ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای و چرایی استمداد از مخالفان

علی افشاری - خامنه‌ای می‌خواهد انتخابات مجلس را به مانور مشروعیت و استحکام نظام تبدیل کند و در این راه از هراس موجود در جامعه نسبت به تسری ناامنی‌های منطقه به مرزهای ایران بهره می‌برد.

خامنه‌ای می‌خواهد انتخابات مجلس را به مانور مشروعیت و استحکام نظام تبدیل کند و در این راه از هراس موجود در جامعه نسبت به تسری ناامنی‌های منطقه به مرزهای ایران بهره می‌برد.

رهبری جمهوری اسلامی در دیدار با مردم قم از مخالفان نظام و کسانی که او را قبول ندارند خواست تا در انتخابات شرکت کنند. حفظ اعتبار کشور، تامین ماندگاری آن و باقی ماندن در حصار امنیت کامل، کلید واژه‌هایی هایی بودند که او با توسل به ‌آنها کوشید به مخالفان برای رای دادن در انتخابات های پیش رو ایجاد انگیزه کند. در عین حال این سخنان از نحوه برگزاری انتخابات مجلس دهم و میزان رقابت و درجه آزادی نسبی آن نیز رمز گشایی می‌کند. می‌توان انتظار داشت محدوده رقابت‌ها دستکم در حد انتخابات مجلس پنجم و یا انتخابات ۹۲ باز باشد.

خامنه‌ای می‌خواهد انتخابات مجلس را به مانور مشروعیت و استحکام نظام تبدیل کند. از این رو دعوتش از مخالفان نظام تمایل به افزایش نرخ مشارکت را آشکار می‌سازد تا بدین‌وسیله چهره با ثبات و متکی به حمایت مردمی از نظام در عرصه جهانی و منطقه‌ای ترسیم شود. این مساله با توجه به مخاطرات منطقه‌ای برای خامنه‌ای و بخش مسلط قدرت اهمیت کلیدی دارد و او با درک شرایط از تکرار الگوهایی چون انتخابات مجالس هفتم تا نهم فاصله گرفته است. در عین حال شواهد نشان می‌دهند انتظار برگزاری انتخاباتی چون مجالس اول و ششم دور از واقعیت باشد.

تکیه‌گاه خامنه‌ای اطلاع از هراس موجود در جامعه نسبت به تسری ناامنی‌ها و درگیری‌های خونبار منطقه به داخل مرز های ایران است. از این‌رو می‌کوشد از این نگرانی بهره‌برداری کرده و این تصور را به جامعه عرضه کند که جمهوری اسلامی توانایی حفظ و استمرار امنیت را دارد و از این رو آحاد جامعه و حتی مخالفان، لازم است با حضور در پای صندوق‌های رای، بهای برخورداری از این مزیت را بپردازند و به نوعی ادای دین کنند. سویه دیگر این صورت‌بندی جا انداختن این تصور در جامعه است که تضعیف جمهوری اسلامی به منزله متزلزل شدن امنیت ایران خواهد بود.

تعیین محدوده سیاست‌ورزی

خامنه‌ای در عین حال با حمله به جنبش سبز و اتهام‌های تکراری روشن ساخت که حد و حدود سیاست‌ورزی مجاز، آنجاست که برای حکمرانی مطلقه او مشکل حادی پیش نیاید. او برای جذب مخالفان، دامنه رقابتی محدود در بین جناح‌های نظام را ترسیم می‌کند تا کماکان الگوی ترجیح بد به بدتر، راهنمای عمل بخش مهمی از نیرو های اجتماعی خواهان تغییر در شرایط کنونی کشور باشد.

خامنه‌ای عرصه سیاسی حکومت را چنان مدیریت کرده است که گرایش‌های میانه‌رو و مد نظر بخش تحول‌خواه جامعه، فاصله‌شان با گفتمان کلاسیک نظام را کاهش داده و محافظه‌کاری و اعتمادسازی را در پیش گرفته‌اند.

چنین وضعیتی، با توجه به بحرانی که در سال ۱۳۸۸برای حکومت به ویژه دستگاه ولایت فقیه پیش آمد، موفقیت مهمی محسوب می‌شود. استقبال محتمل مخالفان و افزایش نرخ مشارکت به بیش از حد متعارف در انتخابات مجلس دهم، قدرت نرم خامنه‌ای را افزایش خواهد داد.

