ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انشعاب در «ندای تونس»؛ النهضه قوی‌ترین حزب پارلمان شد

در پی کنار کشیدن ۱۱ نماینده از فراکسیون «ندای تونس» در اعتراض به نقش روزافزون پسر الباجی قائد سبسی، رئیس جمهوری تونس در این حزب، حزب اسلامگرای النهضه قوی‌ترین حزب پارلمانی این کشور شد.

در پی کنار کشیدن ۱۱ نماینده از فراکسیون «ندای تونس» در اعتراض به نقش روزافزون پسر الباجی قائد سبسی، رئیس جمهوری تونس در این حزب، حزب اسلامگرای النهضه قوی‌ترین حزب پارلمانی این کشور شد.

پارلمان تونس

به‌گزارش رویترز، تصمیم نمایندگان «ندای تونس» در حال حاضر دولت ائتلافی این کشور را که النهضه نیز در آن سهیم است، تهدید نمی‌کند اما وضعیت ویژه‌ای را برای تونس که پس از حملات تروریستی سال گذشته در تلاش است تا از خشونت‌های تندروهای اسلامگرا جلوگیری کند و مشوق رشد اقتصادی است، ایجاد کرده است.

«ندای تونس» حزبی سکولار است که پس از «انقلاب گل یاس» (۲۰۱۱) تشکیل شد. در ماه‌های اخیر در این حزب دو جبهه مخالف یکی به رهبری حافظ قائد سبسی، پسر رئیس دولت و دیگری به رهبری محسن مرزوق، یکی از بنیانگذاران این حزب شکل گرفت.

پس از اولین جدایی‌ها در هفته گذشته، ۱۱ نماینده «ندای تونس» در پارلمان، امروز دوشنبه ۱۱ ژانویه / ۲۱ دی از صفوف آن جدا شدند. تعداد نمایندگان «ندای تونس» اکنون ۵۸ نفر است در حالی که النهضه ۶۹ کرسی در اختیار دارد. پارلمان تونس در مجموع ۲۱۷ نماینده دارد.

نمایندگان معترض «ندای تونس» گفته‌اند که آن‌ها ۲۸ نفرند و در روزهای آینده به تعداد کسانی که صفوف حزب را ترک خواهند کرد افزوده خواهد شد. آن‌ها می‌گویند خروج‌شان از حزب در اعتراض به سیاست حذف و انتقال قدرت دودمانی به پسر رئيس جمهوری است.

به‌گفته این نمایندگان بیم از آن‌که حافظ قائد سبسی کنترل «ندای تونس» را در دست بگیرد در روز یکشنبه با انتصاب او در کمیته مرکزی به مدیریت اجرایی حزب و عضو دبیرخانه آن، شدت بیشتری گرفت.

آن‌ها همچنین نگران بازگشت شیوه استبدادی دوران رئيس جمهوری سابق زین‌العابدین بن‌علی هستند. حکومت بن‌علی در پی تظاهرات گسترده مردمی در سال ۲۰۱۱ سرنگون شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ابراهیم ورسجی

    بعد ازبهارعربی که بخاطر تقویت شدن نقش سازمان های اسلامی درسیاست ،توسط استبداد وشبکه های زیرزمینی- جاسوسی - مافیایی بومی- غیربومی به خزان مبدل کرده شد،گمانه زنی ها این بود که سکولارها ونظامی ها بتوانند درتقویت دموکراسی ومهاراسلام گرای موفق شوند ونقطه ی امید شان هم تحولات تونس بود.درتونس هم که نمایش قدرت اسلام گراها غرب وحکومت های ناپاسخ گوی عرب را ترسانده بود،بروشنی دیده شد که ازسکولارها، اسلام گرایانِ حزب النهضه کمک بیشتری به رشد دموکراسی باکمک درتصویب یک قانون اساسی دموکراتیک کرده اند.معلوم است که ، سکولارهای عرب هم دموکرات نیستندهم پایه ی مردمی ندارند.مسئله ی که دردو دستگی سکولارهاوقوت گرفتن مجدد اسلام گرهای تونس دیده شد.من ؛ درحالیکه ، همواره ازدموکراسی گریزبودن سکولارهای مسلمان ، چه عرب وچه غیرعرب وغیرعرب سخن گفته ام؛ ازاسلام گراهای عرب وغیرعرب نیزخواسته ومی خواهم که کثرت گرای ایدئولوژیک - سیاسی را بپذیرند.دراین صورت، بدون شک ، می توانند هم حمایت توده های مسلمان هم حمایت جامعه ی جهانی راکمای کرده تروریسم وتندروی مذهبی را مهارنمایند.بله،به سکولارهاهم می گویم که سکولاریسم بدون دموکراسی واحترام به باورهای دینی مردم معنای ندارد.پس، به نفع اسلام گراهاوسکولارهای مسلمان می باشد که با پذیرش کثرت گرایی وحقوق بشر،تندروی وتروریسم مذهبی را سرکوب وکشورهای مسلمان را واردعصرمدرن نمایند.درغیرآن، هم اسلام گراهاهم سکولارها هم مردمان مسلمان درزیرپای استبداد وتروریسم مذهبی خرد وخمیرخواهند شد!