ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحرین و سودان روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند

پیامدهای اعدام شیخ النمر و حمله به سفارت عربستان در تهران جدی‌تر شد. پس از عربستان اکنون بحرین و سودان نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند. امارات روابط خود را در سطح کاردار کاهش داد.

یک روز پس از آن‌که عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد، بحرین، هم‌پیمان نزدیک عربستان، و سودان نیز همین اقدام را انجام دادند و از دیپلمات‌های ایرانی خواستند تا خاک کشورشان را ترک کنند.

خبرگزاری دولتی بحرین، امروز دوشنبه ۴ ژانویه / ۱۴ دی اعلام کرد که دولت بحرین به دیپلمات‌های ایرانی ۴۸ ساعت مهلت داده است تا از این کشور خارج شوند. همچنین بحرین سفارت خود در تهران را بست.

منامه گفته است ایران به قوانین حسن همجواری احترام نمی‌گذارد و «پناهگاهی امن برای تروریست‌ها و تندرو‌ها» شده است. بحرین همچنین حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران را نقض صریح قوانین بین‌المللی دانسته است.

در همین حال سودان نیز از عربستان سعودی حمایت کرد و از اخراج سفیر ایران خبر داد. امارات متحده عربی نیز گفته است روابط دیپلماتیک خود با ایران را به سطح کاردار کاهش داده و شمار دیپلمات‌های خود در ایران را نیز کاهش خواهد داد.

روز گذشته (یکشنبه) عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی هنگامی که قطع رابطه این کشور با ایران را اعلام کرد از کشورهای عربی خواست تا از عربستان حمایت کنند.

با این تصمیمِ دولت‌های بحرین و سودان حمله شامگاه روز شنبه به سفارت عربستان سعودی در تهران پیامدهای جدی‌تری به خود می‌گیرد. این حمله پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه و ۴۶ نفر دیگر در عربستان صورت گرفت. ایران از شیخ النمر حمایت می‌کرد.

خبرگزاری فارس، شامگاه یکشنبه ۱۳ دی به نقل از منابع موثق نوشت که مقامات سعودی در حال رایزنی برای اقدامی متحد میان کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله بحرین و امارات در جهت قطع رابطه با ایران هستند.

حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح امروز (دوشنبه) با تأیید تلویحی چنین تلاشی به خبرنگاران گفت: «عربستان برای خروج خود از انزوا، در این راستا فشارهایی را به برخی از دولت‌های منطقه وارد می‌کند اما روابط ایران با بسیاری دولت‌های منطقه در سطح عالی است.»

کشور پادشاهی بحرین از نزدیک‌ترین هم‌پیمانان عربستان سعودی در منطقه است و در سال‌های اخیر به‌دلیل اعتراضات گسترده شیعیان در این کشور همواره ایران را متهم به دخالت در امور داخلی خود می‌کرد. ایران این اتهامات را رد می‌کرد.

بحرین در مهرماه سال جاری نیز پس از آن‌که مدعی شد یک کارگاه ساخت بمب را در نزدیکی منامه کشف و چند مظنون به همکاری با نیروی قدس سپاه پاسداران را در این ارتباط دستگیر کرده، سفیر خود را از تهران فراخواند و کاردار ایران در منامه را «عنصر نامطلوب» خواند و به او ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کند.

بحرین در حالی این تصمیم را گرفته است که آمریکا، روسیه و کشورهای اروپایی از ایران و عربستان خواسته بودند تا به تنش‌های خود پایان دهند و شرایط کنونی را آرام کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهاب

    با سلام من همین الان رسیدم خونه. توی کوچه ی ما نوشتند: حاج نمر شده او دمر! شکر خدا شکر خدا! بنده البته با این شعار مخالفم اما از خودم می پرسم این بیشرفان بر قدرت با مردم ما چه کردند مردمی که آن چنان پاک و صمیمی و ضد خشونت بودند که حالا ببینید چه می نویسند. وای اگر از پس امروز بود فردایی