البته این رویکرد به معنای تغییر راهبردی در نظرات خامنه‌ای نسبت به مشارکت سیاسی نیست. او پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در خرداد ۹۲ نیز از مخالفان خواست برای نشان دادن علاقه و دوستی به کشورشان در انتخابات شرکت کنند. اما بعد از آن همچون گذشته در برابر توسعه سیاسی، آزادی‌های سیاسی و استفاده مخالفان و منتقدان از حق تحزب و شرکت در فرایندهای سیاسی ایستادگی کرد.

تاکتیک ایجاد امیدواری

سخنان خامنه‌ای در ۱۹ دی در خصوص خطر نفوذ جریان وابسته به آمریکا نشان می‌دهد که او در پی ایجاد شرایط برای نقش‌آفرینی موثر مخالفان و برخورداری آنان از حقوق سیاسی نیست. بلکه برخوردی تاکتیکی دارد تا آنها را به حمایت از بخش میانه‌روی حکومت در ازاء مشروعیت بخشیدن به ساز و کار های قانونی و سیاسی نظام بکشاند. این تلاشی است برای امیدوار ساختن این گروه به تغییرات گام به گام تا درجه مخالفت‌شان را با حکومت کاهش داده و دلخوش به آینده‌ای باشند که متکی به وعده های جاری و مقطعی است.

در واقع خامنه‌ای می‌خواهد حوزه منفعت مشترک موقتی با مخالفان و نیروهای خواهان تغییر ایجاد کند تا مخالفان، در ازاء کنار گذاشتن حاکمیت تک صدایی و حضور کنترل شده و ضعیف جناح اعتدال‌گرا به پای صندوق‌های رای بیایند. اما بیش از این به آنها امتیاز نمی‌‌دهد.

این سمت‌گیری، برخوردی موضعی و شکننده را نشان می‌دهد و حاکی از تغییر نگاه نظام و یا تمایل به آشتی ملی نیست. حتی دگرگونی بازگشت‌ناپذیر در موازنه قوا بین حکومت و ملت نیز مد نظر نیست؛ بلکه برخوردی ابزاری و نمایشی با همبستگی ملی دارد تا نظام از مخاطرات کنونی با فراغت بیشتر و مزاحمت کمتری عبور کند. افزایش تنش‌های منطقه‌ای و همچنین مشکلات و نارسایی‌های اقتصادی در داخل کشور خامنه‌ای را ناگزیر به سمت تلاش برای انسجام بیشتر و کاهش شکاف در داخل سوق می‌دهد.

تعارض‌های موجود در سخنان خامنه‌ای آشکار می‌سازند که برخورد اصولی و کارگشا با این سائق و رانه در راس هرم قدرت وجود ندارد . او از یک طرف از مخالفان نظام می‌خواهد رای بدهند تا امنیت کشور و ثبات آن حفظ شود و اعتبار ملت ایران در چشم جهانیان افزایش یابد و از سوی دیگر می‌گوید رای مردم موجب پایداری و تقویت نظام اسلامی و باعث ابهّت جمهوری اسلامی ایران می‌شود. خامنه‌ای توضیح نمی‌دهد مخالفان نظام وقتی گزینه‌ای در انتخابات ندارند به چه کسی باید رای بدهند؟ آیا آنها باید برای نفی خودشان رای بدهند؟

دعوت به حضور تزئینی

ژرف‌کاوی حرف‌های خامنه‌ای آشکار می‌سازد که مشارکت مخالفان برای او در نهایت جنبه تزئینی و نمایشی دارد و در واقع گزینش بخش بالادستی و میانه‌روی حکومت در عرصه تحول‌خواهی را بر مخالفان تحمیل می‌کند. او بعد از سال‌های متمادی حکمرانی به خوبی می‌داند هراس‌افکنی نسبت به خطرهای امنیتی، نگاه‌ دولت‌محور و حداقل خواهانه‌ای که در بین برخی از نیرو های اپوزیسیون و جامعه مدنی وجود دارد و نگاه‌های منفت‌محور که اهداف کاسب‌کارانه دارند، می‌توانند تکیه‌گاه‌هایی باشند. علی رغم نبود فضا برای تحقق مطالبات در انتخابات، هنوز آمادگی‌هایی نحت عنوان عبور از شرایط حساس ادعایی برای ترجیح صندوق رای به جای هدف‌گذاری کنار گذاشتن افراطی‌ترین جناح‌های حکومتی وجود دارد. البته با توجه به اوضاع نابسامان منطقه و خستگی جامعه، نگرانی توده مردم قابل درک است که با نگاهی کوتاه مدت و شتابزده تصمیم‌گیری کنند.

