ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«آقازاده‌ها» و زحمت زیاد شورای نگهبان در انتخابات

نام‌نویسی نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و همچنین حضور «آقازاده»ها به نسبت دوره‌های قبل افزایش یافته است، دبیر شورای نگهبان می‌گوید زحمت ما را زیاد کردند.

ثبت‌نام نامزدهای نمایندگی مجالس شورای اسلامی در ایران شامگاه جمعه چهارم دی پایان می‌یابد. علاوه بر افزایش چشمگیر داوطلبان، حضور فرزندان و وابستگان مقام‌های سیاسی در این انتخابات هم افزایش یافته است. دبیر شورای نگهبان، افزایش نامزد‌ها را مشکوک دانسته اما مقام‌های دولتی معتقدند که افزایش متقاضایان نشانه بازگشت نشاط سیاسی به جامعه ایران است.

بر اساس گزارش ستاد انتخابات وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، شمار نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به نسبت دوره قبل دست‌کم سه برابر افزایش یافته است. به گفته سخنگوی این ستاد، تا پایان ساعت اداری روز جمعه ۴ دی، ۱۰ هزار و ۸۳۲ نامزد برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند.

همچنین به گفته عبدالرحمان فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، شمار نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری نیز در این دوره به نسبت دوره گذشته نزدیک به دو برابر افزایش یافته است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان روز جمعه در مراسم نماز جمعه تهران، افزایش آمار نامزد‌ها را مبهم و نگران کننده دانست و گفت: «چرا زحمت ما را زیاد می‌کنند؟»

او با بیان این‌که «انتخابات آزاد است و هرکسی به هر کاندیدایی که دلش بخواهد رای می‌دهد»، گفت: «عده‌ای توقع دارند که شورای نگهبان صلاحیت همه کاندیدا‌ها را تائید کند.»

او نظارت استصوابی را «حق‌الناس» دانست و گفت که «اگر کسی تائید صلاحیت نشد، حق اعتراض ندارد.» پیش از این سازمان بسیج مستضعفین با صدور قطعنامه‌ای، بررسی صلاحیت‌ها را حق‌الناس دانسته و از شورای نگهبان خواسته بود که در تائید صلاحیت نامزد‌ها با «قاطعیت» و «شجاعت» اقدام کند.

همچنین محمد یزدی، یک عضو دیگر فقهای شورای نگهبان روز پنجشنبه ۳ دی، نسبت به ثبت نام ۸۰۰ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان هشدار داد و گفت: «به نظر می‌رسد اهداف دیگری پشت پرده این نام‌نویسی‌ها است و باید مراقب بود.»

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات یزدی، با بیان اینکه «هرچه تعداد کاندیدا‌ها بیشتر باشد، امکان انتخاب مردم بالا‌تر می‌رود»، گفت: «اگر کسی احساس می‌کند که اشخاص شرکت‌کننده در انتخابات پشت‌پرده‌ای دارند باید آن را به دستگاه‌های مربوطه مثل وزارت اطلاعات ارجاع دهد.»

آقازاده‌ها وارد می‌شوند

همراه با افزایش تعداد نامزدهای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، حضور فرزندان و یا بستگان مقام‌های سیاسی و نظامی نیز در این ثبت‌نام‌ها افزایش یافته است.

اگر ثبت‌نام حسن خمینی در انتخابات خبرگان به واسطه نسبت خانوادگی او با نخستین رهبر جمهوری اسلامی، توجه رسانه‌ها را برانگیخت، حال حضور دو فرزند هاشمی رفسنجانی، فرزند وزیر اطلاعات، خواهرزاده قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که حضورش در عراق و سوریه در سال‌های گذشته خبرساز بوده، فرزند محمدرضا عارف و همچنین تعداد دیگری از وابستگان خانوادگی مقام‌های سیاسی و نظامی، انتخابات را به محل رقابت آقازاده‌ها نیز تبدیل کرده است.

