ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیر کل اتحادیه عرب: ایران پاسخگوی نقض قوانین بین‌المللی باشد

در این نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب درباره راهکاری فوری و «اتخاذ موضع روشن» در حمایت از عربستان سعودی و «مداخله‌گری ایران در امور کشورهای عربی» به تبادل نظر می‌پردازند.

نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب در نشست اضطراری وزرای خارجه کشورهای عربی در قاهره گفت: «ایران باید پاسخگوی نقض آشکار پیمان‌نامه‌های بین‌المللی باشد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نشست وزرای خارجه کشورهای عربی یکشنبه ۱۰ ژانویه/ ۲۰ دی در قاهره، پایتخت مصر آغاز شد.

در این نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب درباره راهکاری فوری و «اتخاذ موضع روشن» در حمایت از عربستان سعودی و «مداخله‌گری ایران در امور کشورهای عربی» به تبادل نظر می‌پردازند.

مسأله مالکیت جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی، «دخالت در بحرین» و «تحریک فرقه‌گرایی» از جمله مواردی بود که وزرای خارجه کشورهای عربی به عنوان نمونه‌هایی از دخالت ایران در امور این کشورها مطرح کردند.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در این نشست حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران را محکوم کرد و جمهوری اسلامی ایران را مسئول آن دانست.

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه به دست عربستان، به آتش کشیده شد. در همین روز به کنسولگری عربستان در مشهد نیز حمله شد.

مقامات ایرانی «اطرافیان یک مرجع تقلید تندرو»، «انگلیسی‌ها»، «عوامل نفوذی»، «مخالفان دولت» یا «ایادی ریاض» را مسئول حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی می‌دانند.

«ایران به تنش‌ها خاتمه دهد»

دبیر کل اتحادیه عرب نیز در این نشست گفت: «این ایران است که باید تنش‌های میان خود و کشورهای عربی را کاهش دهد و از دخالت در امور این کشورها دست بکشد».

نبیل العربی «اتخاذ موضع قوی توسط کشورهای عربی» را لازمه «توقف ایران در انجام اقدامات تحریک‌آمیز» دانست.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران شنبه ۱۹ دی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل به پیام‌های «عمومی و خصوصی» خود و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، به عربستان برای «گفت و گو و زمینه سازی ثبات منطقه» اشاره کرد.

نشست قاهره وزاری خارجه کشورهای عربی یک روز پس از نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، برگزار شد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز گذشته در نشست فوق‌العاده شورای همکاری خلیج فارس گفت اگر ایران به سیاست‌های کنونی خود ادامه دهد ممکن است عربستان اقدامات بیشتری علیه این کشور انجام دهد.

پس از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران، این کشور کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد. بحرین، سودان، سومالی و جیبوتی نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند. کویت، اردن، امارت متحده عربی و قطر روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش دادند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.