خامنه‌ای با اطمینان از اینکه تغییری بزرگ در سیاست‌ها و رفتار نظام رخ نمی‌دهد این دعوت را کرد و با تاکید بر مواضع همیشگی روشن ساخت که اصول‌گرایان افراطی، کماکان نزدیک‌ترین جریان‌های موجود در داخل جناح‌های حکومتی به او هستند. مصلحت ایجاب می‌کند که او در انتخابات پیش رو به نفع آنان دخالت نکند و اجازه دهد رقابت محدود سرنوشت کار را مشخص سازد اما در عرصه سیاسی و تبلیغاتی به نفع نیرو های موسوم به ولایتمدار و دلواپس‌ها عمل می‌کند و موضوعاتی را بر جسته می‌سازد و کدهایی را می‌دهد که موضوع فعالیت آنها قرار بگیرد. خامنه‌ای از هیچ فرصتی برای نکوهش و نقد نیرو های میانه‌روی نظام نمی‌گذرد اما مخالفتی با حضور غیر تعیین‌کننده و فرودست آنها در بلوک قدرت ندارد.

خامنه‌ای بعد از تجربه مجلس ششم و تحولات دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، به درجه‌ای از اعتماد به نفس رسیده است که تصور توان مهار مجلس همسو با دولت اعتدال را داشته باشد و نگرانی هراس‌آوری از تحقق دگرگونی بزرگ ومعنادار در برونداد نهایی حکومت و سیاست‌های کلان آن به ذهنش خطور نکند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • كشكساب

    با پوزش نوشته فوق از طرف من است اما توسط كس ، يا نا كسي دستكارس شده و ارسال گرديده ، من به كسي اشغال نگفته ام

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان. ، ميهن من در دستِ مشتي دزد مثل خامنه اي كه توسط يك دروغگو مثل خميني به حكومت رسيده اند ، اشغال من اصلا كاري به كارهاي جمهوري اسلامي ندارم كه در ايران اخلاق عمومي و فردي و خانوادگي نابود شده ، اموال كودكان بي مدرسه و كرسنه و در سرماي روستايي دزدي ميشود ، من اصلا كار ندارم كه در ايران در خيابان جلوي چشم كودكان مردم را ميبندند و شلاق ميزنند. من كاري به اعدام و خفقاني كه در تمام اماكن عمومي حاكم است ندارم . من اصلا كار ندارم كه در محل بسيج بازداشتگاه دارند و شكنج و حتي تجاوز ميشود ندارم . من از اينكه تعداي كه ميبينيم خبرگان با ان ذهن و هيبت همه چيز ايران ( ولايت مطلقه فقيه ) را تعيين ميكنم ندارم ، راستي يادم رفت بگم ، من ايرانيم و كورش و زرتشت و تمدن پارسي و اينجورچيزها در تاريخم هست و به خليج پارس افتخار ميكنم . و انتخابات در امريكا را دنبال ميكنم و به مردم سويس توصيه ميكنم در انتخابات يكنفر روشنفكر را انتخاب كنند كه مثل ترامپ يا ساركوزي يا ناتانياهو با مردم ايران دشمني نكنه . من فقط به بيرون نگاه ميكنم و لي از انواع بيماري هاي صعب العلاج ِ داخلي رنج ميبرم . شده . مهم ترين تصميمگران ( خبران ) براي من و ميهنم مشتي از جهنم برگشته كه ميبينيم . با اين وصف ، ط مزدوران ِ بسيجي كه با مال دزديده شده از كشورم به نوايي رسيده اند ، توقع دارند منهم مثل انها ، مردم را به سرباز ناتو ، حمله داعش و هجوم امپرياليست ، مشغول كنم و از اين جنايتكاران ِ حكومت بشدت اسلامي ، متنفر هم نباشم . اين نيز حماقت بسيجان است كه فقط ميتوانند به دست بسته ها و چشم بسته ها در مسجد محلشان شكنجه و تجاوز كنند و يا زهرا و يا علي اكبر بگويند . من اين انتخابات را مايه اسارت خود و تدام اشعال ميهنم و بزرگتريت علت ِتداوم اين حكومت ظالم ميدانم . پاينده ايران ، سربلند ايراني

