ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف به دبیرکل سازمان ملل: میلی به بالا گرفتن تنش در همسایگی خود نداریم

وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران «سلامت و عزت» دیپلمات‌های سعودی را تضمین می‌کند و برای بازسازی مجتمع دیپلماتیک سعودی اقداماتی فوری اتخاذ شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره تنش‌های بین ایران و عربستان نامه‌های جداگانه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد، دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی و وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان ملل متحد نوشت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، شنبه ۱۹ دی از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران گزارش داد ظریف در نامه به بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، تحولات اخیر بین ایران و عربستان سعودی را «تأسف‌آور» توصیف کرد.

ظریف در این نامه با بیان این که «برخی در عربستان سعودی در کار گرفتار کردن تمام منطقه در بحران هستند» اضافه کرد: «عربستان سعودی باید دست به انتخابی بسیار مهم بزند. آنها می‌توانند به حمایت از تروریست‌های افراطی و ترویج نفرت فرقه‌ای ادامه دهند یا راه حسن همجواری و ایفای نقش سازنده در ثبات منطقه‌ای را انتخاب کنند. امیدواریم عربستان سعودی نسبت به پیمودن راه خرد متقاعد شود».

او افزود: «ما هیچ علاقه‌ یا میلی به بالا گرفتن تنش در همسایگی خود نداریم، ما همه نیازمندیم در مقابل تهدیدات افراط گرایان علیه خودمان، متحد شویم».

وزیر امور خارجه ایران در ادامه نوشت: «رییس جمهوری و من از اولین روزهای پس از انتخابات، پیام‌های عمومی و خصوصی مبنی بر آمادگی برای گفت و گو و زمینه سازی ثبات منطقه‌ای و مبارزه با خشونت و افراط گرایی به عربستان ارسال کردیم».

ظریف با بیان این که «عربستان سعودی یا عواملش اماکن دیپلماتیک ایران را هدف قرار داده و دیپلمات‌ها و شهروندان عادی ایرانی را به قتل رسانده‌اند»، حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ۱۲ دی را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران «سلامت و عزت» دیپلمات‌های سعودی را تضمین می‌کند و برای بازسازی مجتمع دیپلماتیک سعودی اقداماتی فوری اتخاذ شده است.

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه به دست عربستان، به آتش کشیده شد. در همین روز به کنسولگری عربستان در مشهد نیز حمله شد.

مقامات ایرانی «اطرافیان یک مرجع تقلید تندرو»، «انگلیسی‌ها»، «عوامل نفوذی»، «مخالفان دولت» یا «ایادی ریاض» را مسئول حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی می‌دانند.

«حمایت عربستان از تروریست‌ها»

وزیر امور خارجه ایران در این نامه عربستان سعودی را به حمایت از «دست‌ اندرکاران کشتارهای افراط گرایانه» متهم کرد و نوشت: «اغلب اعضای القاعده، طالبان، داعش و جبهه النصره شهروندان سعودی هستند یا توسط عوام فریبان مستظهر به منابع مالی نفتی شستشوی مغزی شده‌اند».

محمد جواد ظریف با متهم کردن عربستان سعودی به انجام اقدامات تحریک‌آمیز مقابل ایران، حمله نظامی علیه اماکن دیپلماتیک ایران در یمن و حمایت از تروریست‌ها در حمله به این اماکن در کشورهای دیگر، بدرفتاری مداوم با زائران ایرانی، نفرت پراکنی در خطبه های سخنرانان رسمی سعودی نه تنها علیه ایران بلکه علیه تمام مسلمانان شیعه، گردن زدن غیر قابل توجیه و تحریک کننده علمای شیعه و بالاخره تحریک جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را نمونه‌هایی از این اقدامات برشمرد.

وزیر امور خارجه ایران افزود کشورش از اقدامات تلافی جویانه، قطع یا حتی کاهش سطح روابط با عربستان سعودی پرهیز کرده و «در مقابل نفرت پراکنی فرقه گرایانه سعودی همگان را به وحدت اسلامی فرا خوانده است».

پس از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران، این کشور کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد.

بحرین، سودان، سومالی و جیبوتی نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند. کویت، اردن، امارت متحده عربی و قطر روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش دادند. سازمان ملل هم حمله به سفارت عربستان را محکوم کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    آقای ظریف قبل از عصبانی شدن!اول از "رهبر" که بقای نظام استبداد دینی را در ایجاد بحران میداند بخواهید دست از بحرانسازی بردارد، آدمهای مسلح خلاف قانون اساسی‌ همین استبداد به خیابان برای عربده کشیدن نفرستد، به سفارتخانه‌ها هر وقت دلش خواست یورش نبرد، عکسلعمل قدرتهای خارجی و در نتیجه بازیچه آنها نشود، آنوقت بگویید آماده صحبت هستید! در اخر البته باید برای دفاع از حقوق ملی، مانع از ایجاد بحران در منطقه با ایجاد فضای صلح شد. شاد باشید. حمید