ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نفت: طرح آزادسازی قیمت بنزین به جریان می‌افتد

بیژن زنگنه قرارگاه خاتم را نشانه گرفته و می‌گوید که پیمانکاران داخلی گران‌فروشی می‌کنند و کار تحویل نمی‌دهند. پیش‌تر فرمانده خاتم از بی‌اعتنایی مدیران دولتی انتقاد کرده بود.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران از برنامه این وزارت‌خانه برای آزادسازی کامل قیمت بنزین خبر داد، "خصولتی"ها را آفت صنعت نفت و پتروشیمی دانست و گفت: «من به عنوان وزیر نفت باید از حقوق آن‌ها صیانت کنم، اما از آن‌ها حمایت نمی‌کنم.»

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، فعالیت شرکت‌های خصولتی در صنعت نفت و گاز را زیان‌آور دانست و گفت: «من از تولید داخلی حمایت می‌کنم اما به شرطی که با کیفیت بین‌المللی یکسان باشد.»

او که سه شنبه اول دی، در جمع فعالان بخش خصوصی اتاق بازرگانی تهران سخن می‌گفت، واگذاری‌های صورت گرفته در صنعت نفت و پتروشیمی را واگذاری به بخش «شبه دولتی» خواند و گفت: «از این صنعت چیزی جز چاه‌های نفت نمانده که بخواهیم به بخش خصوصی واگذار کنیم. آنچه در گذشته اتفاق افتاده خصوصی‌سازی نبوده است. امروز همه اتانول و آمونیاک توسط یک نفر در کشور اداره می‌شود. این افراد بخش خصوصی نیستند چون با حکم یک وزیر بر سر این کار آمده است.»

به گفته زنگنه، صنعت پتروشیمی ایران از درون نابود شده است و دیگر امکان رقابت را ندارد.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مخالفت‌هایی که با ورود سرمایه‌گذاران و پیمانکاران خارجی به صنعت نفت و پالایشگاه‌سازی در ایران وجود دارد، گفت: «این‌که تولیدکننده داخلی بگوید از من و با دوبرابر قیمت بخر، قابل قبول نیست.»

زنگنه در ادامه با بیان این‌که یک پروژه ۸. ۱ میلیارد دلاری به شرکت صدرا واگذار شده است، گفت: «این شرکت یک ریال هم کار تحویل نداده است.» او همچنین بدون نام بردن از پیمانکار، از واگذاری یک فاز از پارس جنوبی به ارزش ۷. ۳ میلیارد دلار به یک پیمانکار داخلی خبر داد و گفت: «پیمانکار خارجی این پروژه را با یک میلیارد انجام داد اما پیمانکار داخلی هیچ کاری انجام نداده است».

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء هفته گذشته از آمادگی این قرارگاه برای در اختیار گرفتن پروژه پارس جنوبی و بی‌اعتنایی برخی از مسئولان دولتی خبر داده بود.

این قرارگاه در یک دهه گذشته به بزرگ‌ترین پیمانکار و شریک اقتصادی دولت تبدیل شده است. فرمانده این قرارگاه سال گذشته ارزش پروژه‌های در اختیار آن را ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود. وزارت نفت در دو سال گذشته سه قرارداد نفتی با خاتم‌الانبیاء را لغو کرده است.

آزادسازی قیمت بنزین

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش، با انتقاد از وضعیت توزیع و فروش بنزین در ایران، از برنامه ویژه این وزارت‌خانه برای فروش بنزین با قیمت آزاد و رقابتی خبر داد و گفت: «براساس این طرح، جایگاه‌های عرضه سوخت به سه کلاس تبدیل می‌شوند و تنها جایگاه‌های کلاس سه، بنزین را به قیمت دولتی خواهند فروخت و بقیه می‌توانند در یک بازار رقابتی بنزین را عرضه کنند».

زنگنه در حالی از طرح آزاد سازی قیمت بنزین خبر داده که سخنگوی دولت در پرسش و پاسخ هفتگی با خبرنگاران گفت که دولت از این طرح بی‌اطلاع است. با این حال به نظر می‌رسد که در لایحه بودجه پیشنهادی دولت، قیمت فرآورده‌های سوختی و حامل‌های انرژی دوباره افزایش یابد.

زنگنه گفت که این وزارت‌خانه به دنبال برندسازی برای توزیع و فروش بنزین است و به همین منظور به دنبال شرکت‌هایی است که بتوانند بنزین را از مخازن تحویل بگیرند و تحت یک برند در جایگاه‌ها عرضه کنند.

خداحافظی با خط لوله صلح

وزیر نفت همچنین از رایزنی با شرکت‌های بین‌المللی برای حضور در پروژه‌های نفت و گاز ایران خبر داد و گفت که ما از این شرکت‌ها خواسته‌ایم که پیمانکار ایرانی هم کنارشان باشد تا کار را یاد بگیرد.

وزارت نفت ایران ماه گذشته با برگزاری یک کنفرانس در تهران، از ۲۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی جدید رونمایی کرد.

زنگنه در باره خط انتقال گاز ایران به هند و پاکستان گفت: «فاتحه خط لوله صلح خوانده شده است.» او اختلاف سیاسی پاکستان و هند را دلیل عدم اجرایی شدن این پروژه دانست.

ساخت این خط لوله در سال ۲۰۰۲ شروع شد و قرار بود که در سال ۲۰۱۴ به بهره‌برداری برسد. ایران سال گذشته درخواست وام از سوی پاکستان را رد و اعلام کرد که بدون موافقت هند تمایلی به بهره‌برداری از این مسیر انتقال نخواهد داشت.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Alireza

    اختلاس و ارتشا این مملکت رو نابود میکنه,پدر من یک مرغدار ی و باغی داشت تو یه جای مرغوب که به او پول الان چهل میلیارد تومن می ارزه سپاه اومد واسش سند ساخت و بعد چهل سال زحمت بیرونش کرد اونم سکته کرد و مرد.غاصب کیه الان مستبد و زورگو کیه,کی خون مردم رو ریخته تو شیشه کو دستگاه عدالت.

  • میترا

    دعوا سر لحاف ملاست. فرمول درگیری هم خیلی ساده است. سپاه همه چیز را در اختیار دارد و از این خان نعمت لقمه ای هم به دزدهای دولتی نمی دهد. دولتی ها می خواهند قرارداد با خارجی ها ببندند تا بلکه از محل پورسانت های نفتی باز هم قدری آب زسر پوست خود بیاندازند. احتمالا در این بین به یک فرمول تعادلی خواهند رسید و استخوانی هم جلوی دولتی ها خواهد افتاد. تنها چیزی که اهمیت ندارد نفت و سایر منابع ملی ایران است که چگونه به یغما برود. ملتی که عرضه و شعور دفاع از منافع خود را ندارد هم در زیر غباری از دود و آلودگی پای سفره های جعلی شب چله خود افسانه مصدق السلطنه و جعلی به نام ملی شدن نفت را مثل طوطی تکرار می کند و به گذشته موهوم خود می بالد ، انگار نه انگار که ده ها کشور دیگر هم نفت دارند و بی دعوا و گیس کشی نفتشان ملی شده و ملی مانده.