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان . من از حق خودم دفاع ميكنم نه تو ، ايا شما همه ملت هستي كه خودت را ما ، ميگويي . ايا امر حلقه بگوش شدن كه خاص غلامان است را درست گفته ؟ اگر درست ِ تو اين نا درست است . پس تو هم همانگونه درستي . من كجا به چه كسي از نظر دهندگان فحش دادم ؟ ايا نظر خودش را گفته ؟ چرا نام برده ؟ در نهايت شما دوتا يعني يكنفر با دو نام ايا ناراحتي ؟ كه من در اگاه كردن بعضي ها موفقم ؟ حقوقتان را بگيريد و وب سايتها را الوده كنيد . بيش از اين ارزش پاسخ نداريد . پاينده ايران سربلند ايراني

  • چشم انداز

    شما که همش فحش دادی کشکساب. این درست نیست. طرف نظرش رو بیان کرده. اتفاقا بد هم نگفته. شما خیلی‌ متنفر هستی‌. وای بحال ما ملت که شما حامی‌ حقوقش باشی‌. این درست نیست عزیز کشکساب!

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان . با پوزش از همه خوانندگان محترم اين متن ، بجز خانم يا اقاي ايرانبان كه بنده را برده خامنه اي دزد گمان نموده و به بنده پيشنهاد و يا امر به ( حلقه بگوش ) شدن ميكنند . توضيحا تمام مفتخوران و بي وطنان كه به هر شكي از اين حكومت كثيفِ ضد ايراني دفاع ميكنند ، همين ادبيات را دارند و همين خزعبلات را ( سرباز ناتو يا هجوم اجانب ) را بلغور ميكنند . من ازادم و حلقه بگوشِ هيچكس نخواهم شد خاصه انكه ان كس يا بهتر بگويم ناكس ، مدافع يك حكومت كهريزكي باشد . همه تجربه كرده اند كه ( كليه اقداماتِ اين حكومت ، دقيقا ضد مردم ومملكت ايران است ) به شخصي كه نامِ زيباي ايرانبان را بر خود نهاده و از حكومت ضدايراني دفاع ميكند ، ميگويم ، اينجا محل پرداختن به نظردهندگان نيست . اگر استدلال يا سند داري ارائه كن درغير اينصورت خزئبلات ننويس و از كسي نام نبر . حرفت را بنويس و قضاوت را به ديگران بسپار . اينجا مقربسيج و نظر دهندگان از جمله بنده ، دست و پا بسته در اختيار تو وديگر همدستانت نيستند. بدون نامبردن از ديگران ، هر ادعايي داري بنويس . كسي مانع نيست و نبوده . رهبرتان ، خامنه اي دزد ، نيز هيچ پرسشي از خبرنگاري را نميپذيرد و فقط دشمن دشمن ميكند ولي همه منسوبان و عواملش دزد و جنايتكارند . با پوزش دوباره از دست اندر كاران اين رسانه و كاربران محترم . پاينده ايران ، سربلند ايراني

  • ایرانبان

    کشکساب، اولا دول قدرتمند وجود ندارد. اینو در ذهن تو خوب جا انداختند. به این ترتب آسان اوضاع مملکتها را همانند مهره شطرنج هیچ دولتی (با اتاقهای فکرشان) نمیتواند تکان دهد! اینو حلقه گوشت کن. هر دست اندازی پر از متغیرهاست.. .دوما هیچ کشوری هم اما مستقل نیست. سومأ مردم اگر پشت یه رژیم هستند واسه این است که به این حقیقت پی‌ بردند که بین ظاهر سازی و محتوا تفاوت وجود دارد. ظاهر سازی غربی را آگاهند. از نبود آزادی خود رنج میبرند، اما از جنگ و توپ و تانک هم متنفر هستند. میان این دو نبود آزادی را بیشتر میتواند تحمل کنند تا سربازکِ خرفت ناتو را که بخواهد در خاکش اسلحه به دست قدم بزند. به این باور رسیده اند که پشت مرزهای این مرز و بوم چشم انتظار کرکسها کمین کردند. از طرفی‌ (مردم ایران) می‌دانند که سران حاکم مملکتشان لیاقتشان را ندارند. اما سران مملکت هم می‌دانند که چگونه آزادی بدهند. و آن‌ آزادی که مردم کوچه‌ و بازار میخواهند به آنها داده میشود. و همین باز مورد اذیت چشم انتظارها هست. آنها نمیتوانند درک کنند که بازی "آزادی و حقوق بشر" در ارتباط با کشور زادگاه من جوابگو نیست. چوب لایه چرخ میکنند به شیوه‌ی مختلف.. ممنونم از رادیو زمانه

