ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدبان حقوق بشر: حمله به شیعیان نیجریه غیرقابل توجیه است

ارتش نیجریه متهم شده است که دست‌کم ۳۰۰ نفر از شیعیان عضو جنبش اسلامی نیجریه را بدون دلیل کشته و جسدهای آن‌ها را در گورهای دسته‌جمعی دفن کرده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر، کشتار صدها مسلمان شیعه را در نیجریه محکوم کرده است. این سازمان ارتش نیجریه را متهم کرده که دست‌کم ۳۰۰ نفر از شیعیان عضو جنبش اسلامی نیجریه را بدون دلیل کشته و جسدهای آن‌ها را در گورهای دسته‌جمعی دفن کرده است.

این کشتار در شمال نیجریه و در ماه جاری میلادی رخ داده، اما ارتش این کشور ماجرا را تکذیب می‌کند.

این در حالی است که نیروهای نظامی نیجریه به دنبال آن‌چه تلاش برای سوء قصد به فرمانده ارتش کشور خوانده شد، روز یک‌شنبه ۱۳ دسامبر/ ۲۲ آذر به شهر زاریا حمله‌ کردند. این حمله شماری کشته و زخمی بر جای گذاشت و عده‌ای هم بازداشت شدند.

پیش از این حمله سرهنگ سانی عثمان، سخنگوی نیروهای مسلح نیجریه گفته بود که شیعیان، عصر شنبه ۱۲ دسامبر، به کاروان حامل ژنرال توکور بوراتایی (فرمانده ارتش) حمله کرده‌اند.

در جریان حضور نظامی ارتش نیجریه در شهر زاریا، خانه ابراهیم زکزاکی، رهبر گروه شیعی جنبش اسلامی نیز محاصره شد و سربازان به افرادی که سعی در محافظت از ابراهیم زکزاکی داشتند، تیراندازی کردند.

زینا ابراهیم، همسر رهبر جنبش اسلامی نیجریه، روز یک‌شنبه ۱۳ دسامبر/ ۲۲ آذر، در تماسی تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که در جریان محاصره خانه‌اش، دست‌کم ۱۲ نفر کشته و نزدیک به ۳۰ نفر هم مجروح شده‌اند.

چند روز بعد، حسینیه شیعیان در این منطقه با بلدوزر تخریب شد.

درگیری‌‌ها از آن زمان به بعد همچنان ادامه داشته و به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر، دست‌کم ۳۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که این حمله‌ها در بهترین حالت واکنش بیش از اندازه شدید و خشن ارتش و در بدترین حالت، حمله‌ای برنامه‌ریزی شده علیه شیعیان است.

خشونت‌ها علیه شیعیان نیجریه که گفته می‌شود مورد حمایت حکومت ایران هستند، در ایران با واکنش‌‌هایی رو‌به‌رو شده است. جمهوری اسلامی این کشتار را محکوم کرده، کاردار نیجریه به وزارت امور خارجه در تهران احضار شده و گروهی از مردم در شهرهای مختلف ایران، پس از نماز جمعه برای محکوم کردن این کشتار راهپیمایی کردند.

خبرگزاری شبستان هم به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه، در خبری به برگزاری بیست و چهارمین محفل شعر و ترانه، برای گرامیداشت یاد «شهیدان نیجریه» پرداخت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگوی تلفنی با محمد بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه، خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد این کشتار شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران هم در نامه‌ای به رئیس مجلس نیجریه، کشتار شیعیان را محکوم کرد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اما با غیرقابل توجیه خواندن حمله‌ به شیعیان نیجریه، از هیات قضایی تشکیل شده برای رسیدگی به این موضوع خواسته است در شناسایی و معرفی عاملان این حمله‌ها، مستقل و منصف باشد.

این سازمان که مقر آن در نیویورک است در گفت‌و‌گو با چندین شاهد عینی و شماری از مقام‌های محلی دولت نیجریه، ضمن غیرواقعی توصیف کردن ادعاهای ارتش نیجریه درباره علت این حمله‌ها گفته است که حمله ارتش نیجریه به شیعیان، احتمالا برنامه‌ای از پیش طراحی شده با هدف سرکوب اقلیت شیعه این کشور بوده است.

دانیل بکله، مدیر بخش آفریقایی دیدبان حقوق بشر هم از رئیس‌جمهوری نیجریه خواسته است حمله به شیعیان را متوقف کند.

دولت نیجریه حمله به شیعیان شمال این کشور را «موضوعی نظامی» می‌داند. توصیفی که از نظر دیدبان حقوق بشر، «شوکه کننده» است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.