ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: ریاض باید به مخالفت با ایران پایان دهد

ظریف گفت عربستان دو سال‌ونیم است که با ایران و توافق هسته‌ای مخالفت می‌کند. او گفت ایران خواهان ادامه تنش‌ها نیست و با افرادی که به سفارت عربستان حمله کردند «برخورد جدی» خواهد شد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت عربستان سعودی از «دو سال و نیم» پیش با ایران مخالفت کرده و باید به این مخالفت‌ها پایان دهد. او گفت ایران خواهان رفع تنش‌هاست و با حمله‌کنندگان به سفارت عربستان «برخورد جدی» خواهد شد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نشست خبری با ابراهیم جعفری، همتای عراقی خود در تهران

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، محمدجواد ظریف ظهر چهارشنبه ۱۶ دی در نشست خبری با ابراهیم جعفری، همتای عراقی خود در تهران، گفت «از دو سال‌ونیم پیش عربستان سعودی با تلاش‌های دیپلماتیک ایران مخالفت کرده است» و «باید به این گرایش به ایجاد تنش خاتمه دهد».

ظریف به‌ویژه تأکید کرد که عربستان سعودی «مخالف توافق هسته‌ای» ماه ژوئیه میان ایران و کشورهای قدرتمند بود و در این موضع‌گیری هم‌سو با اسرائیل عمل کرد.

او همچنین گفت ایران «همواره به‌دنبال صلح و تفاهم با همسایه‌های خود بوده است» بدون آن‌که «در پی ایجاد تنش باشد».

وزیر خارجه ایران گفت: «روند تشنج‌آفرینی باید متوقف شود.»

روز دوشنبه عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در توضیح قطع روابط کشور خود با ایران گفته بود که «سعودی رابطه با یک کشور حامی تروریسم و تندرو را نمی‌پذیرد».

الجبیر همچنین افزوده بود که ایران از سال ۲۰۰۱، به «پناهگاهی امن برای القاعده» تبدیل شده و اسلحه و مواد منفجره به کشورهای منطقه قاچاق می‌کند.

محمدجواد ظریف در بخش دیگری از سخنان خود درباره حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران گفت: «ایران خود را برای حفاظت از دیپلمات‌های تمامی کشورها به طور شرعی و قانونی موظف می‌داند و با تمام افرادی که در تعرض به سفارت عربستان کوتاهی یا قانون‌شکنی کردند برخورد جدی می‌کند.»

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه به دست عربستان، به آتش کشیده شد. در همین روز به کنسولگری عربستان در مشهد نیز حمله شد. پس از آن عربستان کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد و بحرین، کویت و سودان نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند. امارات متحده عربی نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش داد. سازمان ملل نیز حمله به سفارت عربستان را محکوم کرد.

وزیر خارجه ایران گفت «تمامی مقامات ایران» این اقدام را محکوم کرده‌اند و «ایران تمام حمایت خود از مقرهای دیپلماتیک، کارمندان و کنسولگری سعودی را انجام داد، اما این باعث تأسف است که سعودی سیاست ایجاد تنش را ادامه داد.»

ظریف افزود ایران برای جهان عرب و نیز عربستان سعودی «به عنوان جزء مهمی از جهان اسلام»، احترام ویژه قائل است و خواهان ادامه ارتباط سازنده خود با آن‌هاست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    ابراهیم جعفری، عامل ولی فقیه است .....

  • حمید

    "باید؟!؟!"