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان . امروز بخشي از نظر نويسته محترم علني شده ( به شعار اطلاح طلبان ) توجه گردد كه براي كشاندن من به انتخابات و بذيرفتن مديريت همين حكومت بشدت اسلامي كه سي و هفت سال است . هيچ پيشرفتي ( نه اجتماعي ، نه رفاهي عمومي ، نه اقتصادي ، نه حيثيت جهاني كه با پاسپورت معرفي ميشود و مهمتر ، نه اخلاق فردي اجتماعي ) به بار نياورده . هنوز برخي ميگويند جه كنيم ؟ نه به اين مديريت و فرا خوان ، در توضيح ، عرض ميگردد ، همگان ميبينيم و ميدانيم كه دول كشورهاي توانمند ، براي حفظ منافع مردمشان انتخاب شده اند و لذا بهر شكل به كسب و حفظ آن متعهدندو تلاش مينمايند . با توجه بر اين واقعيت ملموس ، يكي از منابع كسب رفاه مالي خود را منابع اولا و بازار مردم ايران دوما ، ميدانند . بنابراين براي عقد قرارداد ، به هركسي كه اختيار امضا از طرف مردم ايران را دارد مراجعه و قرارداد ميبندند . اين امضا كننده هرچقدر منافع بيشتر انها را تامين نمايد از او بيشتر حمايت ميكنند . مثلا شاه ميرفت كه منافعشانرا مثل گذشته تامين نكند كه حمايت از او برداشته و حمله به او اغاز شد ( البته ابزار اصلي ما مردم ايران شديم ) امروز كه مطمئن شده ايم با حيرت اورترين اقدامات از اين حكومت حمايت ميكنند ، بايد بدانيم كه منافع بسيار برايشان دارد . از طرفي اين وكيل مردم كه حق امضا دارد ، بايد به انها ثابت كند كه هنوز وكالت مردم را دارد و اين مهم را با كشاندن من به انتخابات به انها ثابت ميكند . براي انها مهم نيست كه وكيل چگون (( با كشتارو شكنجه ، با فريب و نيرنگ و گريه و تحميق ، ويا با پول )) اين وكالت را از من ميگيرد . مهم شركت من در انتخابات است و اين به معني پذيرفتن مجري آن ميباشد . حالا بين يك وكيل كه كمتر به اينها منافع برساند و ( كمتر به مردم خيانت كند ) يعني بد . و وكيل فعلي كه انچه ميكند در هيچ كشوري جاري نيست . مثل شكنجه و شلاق در خيابان و تجاوز جنسي به دخترو پسر دانشجو و هر مخالفي در بازداشتگاه و تمام مشكلات كه بهتر ميدانيد و اينهمه پولهاي مرا به ديگر كشورهاي هديه ميدهد (( يعني بدتر )) ايا كدام را برگزينم ، درست است ؟ همينكه دول قدرتمند ببينند مردم در خانه ماندند و شركت نكردند ، بفكر جايگزين ميافتند . بزرگترين پيام همين است . نه هزينه تظاهرات و كهريزكي شدن . بايد بپذيرم كه كشور مستقل نيستم و هنوز دول ديگر در كشورم تاثيرگذارند ، چون سياستمدارِ مستقل ندارم . من هنوز يك خبرنگار و مجري تلويزيون كه فقط به ايران و منِ ايراني بيانديشد و اقدام كند ندارم ، تا چه رسد به سياستمدار . پاينده ايران سربلند ايراني

  • nader

    آقای پیمان که مثل ساندیسی ها کامنتها را نخوانده همه را باطل و نا مربوط دانستی  !یکبار دیگر وقت بگذار و انها را بخوان... نام بردن از اشرف پهلوی  کنایه از اعمال حکومت اسلامی است که همه دنیا را دشمن میپنداردو..... در آخر کامنت  بعنوان نتیجه گیری درباره شوی مسخره انتخابات ؟! نوشته بودم :..... ببینید چقدر انقلاب شکوهمند خوب بود پس بریم به اصلاح طلب ها ی دولتی بنفش اعتدالی توبه کرده از فتنه ۸۸ رای بدیم که ما رو ببرن به عصر طلایی حضرت امام! با صادق طباطبایی و فرودگاه المان و کشف مواد و افتضاح خرید اسلحه و حمله به سفارت و …!

