ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون روحانی: با نفت ۳۰دلاری نمی‌توان از رکود خارج شد

اسحاق جهانگیری می‌گوید درآمدهای نفتی در سال ۹۴ به زور به ۲۵میلیارد تومان می‌رسند، تحریم‌ها هم به قوت خود باقی مانده‌اند و معلوم نیست رشد اقتصادی چقدر باشد: حتما در بودجه اتفاقات مهمی خواهد افتاد.

اسحاق جهانگیری روز شنبه ۱۲دی گفت درآمدهای نفتی در سال ۹۴ به زور به ۲۵میلیارد دلار می‌رسند، تحریم‌ها هم به قوت خود باقی مانده‌اند و معلوم نیست رشد اقتصادی چقدر باشد.

معاون اول روحانی می‌گوید در سال‌های اخیر کشور با نفت بالای ۱۰۰دلار اداره شده و وقتی نفت به ۳۰دلار کاهش می‌یابد حتما در بودجه اتفاقات مهمی خواهد افتاد.

او یادآوری کرده که با نفت بشکه‌ای ۳۰دلار نمی‌توان از رکود خارج شد و در شرایط کنونی درآمدهای نفتی، باید از منابع خارجی استفاده کرد. معاون روحانی می‌گوید بدهی‌های سنگینی از دولت‌ قبلی روی دست دولت یازدهم مانده‌اند.

خبرگزاری فارس از قول اسحاق جهانگیری نوشت در سال ۱۳۹۰ درآمد نفتی ایران معادل ۱۱۸میلیارد تومان اما رشد اقتصادی منفی ۶/۸ بود. جهانگیری در حاشیه نشست مدیران ارشد وزارت نیرو  گفت که در زمان فروش نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار، یک دلار هم در صندوق ذخیره ارزی باقی نماند: «حال عده‌ای شاکی هستند که چرا کشور از رکود خارج نمی‌شود... انصاف هم خوب چیزی است.»

ادامه رکود

جهانگیری دی‌ماه سال ۱۳۹۳ نیز خواستار مواخذه کسانی شده بود که درآمد نفت را ذخیره نکردند: «در سال‌های گذشته کشور ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته و اگر طبق قانون برنامه عمل می‌شد اکنون باید ۳۰۰ میلیارد دلار در صندوق توسعه ارزی داشتیم. اگر این عملیات اتفاق می‌افتاد، دیگر اسیر توطئه‌ کشورهای منطقه نمی‌شدیم.»

مرکز پژوهش‌های مجلس در آبان ۱۳۹۴ در گزارشی اعلام کرد که اگر تحریم‌ها در زمستان ۹۴ لغو شوند و صادرات نفتی نیز روزانه ۵۰۰هزار بشکه افزایش یابد، می‌توان در انتظار رشد منفی ۰/۵درصد بود.

معاون اول روحانی دو هفته قبل هم از بدهی‌ هنگفت ۳۸۰هزار میلیارد تومانی دولت به بخش‌های مختلف خصوصی خبر داده و گفته بود که دولت یازدهم حساب نمی‌کرد که نفت به بشکه‌ای زیر ۴۰دلار برسد. این در حالی است که در آذر ۱۳۹۳ وعده کرده بود که «حتی اگر توطئه‌گران نفت را به ۴۰دلار هم برسانند، ایران را به خوبی با فروش ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار بشکه نفت خام اداره می‌کنیم.»

حسن روحانی برون‌رفت از رکود اقتصادی را مستلزم رفع تحریم‌ها دانسته و وعده‌ کرده که از دی ماه تحریم‌ها لغو شوند؛ اما احمد توکلی، رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس، شنبه ۱۲ دی گفت وضعیت رکودی اقتصاد کشور با راهکارهای ۶ ماه پیش درست نخواهد شد و لازم است بر اساس شاخص‌های جدید اقتصادی راهکارهای متناسب ارائه شوند.

مذاکره دولت با اقتصاددانان

احمد توکلی می‌گوید برای خروج از رکود نیازی به قانون گذاری جدید نیست و دولت باید بر اساس مکالمه و مذاکره با اقتصاددانان برای خروج از رکود گام بردارد؛ به عبارت دیگر باید با دولت درباره مسائل فعلی مذاکره شود.

کاهش قیمت نفت، دولت را با کسری بودجه احتمالی روبرو کرده و درآمدهای پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۹۴ تحقق نیافته‌اند. برآورد‌ها بیانگر کسری بودجه دست‌کم ۵۱ هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری است.

بانک مرکزی ایران در گزارشی که ششم دی از شاخص‌های اقتصادی بهار ۹۴ منتشر کرد، برای نخستین بار واقعیت رکود را پذیرفت. در این گزارش آمده بود که برای اولین مرتبه ذخایر بین‌المللی و دارایی‌های خارجی این بانک با افت ۶۴۷میلیون دلاری روبرو شده و شاخص تولید در کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سه ماهه اول سال ۹۴ منفی ۲/۴ درصد بوده است.

برآورد‌ها نشان می‌دهند که تا پایان سال دولت دست‌کم ۵۱ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت. کسری بودجه گریبان کارکنان دولت را نیز گرفته تا ‌آنجا که موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته است: «در یکی دو ماه اخیر حقوق کارمندان به‌موقع پرداخت نشده و این نگرانی به وجود آمده که دولت در ماه‌های آخر سال نیز با کمبود نقدینگی‌ نتواند حقوق کارمندان را سر وقت پرداخت کند.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • roozbeh

    اگر نمی توانید به وعده هایتان عمل کنید و قصد فریب ملت با وعده هایتان را نداشته اید صداقت داشته باشید و استعفا بدهید.  بعد با بیان واقعیتها از مردم  در یک انتخابات جدید رای اعتماد جدید دریافت کنید.

  • طلبه از قم

    به این میگن اقتصاد مقاربتی!

  • حامد

    چهل ساله با سایر دوستان و دار و دسته نفت ملت را فروختین و پولش گذاشتین جیبتون یا باهاش عشق و حال کردین حالا دیگه به قول معجزه هزاره آن ممه را لولو برد. با وجود هزاران مزدور و ساندیس خور و سردار و آخوند و بچه آخوند و آقا زاده و دار و دسته بیت و مجتبی و ... چه خاکی می خواین تو سرتون بکنین؟ من جای تو بودم یه بلیط یه سره می گرفتم زودتر می زدم به چاک هوا داره اروم اروم پس می شه

  • روزبه

    پس این اقتصاد مقاومتی که شب و روز تو بوق وکرنا می کردن بخاطر نبود دلارهای نفتی بود.. پس چرا دلالهای دلار جلو بازار رو مثبب گرونی دلار معرفی می کنید.