ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشف فساد واقعی یا جلوگیری از حضور کفاشیان در انتخابات؟

نیروهای امنیتی در دفتر رئیس فدراسیون فوتبال 

چرا هر چهار سال یک بار و هر بار در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال، علی کفاشیان مورد توجه نهادهای امنیتی قرار می‌گیرد؟ آیا بناست از حضور او در این انتخابات جلوگیری شود؟

در حالی‌که فدراسیون فوتبال ایران سعی داشت خبر مربوط به حضور «نیروهای امنیتی» در اتاق رئیس فدراسیون فوتبال ایران را مخفی نگه دارد، سرانجام سایت خبری تحلیلی تابناک این موضوع را رسانه‌ای کرد: «در فاصله سه ماه تا برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، نامه‌ها و مدارک دفتر علی کفاشیان توسط یک نهاد نظارتی ضبط شد.»

این سایت مدعی شده که این اطلاعات را از «یک منبع آگاه» دریافت کرده است.

نزدیکان فدراسیون فوتبال مدعی هستند که «منبع آگاه» خبرگزاری تابناک، دبیرکل فدراسیون فوتبال یعنی علی‌رضا اسدی است که در ماه‌های گذشته چالش‌هایی جدی با علی کفاشیان و سرمربی تیم ملی داشته است.

اما واکنش علی کفاشیان به خبر حضور نیروهای امنیتی در بدو انتشار این خبر، جالب توجه بود. او در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «مطلب نوشته‌ شده درباره حضور ماموران امنیتی در دفتر من توهم است. واقعا نمی‌دانم این چه خبرهایی است. این‌که به دفتر من آمده‌اند و اسناد مرا ضبط کرده‌اند جای تعجب دارد.»

رئیس فدراسیون فوتبال همچنین در گفت‌وگو با کاپ نیوز گفته بود: «ماموران سازمان بازرسی با ما جلسه‌ای داشتند و قراردادها را با هم در این جلسه بررسی و مرور کردیم. نه دستگیری صورت گرفت و نه ضبط اسناد.»

در مقابل ادعاهای رئیس فدراسیون فوتبال اما مردی موضع گرفت که بر کرسی مهم‌ترین بخش امنیتی ورزش ایران تکیه زده است

به دنبال تکذیب‌های علی کفاشیان، رضا حسنی‌خو به‌ عنوان مدیرکل حراست وزارت ورزش، به خبرگزاری امنیتی فارس گفت: «نهادهای مربوط تحقیقاتی دارند و اوضاع را نظارت و کنترل می‌کنند. آن‌ها به دفتر کفاشیان رفته و بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند و هنوز هم تحقیقات ادامه دارد. این‌که برخی وسایل را برگردانده‌اند هم درست است. البته تحقیقات هنوز ادامه دارد.»

مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان که پیش‌ از این هم بر سر حضور رئیس فدراسیون فوتبال در مراسم رقص دختران در افتتاحیه بازی‌های فوتبال ساحلی، علی کفاشیان را تهدید به بررسی موضوع بر اساس پروتکل‌های حراست وزارت ورزش در مورد عدم حضور در چنین برنامه‌هایی کرده بود، گفته است: «این خبر از سوی فدراسیون فوتبال رسانه‌ای شده است و قرار هم نبود رسانه‌ای شود چرا که نهادهای مسئول بنایی برای علتی شدن موضوع نداشتند.»

او تاکید کرده که منتظر نتیجه بازرسی‌ها از دفتر رئیس فدراسیون فوتبال خواهد بود.

در حالی‌که انتظار می‌رفت فدراسیون فوتبال موضع تازه‌ای در قبال این اتفاق بگیرد، گزارش سایت نود در مورد دلایل حضور ماموران نهادهای امنیتی در دفتر کفاشیان، ماجرا را وارد فار تازه‌ای کرد.

سایت نود در یک گمانه‌زنی تازه نوشت، ورود سر‌زده نهادهای نظارتی در دفتر کفاشیان، بی‌ارتباط به موضوع فساد در فیفا نیست و ممکن است این ورود به دستور مسئولان اینتر‌پل صورت گرفته باشد.