  • پیمان

    خیلی جالبه که حتی یک نظر هم که مرتبط با نوشته آقای افشاری باشه وجود نداره. یکی از اشرف نوشته یکی از خاک بر سر بودنش در غربت،یکی از شغال و کرکسها و لاشخورها. اگرهم معدود نظراتی درباره انتخابات نوشته شده درباره انتخابات هم آنهایی هم که درباره انتخابات نوشتند، صرفا عقاید (=توهمات) خودشان است که هیچ ربطی به نوشته آقای افشاری ندارد. یک سوال از آقای افشاری: چرا در مطلب خود هیچ نقشی برای مردم قائل نشدید؟! مگر قرار است تمام تاریخ بر اساس اراده ی شخصی خامنه ای پیش برود؟مگر پیروزی خاتمی در انتخابات سال 76 و بعد مجلس ششم خواست خامنه ای بود؟(البته اگر مانند دایی جان ناپلئون ها دچار این توهم نباشیم که رای خاتمی هم کار خامنه ای بود!) اگر قرار بود تاریخ، تماما براساس اراده و خواست سیاستمداران پیش برود دیگر هیچ انقلاب و تغییری در جهان رخ نمیداد.

  • میترا

    1- ایشان خوب می داند شمار مخالفانش بسیار زیاد است وگرنه برای چه باید از آنها استمداد بخواهد. اگر کم بودند که ارزش التماس نداشت. 2- ایشان خوب می داند که ایرانی ها به دلیل سالها دوری از ظواهر مردمسالاری و آدم حساب شدن، شهوت رای دادن دارند و برای صف کشیدن و شناسنامه رو کردن فقط یک تلنگر لازم دارند. 3- همین مانور او هم نمایشی است برای بیرون که ببینید رهبر کشور مخالفانش را هم به رای دادن دعوت می کند پس لابد ایران کشوری مردمسالار است. و البته خودمانیم تمام دنیا هم قبول می کنند چون حال در افتادن با این اراذل را ندارند. 4- حالا اگر شمار رای دهنده ها کم باشد دروازه های کشور اتوماتیک بروی داعشی ها باز می شود؟ یعنی وقتی صدام به ایران حمله کرد همان موقعی نبود که 99% از هموطنان کمونیست و ملیگرا و مائوئیست و مجاهد و زرتشتی و ارمنی و ... دست در دست هم و سرود خوانان به برپایی جمهوری اسلامی رای داده بودند؟ پس چرا برای آن جنگ بازدارنده نبود این مشارکت ملی در انتخابات؟ 5- امروز عدم مشارکت مردم در انتخابات حد اقل می تواند یک پیام بزرگ برای حکام کشور داشته باشد: ما تغییر واقعی می خواهیم! در رویه ها، در کلام و در رفتار حکومت. دیگر فساد کافی است. دیگر بی تدبیری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بس است. مردم اگر از این فرصت استفاده نکنند دقیقا کی و کجا و با چه ابزاری می توانند چنین پیامی را ارسال کنند؟ 6- مردم باید بدانند که به لطف بی درایتی مزمن حکومت دیگر منابع زیادی برای دزدی وجود ندارد . اگر پسرخاله خود را هم به مجلس بفرستند نمی تواند برای آنها کار، رفاه، محیط زیست سالم، امنیت اجتماعی و ... جدای از سایر افراد ملت فراهم کند. 7- مردم از انتخاب روحانی درس بگیرند. به سایت روحانی سنج سری بزنند تا بیاد بیاورند چه وعده هایی شنیدند و چه تحویل گرفتند. آزادی های مدنی، رفاه و توسعه اقتصادی، گشایش در سیاست خارجی ، رفع حصر و زندان از افراد بیگناه و محاکمه نشده، شایسته سالاری، مبارزه با فساد و ... الان چه وضعیتی دارد؟ نماینده های غربال شده آنها هم در اشل کوچکتر سرنوشت همین رییس جمهور جعلی را خواهند داشت. 8- امروز مشارکت کم مردم در انتخابات قطعا به انشقاق قدرت و تغییر در ساختار سیاسی کشور ختم خواهد شد.

  • Majid

    تنها اشکال خامنه ای و امثالهم این است که خودشان هم خودشان را قبول ندارند و از سایه خویش که آنرا هم دشمن خود و فتنه نامش مینهند بشدت هراسانند و سعی در از بین بردنش را دارند بهر شکلی که ممکن باشد!

