ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: کشورهای عربی با اقدامات عربستان همراهی نکرده‌اند

شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب در حمایت از عربستان سعودی بیانیه صادر کردند اما سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید این بیانیه‌ها «شعار» است و آن‌ها با سعودی همراهی نکرده‌اند.

در حالی که شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب بیانیه‌هایی در حمایت از عربستان سعودی صادر کرده‌اند، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید بیانیه‌ها «مقداری شعار» هستند و این کشورها هیچ‌گونه همراهی با اقدامات یک‌جانبه سعودی نداشته‌اند.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران: این عربستان سعودی است که امنیت اماکن دیپلماتیک ایران را نقض کرده است.

حسین جابری انصاری در نشست رسانه‌ای امروز دوشنبه ۲۱ دی خود از قصد عربستان سعودی بر «تحمیل سیاست‌های یک‌جانبه خود» سخن گفت و افزود: «هیچ دولتی به شکل قطعی از آن‌چه عربستان از سیاست‌های یک‌جانبه‌اش اتخاذ کرده در زمینه قطع روابط و اقدامات تنش‌آفرین حمایت نکرده و حتی رئیس دوره‌ای اتحادیه عرب نیز پس از برگزاری نشست این اتحادیه در کنفرانس خبری صراحتاً مخالفت خود را با قطع روابط اعلام کرد.»

او با اشاره به محکومیت جهانی اعدام شیخ النمر، روحانی شیعه در عربستان، گفت: «آن‌چه در اتحادیه عرب در این زمینه صادر شده، با فشار عربستان سعودی نوعی مخالفت با روح حاکم بر موضع جهانی در مخالفت با این گونه اعدام‌های غیرانسانی و غیرمنطبق با قوانین بین‌المللی و حقوق بشر است.»

نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بنا به درخواست سعودی روز یکشنبه ۱۰ ژانویه / ۲۰ دی در قاهره برگزار شد و با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. در این بیانیه وزیران خارجه اتحادیه عرب در برابر آن‌چه «سیاست‌های ستیزه‌جویانه و تحریک‌آمیز» ایران نامیدند، با عربستان ابراز همبستگی کردند.

در این بیانیه همچنین «ادامه دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی» به ویژه سوریه، لبنان، عراق و یمن، محکوم شده است.

شش کشور شورای همکاری خلیج فارس نیز در نشست اضطراری روز شنبه ۹ ژانویه / ۱۹ دی، «دخالت ایران در امور داخلی عربستان و منطقه» را محکوم کرده و ایران را مسئول انجام اقدامات تروریستی دانستند.

با این حال حسین جابری انصاری می‌گوید این بیانیه‌ها تنها «نوعی اعلام موضع صرف است» و کشورهای عربی از قطع رابطه عربستان سعودی با ایران حمایت نکرده‌اند.

او تأکید کرد که «سیاست ایران مبتنی بر تنش‌آفرینی و اتخاذ سیاست قطع رابطه نیست».

به‌گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این عربستان است که در موارد مختلف از جمله موشک‌باران سفارت ایران در صنعا و «عملیات تروریستی اتباع سعودی» علیه نمایندگی ایران در بیروت، امنیت اماکن دیپلماتیک ایران را نقض کرده است.

ایران ۷ ژانویه / ۱۷ دی اعلام کرد که حمله موشکی هواپیماهای عربستان به سفارت جمهوری اسلامی در صنعا موجب وارد شدن خسارت‌هایی به ساختمان سفارت و زخمی شدن تعدادی از نیروهای حفاظت نمایندگی شد. عربستان سعودی چنین حمله‌ای را تکذیب کرد.

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی در واکنش به اعدام شیخ النمر به دست عربستان، به آتش کشیده شد. در همین روز به کنسولگری عربستان در مشهد نیز حمله شد. پس از آن عربستان کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد و بحرین، سودان، سومالی و جیبوتی نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند. کویت، اردن، امارت متحده عربی و قطر نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش دادند. سازمان ملل هم حمله به سفارت عربستان را محکوم کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    از میان دوستان عربی حکومت ایران در این اتحادیه دولت سوریه بیش از 4 سال است که از اتحادیه اخراج شده است و عراق نیز ترجیح داد با بیانیه همراهی کند و تنها لبنان با عذر موجه "بی دولتی" و ملاحظه حزب الله در کنار ایستاد.!