همچنین برخی از چهره‌های سیاسی نزدیک به جریان سیاسی اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران سنتی نیز پس از انتخابات مناقشه برانگیز خرداد ۸۸ بار دیگر نام‌نویسی کرده‌اند. علاوه بر این، حضور وزرا و مدیران دولت احمدی‌نژاد در مرحله نام‌نویسی نامزد‌ها پرشمار بوده و به محل اختلاف دو جریان سیاسی اصول‌گرایان تبدیل شده است. به‌گونه‌ای که علی لاریجانی به صراحت اعلام کرد؛ حتی در صورتی که «رهروان ولایت» نیز به ائتلاف اصول‌گرایان بپیوندد، به صورت مستقل در انتخابات شرکت خواهد کرد.

بررسی صلاحیت این افراد در انتخابات می‌تواند به یک چالش میان شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی تبدیل شود. پس از پایان ثبت‌نام نامزد‌ها، هیات‌های اجرایی و نظارت بررسی صلاحیت نامزد‌ها را آغاز خواهند کرد.

وزیرکشور ایران در این باره از رایزنی این وزارت‌خانه با شورای نگهبان خبر داد و گفت که به نتایج خوبی رسیده‌ایم. پیش از این برخی از اصلاح‌طلبان نیز از تشکیل هیات ویژه‌ای به منظور رایزنی با شورای نگهبان خبر داده بودند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ایران به صورت همزمان هفتم اسفند برگزار خواهد شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    بنیان گذار کارخانه اتومبیل سازی فورد حرف جالبی راجب آزادی انتخاب افراد گفت که شباهت زیادی با انتخابات ایران داره . اون گفته شما می تونید برای رنگ ماشینتون هر رنگی رو انتخاب کنید بشرطی که رنگش سیاه باشه. البته لازم به ذکر نیست که اون موقع فورد برای پایین نگه داشتن قیمت تولید فقط با یک رنگ آنهم سیاه تولید میشد. انتخابات ایران هم توصیف حرف فورد ه شما می تونید هر کسی رو که ما براتون تعیین کردیم انتخاب کنید. در نبود احزاب سیاسی آزاد واقعی با برنامه مدون و مشخص اقتصادی و سیاسی. چگونه افراد جامعه ۷۰. میلیونی. انتخاب کنند مگر مسابقه زیبایی یا محبوبیت شخصی است. حالا افراد انتخاب هم شدند این فرد یا افراد چگونه می توانند تضمینی برای اجرای وعده های فردی خود بدهند. انخابات بدون حظور احزاب آزاد که نمایندگی آرای گروه ها و طبقات مختلف جامعه را بکنند بی معنی است و مسخره و مردم آلت دست و بازیچه دست حکام.

  • حقیقتگو

    مهره های مجلس نشین از قبل توسط اربابان که گروه 5+1 باشند چه از طریق حضوری و یا از طریق سفارتخانه هاشون انتخاب شده و مشخص هستند و این هم همه و تبلیغات و انتخابات بازی و رای گیری بساط حکومت مهره های عبا بر دوش امپریالیست ها دار ایران تمامی هدفمند شده برای گول زدن و سیاه بازی چندین میلیونی مردم ساده لوح است.

  • میترا

    مطمئن نیستم اگر کسی 50 سال پیش چنین متنی را می خواند اصولا چیزی از آن می فهمید یا نه. ادبیات سیاسی کشور در سالهای اخیر آنقدر ملازده و هذیانی شده که تفسیر و تعبیر اباطیلی که بیان می شود فقط از عهده بیمارانی در حد و سطح سیاسیون فعلی بر می آید. در همین زمان وقتی به بیان های سیاسی "انسانها"ی بیرون از ایران گوش می کنیم متوجه تفاوت ادبیات دیوانه وار ایران با دیگر ابناء بشر پی می بریم.

  • hasani

    رئیس دفتر مصباح یزدی حسن خمینی را به ویروس ایدز تشبیه کرد!

  • faryad

    بهار دموکراسی برجام  شورای خفقان استصوابی  و مجلس  نخودی!

  • faryad

    زمان بیشتری باید برای رد صلاحیت ها مصرف کنند.