  • azadi kiloo chand bo wad

    کشکساب شما متوجه هستی‌ که بیرون از مرزها هم لاشخورها، کرکسها نشسته اند و این بار بجای نماینده و مزدور فرستادن، به اسم مبارزه با ترور و و و به ملتها حمله میکنند. شما در جریان دعوای نفتی‌ هستی‌؟ شما در جریان تحریمها بودی؟ فکر میکنی‌ که نمی‌دانند که با تحریمها چه کسانی‌ را نشانه گرفتند؟ این نظام فاشیستی حاکم در دنیا رو در جریان هستی‌؟ اگر بعد از ۱۹۴۵ نازی رو برکنار شد, امروز همان تفکر دست در دست نئو لیبرالیسم قرار است دیوانه‌وار هجوم بیاورد به جان مال ملتها. تماشا کن.. هنوز تماشا کن.. به یاد این حرف می‌‌افتی.

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان . اين نقض قَرَض است كه بگوييم ( اگر اين خانه را قبول نداريد ، براي حفظ اين اتاقش تلاش كنيد ) ايا چنانچه كسي نظام جنايتكارتانرا قبول ندارد براي حفظ چه ؟ بايد راي بدهد . ايران ؟ شما كه در قانون اساسي خود ايران نداريد ، ميگوييد انقلاب اسلامي و گسترشش در جهان ، جانيان مسلحتان هم كه اسمشان پاسداران ( انقلاب اسلامي ) است و نشاني از ايران ندارد . ملي گرايي را كه امامتان ، خميني دروغگو ( خلافِ اسلام ) اعلام كرده و حرام و مستوجب شكنجه و اعدام دانسته وتا امروز نيز بر مبناي همان فرمان ضدايراني عمل كرده اييد . البته حق داريد چون من ، شانزده سال پيش كه روح الله حسينيان رفت ختم سعيد امامي جاني واجبي خورده و گفت ( امامي شهيد است ) گفتم ، از جاني حمايت كرده . اما امروز براي مجلس خربگان رهبري ميروم به او راي بدهم . وقتي سال چهل و يك خميني دروغگو تحصيل و اشتغال و حق راي دادن و انتخاب شدنِ خواهرو مادرم را فاحشگي اعلام كرد و پاي حرفش ايستاد ، درست شانزده سال بعد ، در پنجاه و هفت ، گفتم روح مني خميني و او را ولي و مالك الرغاب خود كردم . و تو خامنه اي دزد خوب ميداني كه حافظه من شانزده سال بيشتر دوام ندارد و از ايران و مليت و افتخار ايراني ميگويي و مرا تحميق ميكني . عجب افتخاري دارد وقتي پاسپورت حكومت بشدت اسلامي حاكم بر ايران را در مبادي ورودي ديگر كشورها ارائه ميكنم . پاينده ايران ، سربلند ايراني

  • روزبه

    شروط من و بسیاری چون من به عنوان ایرانی برای مشارکت در انتخابات. ایران ۱ کناره گیری شما از قدرت. انحلال مجلس شورای اسلامی و خبرگان و مصلحت نظام. اعلام دوره دو ساله گذر مسالمت آمیز با یک دولت غیر سیاسی متشکل از افراد خوشنام از اقشار مختلف . امکان آزا تشکیل احزاب و وروزنامه ها.ووووووو آزاد فراهم کردن زمینه برای تشکیل مجلس موسسان برای تدوین قانون اساسی جدید. و گذاشتن آن به آرای مردم. با نظارت یک مرجع بین المللی بیطرف. وووووووو

  • فرکل صدر اعظم

    با سلام، من خودم یه خاک بر سر در غربت هستم. یه سوال دارم از تمامی‌ دوستان. هر چیزی وقتی‌ دارد. شما توجه داشته باشید عزیزان که آن‌ زمان حسابی‌ خوابیدین (قبل از بهارک عربی‌). تا آن‌ زمان خیلی‌ تغیرات رو می‌تونستین برای سرنوشت و آزادی خود از دست نمایندگان استثمار و زورگویان بین‌المللی انجام دهید. الان جداً از خود یه سوال کنید و اونم اینکه اگر این صحنه تئاتر سیاسی که بیش از ۳۵ سال است برای ایران درست کرده اند بهم بخورد، کی‌ به شما آزادی خواهان گوش میدهد. لابد تصور می‌کنید که از ثنای آمریکا کمک بگیرید. ثنای توپ و تانک! و یا از پارلمان اروپا که از سر تا ک. در قلاف ناتو قرار گرفته؟ ساده لوحی بس است. انتخاب قرار نیست کرد ولی‌ آیا تغییر بنیادین و انداختن شیخ و سگای مزدور کمکی‌ رییشه‌ای به ایران و ایرانی می‌کند؟ در حال حاضر؟ دیر از خواب پا میشین همیشه به قول ایر ..جنت.. عطایی. شاید من در اشتباه باشم. نمیدونم والا.. لطفا نظر بارون کنید ببینم چه می‌گویید؟

