ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پروژه تازه آزاده اخلاقی: بازسازی سرکوب‌ نهضت‌های مردمی

۱۵ عکس درباره دور باطل تاریخ در فاصله دو انقلاب ایران. آزاده اخلاقی در نشست خبری این پروژه گفته است می‌خواهد برای ملتی بی‌تصویر، تصویر بسازد.

این روزها مجموعه عکس‌های «به روایت یک شاهد عینی» اثر آزاده اخلاقی در گالری محسن به نمایش گذاشته شده است. روز گذشته، سه‌شنبه یکم دی سال جاری نشست خبری پروژه تازه این هنرمند ایرانی در گالری محسن برگزار شد. آزاده اخلاقی اعلام کرد که به زودی عکاسی از صحنه‌های پروژه تازه‌اش را آغاز می‌کند.

نشست خبری پروژه تازه آزاده اخلاقی در گالری محسن

آزاده اخلاقی که در زمینه عکاسی صحنه فعالیت می‌کند، این بار قصد دارد مهم‌ترین رویدادهای تاریخی در فاصله بین انقلاب مشروطه تا انقلاب بهمن ۵۷ را بازآفرینی کند. تهیه‌کنندگی این پروژه را احسان رسول‌اف به عهده دارد.

آزاده اخلاقی در نشست خبری این پروژه گفت قصد دارد با صحنه‌آرایی و بازآفرینی ۱۵ رویداد تاریخی در فاصله دو انقلاب ایران، دور باطلی را که در تاریخ ایران وجود دارد و بر مدار سرکوب خیزش‌های مردمی و شکست و زندان اتفاق افتاده است نشان دهد. آزاده اخلاقی در این‌باره گفت: «سرکوب‎هایی در تاریخ معاصر ایران اتفاق افتاده که موجب به زندان [افتادن مبارزان] و شکست [نهضت‌های مردمی] شده است. از میان آن‌ها سه دوره را انتخاب کرده‎ام که حوادثی تکرارشونده هستند: مانند کودتای ۱۲۹۹، کودتای ۲۸ مرداد و پایان جنبش مشروطه. این‌ رویدادها بر اساس اهمیت ارزش‎گذاری شده و برای پروژه انتخاب می‌شوند.»

آزاده اخلاقی به نبود منابع تاریخی قابل اتکا اشاره کرد و گفت: «به دلیل تناقضاتی که وجود دارد، نمی‌‎توان تاریخ را دقیقاً بازسازی کرد. من تنها می‌‎توانم حس کلی خودم را از تحقیقات ارائه کنم و این عکس‎ها نیز مدعی بازسازی دقیق تاریخ نیستند.»

این هنرمند ایرانی پیش از این ۱۷ صحنه از مرگ شخصیت‌های تاریخی ایران را در پروژه‌ای به نام «به روایت یک شاهد عینی» بازسازی کرده بود. شخصیت‌هایی مانند حمید اشرف، بیژن جزنی و میرزاده عشقی.

آزاده اخلاقی درباره دشواری‌های عکاسی صحنه بر اساس مستندات تاریخی گفت: «مخاطبان احساس می‌‎کردند این عکس‌ها واقعی هستند، در حالی‌که من برای این ملت بی‎تصویر، تصویرهایی می‌سازم و حالا مخاطب فکر می‌‏کند که این عکس‌ها واقعی هستند و حتی اشتباهات مرا هم به عنوان واقعیت پذیرفته‌اند.»

محمود کلاری، مدیریت عکاسی و نورپردازی و ایرج رامین‌فر، طراحی صحنه پروژه تازه آزاده اخلاقی را به عهده دارند.

قرار است که همزمان با برگزاری نمایشگاهی از عکس‌های پروژه تازه آزاده اخلاقی کتابی هم از عکس‌ها و اسناد تاریخی این پروژه منتشر شود.

«به روایت یک شاهد عینی» اثر آزاده اخلاقی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کیوان

    در باب نمایشگاه آزاده اخلاقی meidaan.com/archive/13294

  • hasani

    رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که 10 درصد روحانیان این کشور در دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های دولتی استخدام هستند و از مزایای کارمندی بهره می‌‌برند!. حسن ربانی روز سه شنبه 22 دسامبر در نشستی با مدیران شهرستان کاشان اظهار داشت:« مابقی روحانیان به تحصیل و تبلیغ اشتغال دارند و درآمد آنها شهریه از مراجع است». وی افزود: درآمد طلبه ای که درس خارج می خواند حدود 500 هزار تومان می‌شود و این بخش از طلاب هستند که مورد حمایت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه قرار می‌گیرند. تصریح کرد: «خامنه‌ای در سال 70 دستور تاسیس مرکز مرکز خدمات حوزه‌های علمیه را صادر نمودند تا حداقل های حقوق روحانیان تامین شود!». وی با اعلام خطر نسبت گسترش تسنن که در سخنان خود از آن به عنوان فرقه انحرافی نامبرده و تاکید بر بسیج برای مواجهه با آن خاطرنشان کرد: «دستگاه هایی که با مرکز خدمات همکاری می کنند در واقع به طلاب و روحانیانی خدمت می کنند که در امنیت جامعه نقش دارند!