ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رکود صنایع فولاد ایران را زمین‌گیر کرد

با تداوم رکود اقتصادی در ایران، موجودی انبار صنایع فولادی افزایش یافته است. نهادهای کارگری می‌گویند، اشتغال ۲ میلیون نفر در وضعیت قرمز قرار دارد.

رکود اقتصادی ایران ادامه دارد. دولت ناتوان از تامین اعتبار طرح‌های عمرانی است و بخش تولید با بحران کمبود نقدینگی و تقاضا روبرو شده است. مسئولان دولتی و کار‌شناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که تداوم این وضعیت به افزایش نرخ بیکاری و از دست‌رفتن مشاغل موجود می‌انجامد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در یک برنامه تلویزیونی که چهارشنبه شب از شبکه دوم تلویزیون دولتی پخش شد، گفت که تداوم رکود صنعت فولاد را زمین‌گیر کرده است.

مهدی کرباسیان رکود در بخش ساختمان، خودروسازی و لوازم خانگی را دلیل کاهش فروش محصولات فولادی عنوان کرد و گفت که تولید فولادی کاهش یافته و تولیدات کارخانه روی زمین مانده است.

براساس گزارشی که روز ۲۸ آذر استیل پدیا، پایگاه خبری تحلیلی صنعت فولاد ایران منتشر کرد، موجودی انبار صنایع فولادی ایران از ۲۰۰ هزار تن به ۲ میلیون رسیده است و کارخانه‌های فولاد با ظرفیت کمتر از ۸۰ درصد به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این گزارش همچنین از تعطیلی ۱۰ درصد واحدهای تولید فولاد و کاهش بیست درصدی ارزش سهام صنایع فولادی در بورس اوراق بهادار تهران خبر داد. علاوه بر این میزان واردات فولادی نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است. سهم فولاد وارداتی در بازار داخلی ایران از ۱۶ درصد در سال ۹۲ به ۲۵ درصد در نیمه نخست امسال رسیده است.

در همین رابطه رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی چند روز قبل بحران در صنایع خودروسازی، فولاد و مس و آلمینیوم را شدید‌تر از رکود در سایر صنایع دانسته و گفته بود که ادامه این بحران می‌تواند آینده این صنایع و مشاغل موجود را تهدید کند.

اقتصاد ایران در چهار سال گذشته با رکود تورمی روبرو بوده است. سال گذشته نهادهای دولتی اعلام کردند که ایران از رکود اقتصادی خارج شده است. اما چند ماه بعد یک نهاد پژوهشی وابسته به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از تداوم رکود اقتصادی و بازگشت دوباره به رشد اقتصادی منفی در نیمه دوم سال ۹۳ خبر داد.

بحران بیکاری در راه است

براساس آخرین گزارش نهادهای دولتی، نرخ بیکاری در ایران کاهش یافته است. با این حال کار‌شناسان و فعالان مسائل کارگری این آمار‌ها را غیرواقعی می‌دانند. علاوه بر این تداوم رکود اقتصادی، مشاغل موجود را نیز تهدید می‌کند.

شهریور۹۴ یک عضو هیات نمایندگی اتاق بازرگانی تهران گفت که تداوم رکود اقتصادی به تعطیلی برخی از انصاف می‌انجامد. هفته گذشته قائم مقام وزیر کار با اشاره به موج جدید متقاضیان ورود به بازار کار، از ورود ۱۰ میلیون جویای کار در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گفته ابوالحسن فیروزآبادی، ۴۵۰ هزار نفر نیز به خاطر نوسازی صنایع در آینده مشاغل خود را از دست می‌دهند. او ظرفیت اشتغال در ایران را ۲۴ میلیون نفر اعلام کرد و گفت که در سال‌های آینده با موج تازه‌ای از بیکاران تحصیل کرده روبرو خواهیم بود.

در گزارش دیگری که نهادهای کارگری منتشر کرده‌اند، اشتغال دو میلیون نفر در وضعیت قرمز قرار دارد. این در حالی است که براساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در تابستان امسال ۹. ۱۰ درصد بوده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.