  • nader

    اشرف پهلوی بود! او در زمانی که با ماموران سیا برای سرنگونی دولت مصدق تلاش می کرد، نقشه حمله به سفارت عربستان رو کشید!!! حتی الان اسنادی مشخص شده اختلاس 3000 میلیاردی هم کار اشرف بوده و اون با پروژه نفوذ به خاوری گفت پسر بپر 2.5 میلیارد دلار ور دار بیار که بعد دلار بشه 3000 تومن اگه خواستیم پس بدیم یک و نیم سود کرده باشیم! همچنین اشرف گفت تا من و مامور سیا این مصدق رو که که مجلس رو منحل کرده و در یک اقدام قانونی! من رو از کشور اخراج کرده و شاه مملکت رو تو بغداد به سفارت راه ندادن!، بابک زنجانی بپر یه چند میلیارد یورو اختلاس کن! به سردار پهلوان هم گفت پروژه پدیده با تو زیر 96000 میلیارد بیاد نه من نه تو و موسسه میزان رو هم یه کاری کن!!! پول با رحیمی بین نماینده ها پخش می کنی! به شهرام جزایری هم میگی به همه پول بده! و رفیق دوست و یه کم گردنه حیران خواری و کوه خواری و دریا خواری و زمین خواری و یه سد گتوند برای نابودی خوزستان و ... تازه او دستور داد همه مخالفین را در اروپا پاکسازی کنیم و یا در داخل از دره پرت کنیم . حیف که این حزب اله ها خیلی انسان های گلی هستن و یه انقلاب شکوهمند می کنن و بعد هم نرمش قهرمانانه می کنن و جام زهر زهر هم می دم بخورن!!! ببینید چقدر انقلاب شکوهمند خوب بود پس بریم به اصلاح طلب ها ی دولتی بنفش اعتدالی توبه کرده از فتنه ۸۸  رای بدیم که ما رو ببرن به عصر طلایی حضرت امام! با صادق طباطبایی و فرودگاه المان و کشف مواد و افتضاح خرید اسلحه و حمله به سفارت و ...!

  • faryad

    خامنه ای: حال و هوای مجلس آینده باید مثل مجلس فعلی باشد! منظور: شورای اختناق و خفتگان طور فیلتر کنند که از صندوق ولایی مجلس خودی و نخودی و مطیع و مطاع اعتدالی در آید!

  • hasani

    تا به امروز می گفتیم ادعا های اینها دروغ است. می گویند میر حسین رای نیاورده ، احمدی نژاد رای آورده، ترور میکونوس کار اپوزیسیون ایرانی است ….بختیار را ما نکشتیم ، زیبا کاظمی خودش مرد، ستار بهشتی را شکنجه نکردیم،کشته شدن ندا آقا سلطان داستان است! اپوزیسیون فریبکار آمده برای خراب کردن چهره حکومت بادکنک پر از خون را جلو دوربین فشار داده! هاله سحابی؟! خونش پای ما نیست! سر کوهی ناپدید نشده بود و رفته بوده آلمان، نسرین ستوده علیه امنیت ملی اقدام کرده ، شیرین عبادی شوهرش را کتک زده، ٬در کوی دانشگاه احدی کشته نشده ، مثله کردن فروهر ها ربطی به سازمان های امنیت و اطلاعات ندارد و کار نیروهای خود سر بوده است، همان ها بودند که محمد جعفر پوینده را خفه کردندو محمد مختاری را ربودند و کشتند... قتل زال زاده چه ربطی به حکومت دارد؟ کشته شدن مجید شریف روشن نشده است، احمد میر علایی می خواست اینقدر مشروب نخورد تا گوشه خیابان بمیرد، ناصر زرافشان را برای قتل های زنجیره ای نگرفتند... اسلحه و مشروب در دفترش داشت، سعیدی سیرجانی...خب...سکته کرد، عبدلرحمن برومند ؟ کار ما نبوده، قتل فریدون فرخزاد که از بن مشکوک است نیرو های فشار و لباس شخصی ها اصلا به دولت و سازمان اطلاعات ربطی ندارند.....!!!؟ حکومت اسلامی بدجوری دستهایش رو شده و همه مراقبش هستند!