ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران عربستان را به حمله موشکی به سفارتش در صنعا متهم کرد

ایران می‌گوید جنگنده‌های سعودی با حمله موشکی به سفارت این کشور در پایتخت یمن قواعد حقوقی بین‌المللی در زمینه حفاظت از امنیت و مصونیت اماکن دیپلماتیک را زیر پا گذاشته است.

وزارت خارجه ایران می‌گوید جنگنده‌های سعودی به سفارت این کشور در صنعا، پایتخت یمن حمله موشکی کرده‌اند.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز پنج‌شنبه ۷ ژانویه / ۱۷ دی گفته است که حمله موشکی هواپیماهای عربستان به سفارت جمهوری اسلامی در صنعا موجب وارد شدن خسارت‌هایی به ساختمان سفارت و زخمی شدن تعدادی از نیروهای حفاظت نمایندگی شده است.

او این اقدام را «آگاهانه و عامدانه» عنوان کرده و آن را «نقض همه کنوانسیون‌ها و قواعد حقوقی بین‌المللی در زمینه حفاظت از امنیت و مصونیت اماکن دیپلماتیک در همه وضعیت‌ها» دانسته است.

ایران و عربستان سعودی در یمن در دو جبهه مخالف قرار دارند. ایران از شیعیان حوثی پستیبانی می‌کند در حالی‌که عربستان و هم‌پیمانانش در ائتلاف عربی ضدحوثی‌ها از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن حمایت می‌کنند.

صنعا در سپتامبر سال ۲۰۱۴ به‌طور کامل به دست شیعیان حوثی افتاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مسئولیت «حمله موشکی» به سفارت جمهوری اسلامی و همچنین جبران خسارت‌های وارده به ساختمان و جراحات وارده به تعدادی از کارکنان سفارت را برعهده دولت عربستان دانست.

او گفت: «بدیهی است جمهوری اسلامی ایران حق خود برای پی‌گیری این موضوع را محفوظ می‌دارد.»

ایران می‌گوید عربستان سعودی، سفارت این کشور در یمن را شب گذشته (چهارشنبه) هدف موشک قرار داده است.

عربستان سعودی هنوز به این اتهام ایران پاسخی نداده است.

روابط ایران و عربستان پس از اعدام روحانی شیعه نمر باقر النمر در عربستان به‌همراه ۴۶ نفر دیگر به‌شدت تیره شده است. پس از این اعدام معترضان در تهران به سفارت سعودی حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. در مشهد نیز به کنسولگری عربستان حمله شد. در پی این حملات عربستان کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد و چندین کشور عربی در حمایت از عربستان یا روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند و یا این روابط را کاهش دادند و اعتراض کردند.

کشورهای جهان نگران‌اند که تنش‌های رو به افزایش بین ایران و عربستان وضعیت منطقه را دشوارتر و بحرانی‌تر کند. ایران و عربستان در مذاکرات صلح سوریه نیز شرکت دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    یک دروغ دیگر؟!

  • میترا

    یک واکنش بچگانه و رذیلانه برای جبران شکست سیاسی ناشی از غائله سفارت عربستان. هیچ خبرگزاری این جمله موشکی را تایید نکرده. تایید هم بکنند در یک کشور جنگزده چیز غیرعادی محسوب نمی شود و شورای امنیت هرگز مثل موضوع سفارت عربستان آن را محکوم نخواهد کرد.

  • reza

    نماینده حزب چپ در پارلمان آلمان جنگ چهارم خلیج فارس؛زیر گوش ایران است! این جمله مارکس را باید با آب طلا نوشت و بر سر در مجلس، جلوی جایگاه نماز جمعه ها، بالای سر رهبر جمهوری اسلامی در حسینیه بیت وی و هر نهاد امنیتی و مسلح و غیر مسلحی در ایران نصب کرد: "بیسوادی سیاسی، بدترین بیسوادی است!" ملت ایران از این بیسوادی سیاسی بسیار چوب خورده است و اگر غفلت شود، چوب دیگری بر گرُده اش فرود خواهد آمد. چوبی که عواقب ویرانگر آن به مراتب بدتر از ویرانی جنگ با عراق خواهد بود. بویژه که در جمهوری اسلامی نهادهای پنهان و یا کمتر شناخته شده ای برای مردم وجود دارند که به وقت خود خواهند توانست سیلاب را به سیل تبدیل کنند. بخوانید سخنان رهبر گروه عماریون در همین شماره پیک نت را و بخوانید مصاحبه رهبر فراکسیون چپ در پارلمان آلمان را که با چه نگرانی نسبت به آغاز جنگ چهارم در خلیج فارس هشدار می دهد و همگان را فرامی خواند تا به نتایج فاجعه بار آن بیاندیشند. هیچ دارنده عقل سلیم و سیاسی نیست که از همان ابتدای ماجرای اعدام های اخیر در عربستان سعودی حدس نزده باشد که برای کشاندن ایران به گرداب، کاسه ای زیر نیمکاسه است و همگان دیدند که نابخردی سیاسی در جمهوری اسلامی چگونه رفت تا ایران را به دام این توطئه بیاندازد. مصاحبه رهبر چپ در پارلمان آلمان همراه با سخنرانی شیخ مهدی طائب را درهمین شماره بخوانید. پیک نت 16 دی