ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش شش درصدی قیمت لبنیات

سرانه مصرف لبنیات در ایران کمتر از نصف میانگین جهانی است. دولت برای دومین بار با افزایش قیمت شیر موافقت کرده در حالی‌که دو هزار میلیارد تومان به دامداران بدهکار است.

در حالی‌که مسئولان دولتی معتقدند که نرخ تورم کاهش یافته و در آینده‌ای نزدیک تک رقمی خواهد شد، قیمت فرآورده‌های لبنی در ایران از روز نخست دی ماه شش درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، سازمان حمایت از مصرف کنندگان افزایش قیمت مواد لبنی پر مصرف را ابلاغ کرد. براساس این ابلاغیه قیمت برخی از فرآورده‌های لبنی از روز نخست دی‌ماه شش درصد افزایش می‌یابد.

مصیب محمدیان، معاون سازمان حمایت از مصرف کنندگان شنبه ۲۸ آذر، از افزایش قیمت شش درصدی مواد لبنی خبر داد و علت آن را نارضایتی دامداران و افزایش قیمت شیرخام دانست. او گفت که دامداران دیگر تحمل ضرر و زیان را نداشتند.

احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران دو ماه پیش گفته بود که دامداران بابت تولید هر کیلوگرم شیر خام ۳۰۰ تومان زیان می‌دهند. او قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر را یک هزار و ۴۵۰ تومان دانسته و گفته بود که دولت موظف است مابه تفاوت قیمت شیر خام را به دامداران پرداخت کند.

به گفته او، دولت بابت مابه‌ تفاوت قیمت شیر، ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به دامداران بدهکاران است. وزیر جهاد و کشاورزی در مهرماه امسال وعده کرده بود که مشکلات دامداران با دستور معاون رئیس‌جمهوری حل می‌شود.

فقر کلسیم در ایران

افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی با واکنش نمایندگان مجلس روبرو شده است. یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، افزایش قیمت‌ها را ناهمخوان با درآمد کارگران و کارمندان دانست و گفت: «افزایش دوباره قیمت مواد لبنی در یک‌سال سبب حذف این کالا‌ها از سفره خانوار‌ها می‌شود و سلامت آنان را تهدید می‌کند.»

ناصر موسوی لارگان، افزایش قیمت مواد لبنی را در تضاد با ادعای کاهش نرخ تورم دانسته و گفته بود که «چرا با تنزل تورم نرخ برخی کالا کاهش نیافته بلکه چندین برابر هم افزایش داشته‌اند».

پیش از این و در نیمه نخست سال ۹۴ نیز دولت با افزایش ۱۰ درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی موافقت کرده بود. براین اساس قیمت فرآورده‌های لبنی در ۹ ماه نخست امسال ۱۶ درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسمی، سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در ایران کمتر از میانگین جهانی است. برپایه گزارش وزارت بهداشت و درمان، سرانه مصرف شیر و مواد لبنی در ایران نصف میانگین جهانی و یک ششم کشورهای توسعه یافته است.

این وزارت‌خانه میانگین مصرف شیر را ۹۰ کیلوگرم در سال اعلام کرده است. این در حالی است که گزارش‌های کار‌شناسان تغذیه نشان می‌دهد که سرانه مصرف شیر در ایران در شروع دهه ۹۰ خورشیدی ۱۴ درصد کاهش یافته است. همچنین به گفته این کار‌شناسان، ۹۰ درصد جمعیت ایران کمبود کلسیم و ۸۰ درصد کمبود ویتامین دی، دارند.

تورم در سفره خانوار

قیمت کالاهای اساسی و ضروری در حالی افزایش می‌یابد که رئیس کل بانک مرکزی، چندی پیش از تک رقمی شدن نرخ تورم در آذر ماه خبر داده بود. بانک مرکزی، نرخ تورم را آبان امسال ۳. ۱۴ درصد اعلام کرد.

اما فعالان کارگری این نرخ تورم را غیرواقعی می‌دانند و خواستار محاسبه نرخ تورم بر اساس سبد کالاهای ضروری هستند. به گفته دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری، نرخ تورم کالاهای ضروری خانوار بیش از ۲۰ درصد و در حال افزایش است.

دولت همچنین در نظر دارد که در راستای اجرای برنامه آزادسازی قیمت‌ها، نرخ برخی از کالاهای مصرفی را افزایش دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.