در حال‌ حاضر مسئولان اف‌‌بی‌آی، پلیس آمریکا و سوئیس در سطحی گسترده‌ به بازداشت و بازجویی از افرادی پرداخته‌اند که دست‌شان در پرونده فساد در فیفا گیر است.

این گمانه‌زنی وقتی جدی‌تر می‌شود که به یاد می‌آوریم علی کفاشیان در تمامی سال‌های گذشته، از حامیان جدی سپ بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در انتخابات‌های این فدراسیون بوده است.

او پیش از انتخابات فیفا، به خبرگزاری مهر گفته بود: «مسلما رأی ایران بلاتر خواهد بود.»

سپ بلاتر بعد از رسوایی‌های اخیر فدراسیون جهانی فوتبال، به رأی کمیته اخلاق فدراسیون جهانی، به هشت سال ممنوعیت از فعالیت در حوزه فوتبال محکوم شد.

در بیانیه فیفا آمده است: «پرونده آقای بلاتر مربوط به پرداختی ذو میلیون فرانک به میشل پلاتینی در فوریه ۲۰۱۱ است.»

پس‌ از این اتفاقات بود که علی کفاشیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تلاش کرد اوضاع را کنترل کند.

او گفت: «آن‌ها طبق قانون آمدند و یک سری وسایل را با خود بردند و دوباره بازگرداندند. آن‌ها در فوتبال به دنبال مدارکی هستند و باید تحقیقات خود را انجام دهند. اما بحث ضبط کامپیوتر و لپ‌تاپ من از اساس دروغ بوده و ما از رسانه‌هایی که چنین شایعاتی را منتشر کردند، قطعا شکایت خواهیم کرد.»

اما به نظر می‌رسد گزارش سایت تابناک کلید اصلی برای باز کردن قفل معمای حضور ناگهانی ماموران امنیتی در اتاق رئیس فدراسیون فوتبال باشد.

تابناک می‌نویسد: «چهار سال پیش و پس از انتخاب دوباره کفاشیان به ریاست فدراسیون فوتبال هم او به خاطر یک پرونده مربوط به مشاورش، ٢۴ ساعت بازداشت شد و به زندان اوین رفت اما با ضمانت و وثیقه عزیز محمدی، رئیس وقت سازمان لیگ، از زندان بیرون آمد.»

این‌که چرا هر چهار سال یک بار و هر بار در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال، علی کفاشیان مورد توجه نهادهای امنیتی و قضایی قرار می‌گیرد، نکته‌ای قابل توجه است.

چهار سال قبل علی کفاشیان برای سوال و جواب‌هایی در مورد یک فساد مالی در وزارت نفت به زندان اوین رفت. در آن زمان هم فدراسیون فوتبال از سوی دولت وقت و وزارت ورزش وقت، نقد می‌شد. چیزی که امروز هم نمونه آن را به خوبی می‌توان دید.

روزنامه دولتی ایران در گزارش خود از این ماجراها می‌نویسد: «این‌گونه بررسی‌ها و تحقیقات نهادهای بازرسی در کشورهای صاحب فوتبال نظیر ایتالیا، فرانسه، آرژانتین و آلمان نیز در سال‌های اخیر بارها دیده شده و حتی پلیس با دخالت و ورود ضربتی، اقداماتی را برای تضمین فضای پاک و سلامت فوتبال انجام داده است که گاهی منجر به دستگیری بزرگ‌ترین چهره‌های فوتبالی دنیا هم شده و مورد استقبال جامعه جهانی ورزش هم قرار گرفته است.»

روزنامه دولت در گزارش خود مدعی شده است که شاید علی کفاشیان به‌واسطه این اتفاقات حق حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال را از دست بدهد. این شاید همان اتفاق نهایی مورد نظر وزارت ورزش و جوانان باشد.

علی کفاشیان در واکنش به مجموعه این حوادث به خبرگزاری برنا گقته است: «بنده در انتخابات شرکت خواهم کرد. هر فردی هم که اعضای مجمع تشخیص بدهند به‌ عنوان رئیس فدراسیون انتخاب خواهد شد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.