ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله به سفارت عربستان به "انگلیسی‌ها" نسبت داده شد

محافل رسانه‌ای و امنیتی، به تدریج آتش‌ زدن سفارت عربستان را مشکوک و حساب شده می‌خوانند و ماجرا را به "اطرافیان یک مرجع تقلید تندرو، انگلیسی‌ها، عوامل نفوذی و یا ایادی ریاض" مرتبط می‌سازند..

محافل رسانه‌ای و امنیتی، به‌تدریج تهاجم به سفارت عربستان را مشکوک و حساب شده می‌نامند و موضوع را به اطرافیان یک مرجع تقلید تندرو، انگلیسی‌ها، عوامل نفوذی، مخالفان دولت یا ایادی ریاض مرتبط می‌سازند.

گرچه عاملان حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، نیروهای "خودسر" معرفی شدند اما با گذشت زمان و محکومیت بین‌المللی این تهاجم، مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی در تلاش معرفی عناصر جدیدی برآمده‌اند.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران سه‌شنبه ۱۵ دی در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود گفت موضوع "کمی مشکوک" است و باید در باره دست‌های پشت صحنه تحقیق شود. نوبخت در عین حال تعرض به سفارت عربستان را خارج از شان ملت ایران دانست.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت پیش‌بینی حوادث اخیر را نکرده بود، به نامه روحانی به وزیر کشور اشاره کرد: «قوه قضاییه با کسانی که وظایف قانونی خود را انجام ندادند و یا بدون اذن قانونی اقداماتی انجام دادند به شدت برخورد خواهد کرد و وزیر کشور هم وارد عمل می‌شود و گزارشی تهیه می‌کند.»

خبرگزاری ایسنا از قول نوبخت نوشت پلیس باید به دقت حلقه‌ای ایجاد می‌کرد تا از خسارت‌ها پیش‌گیری می‌شد. روز دوشنبه ۱۴ دی، سخنگوی نیروی انتظامی تهران در توضیح رفتار ماموران با مهاجمان گفته بود پلیس خیلی وقت‌ها نمی‌تواند مردم را بزند!

اطرافیان مرجع تقلید قم

وبسایت فرارو در گزارشی می‌نویسد هدایت حمله‌کنندگان به سفارت عربستان در تهران را اطرافیان یکی از به اصطلاح مراجع تقلید تندروی مقیم قم در دست داشتند. در گزارش فرارو آمده که بسیاری از این حمله‌کنندگان از شهر قم و گروهی دیگر از شهر کرج به پایتخت عزیمت کرده بودند و بیشترشان دستگیر شده‌‌اند.

این وبسایت سه‌شنبه ۱۵ دی به نقل از محافل امنیتی نوشت انگلیسی‌‌ها پشت پرده حمله یه سفارت عربستان در تهران هستند: «سلفی‌های شیعه کانال‌های پرهزینه ماهواره‌ای تاسیس کرده‌اند و مرکز اکثر این شبکه‌ها در لندن است.»

خبرگزاری فارس در همین روز به نقل از یک "مقام امنیتی" نوشت آتش‌ در سفارت عربستان قبل از حضور معترضان شعله‌ور شده بود: «دستگاه‌های امنیتی در حال بررسی این موضوع هستند و تا کنون هم به سرنخ‌های خوبی رسیده‌اند.»

محسن کاظمینی، فرمانده سپاه رسول‌الله تهران، یک روز قبل ابراز اطمینان کرده بود که آتش‌زدن سفارت عربستان توسط حزب‌اللهی‌ها صورت نگرفت: «بلکه کاملا سازماندهی شده بود.»

سایت عصر ایران می‌نویسد حمله به سفارت عربستان، آن طور که برخی می‌خواهند القا کنند یک اقدام خودجوش مردمی نبود: «در اطراف محل، خودروهای شخصی متعددی با پلاک‌های قم و کرج دیده شده‌اند که مهاجمان را به آنجا رسانده بودند.»

"حریق طراحی شده بود"

مصطفی پورمحمدی‌، وزیر دادگستری ایران روز دوشنبه جزء نخستین مقاماتی بود که تهاجم به سفارت عربستان را به گردن عوامل نفوذی انداخت و گفت: «با توجه به فرمایشات و تذکرات دائمی مقام معظم رهبری درباره نفوذ دشمن، حرکت اخیر علیه سفارت کشور عربستان سعودی می‌تواند توسط عوامل نفوذی طراحی و پشتیبانی شده باشد.»

در گزارش عصر ایران آمده که برای شناسایی مهاجمان "خودسر"، نیازی به مشاهده پلاک‌‌های کرج و قم خودروهای آنها نبود زیرا افراد حاضر در صحنه به حدی خیال‌شان راحت بود که حتی صورت‌های خود را نپوشانده و در چند قدمی پلیس در حال ‌آتش زدن سفارتخانه بودند.

خبرگزاری فارس اما نوشت آتش‌گرفتن بخشی از سفارت سعودی در تهران از پیش طراحی شده بود: «البته عوامل وابسته به سفارت سعودی در داخل ساختمان مقداری عجله به خرج دادند و پیش از آن که دانشجویان به سفارت نزدیک شوند، آتش شعله‌ور شد.» فارس در این گزارش مهاجمان را به خلاف سایر رسانه‌ها و مقامات به جای "خودسر"، دانشجو معرفی کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • clombo

    عزیزان چرا غلط زیادی بکنید که به این بیچارگی و شکرخوری گرفتار آیید ؟ احتمالا این مسئله به این سادگی که آخوندها پیش بینی کرده بودند پایان نخواهد یافت.