمینه‌‌های نظامی و فناوری نظامی با ریاض است.

نشست خبری سالیانه ولادیمیر پوتین، بیش از سه ساعت به طول انجامید. این کنفرانس در مرکز تجارت بین‌المللی مسکو و با حضور بیش از ۱۴۰۰ روزنامه‌نگار داخلی و خارجی برگزار شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    پوتین: «ما چیزی نمی‌دانیم. نمی‌دانیم که آیا از نظر ‌آمریکایی‌ها ضرورتی دارد که ترک‌ها یک جای آنها را *** یا نه…»