ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت از توافقنامه صلح لیبی حمایت کرد

یک هفته پس از توافق دو دولت حاکم بر لیبی برای تشکیل دولت واحد، شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌ای از توافق طرفین در لیبی استقبال کرد. این گامی در راه پایان دادن به هرج‌ومرج در لیبی است.

در پی توافق اخیر دو دولت حاکم بر لیبی بر سر پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی و تشکیل دولت وحدت ملی، شورای امنیت سازمان ملل از این توافق استقبال کرد.

درست یک هفته پس از امضای توافقنامه دو طرف در لیبی، ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک قطعنامه‌ای در این پیوند تصویب کردند.

بر اساس این قطعنامه، شورای امنیت از تشکیل شورای ریاست جمهوری در لیبی حمایت کرده و طرفین را به تشکیل دولت واحد در مدت ۳۰ فراخواند.

توافقنامه صلح لیبی روز پنج‌شنبه ۱۷ دسامبر / ۲۶ آذر با حضور نمایندگان دو دولت موجود در لیبی و نماینده سازمان ملل، در شهر صخیرات مراکش به امضا رسید.

بر اساس توافقنامه امضا‌شده، دولت وحدت ملی جدید باید در مدت ۴۰ روز پس از امضای توافقنامه تشکیل شود. در پی آن کشورهای خارجی کمک‌های امنیتی خود به لیبی را آغاز خواهند کرد تا درگیری‌های داخلی در لیبی به‌طور کامل متوقف شده و به مقابله با داعش پرداخته شود.

همچنین بر اساس توافق طرفین، نخست‌وزیر جدید لیبی فائز سراجِ ۵۵ ساله خواهد بود. او عضو مجلس نمایندگان طرابلس و عضو حزب اتحاد ملی است.

افزون بر این، شورای ۱۰ نفره ریاست جمهوری متشکل از نمایندگان گروه‌ها و مناطق مختلف تشکیل خواهد شد.

دولت واحد ملی با رئیس جمهوری جدید قرار است فعلاً به‌مدت دو سال بر لیبی حکومت کند.

متیو ریکرافت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل تصمیم شورای امنیت را «تعهد به حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت ملی لیبی» دانست اما گفت این توافقنامه «تنها آغاز یک فرایند» است.

پس از سقوط حکومت معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، نیروهای تندرو اسلامگرا در لیبی گسترش پیدا کردند و این کشور تحت کنترل ده‌ها گروه شبه‌نظامی در آمد که در کنار دو دولت در دو شهر طبروق و طرابلس برای دستیابی به قدرت می‌جنگند.

هرج‌ومرج حاکم بر لیبی موجب شد تا گروه «دولت اسلامی» (داعش) از این شرایط برای تقویت خود در این کشور بهره گیرد.

وضعیت لیبی برای اروپا نیز نگران‌گننده است چرا که این کشور مرکزی برای قاچاق پناهجویان محسوب می‌شود.

توافقنامه صلح بین دو دولت کنونی لیبی در پارلمان‌های دو دولت نیز به بحث گذاشته خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.