ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج محوطه تاریخی هزاران ساله در ایلام زیر آب رفت

یک مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران گفت با آغاز آبگیری سد «کنگیر» در استان ایلام پنج محوطه تاریخی هزاران ساله به زیر آب رفت.

یک مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران گفت با آغاز آبگیری سد «کنگیر» در استان ایلام پنج محوطه تاریخی هزاران ساله زیر آب رفت.

علیرضا سرداری، سرپرست واحد باستان‌شناسی طرح‌های عمرانی پژوهشکده میراث فرهنگی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت از وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام درخواست کردیم تا سد را فعلاً آبگیری نکنند، اما شرکت آب منطقه‌ای آبگیری را شروع کرده و حداقل چهار الی پنج محوطه زیر آب رفته و در حال غرق شدن هستند.

سرداری همکاری وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای را «نامناسب» اعلام کرد و افزود: «آن‌ها زمانی که پیشرفت عملیات عمرانی ساخت سد به ۹۰ تا ۱۰۰ درصد رسید و سد را افتتاح کردند، به سراغ ما آمدند تا آثار را کاوش کنیم، درحالی که کاوش‌های باستان‌شناسی حداقل به چند فصل کاوش نیاز دارد. »

به‌گفته او، یکی از آثاری که در این منطقه پیدا شده متعلق به شش هزار سال پیش است، همچنین محوطه‌ای «بسیار مهم» متعلق به هزاره چهارم پیش از میلاد نیز در این منطقه شناسایی شده که روستایی متعلق به دوران پیش از تاریخ است و «آثار بسیار مهم و با ارزشی» را در خود جای داده، همچنین یک کوشک مربوط به دوران ساسانی نیز در این منطقه کاوش شده است.

پیش از این نیز آبگیری سد سیمره در استان لرستان سبب شده بود تا ۱۲۰ اثر تاریخی و باستانی زیر آب برود.

تابستان امسال پژوهشگاه میراث فرهنگی ایران به «تداوم نقض قانون و تخریب آثار فرهنگی در طرح‌های سدسازی» کشور اعتراض کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.