ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«قلب رآکتور اراک خارج شد»

خبرگزاری فارس به نقل از یک "منبع مطلع" از خروج قلب رآکتور اراک و پر شدن محل آن با بتن خبر داد اما روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید تنها کارهای مقدماتی این امر انجام شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از یک "منبع مطلع" از خروج قلب رآکتور اراک و پر شدن محل آن با بتن خبر داد اما روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید تنها کارهای مقدماتی این امر انجام شده است.

شامگاه دوشنبه ۲۱ دی، خبرگزاری فارس به نقل از یک "منبع مطلع" از خروج قلب رآکتور اراک (کالاندریا) خبر داد. پیش از ظهر همین روز، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود که تعهدات ایران در برجام، به جز کارهای اندک مربوط به رآکتور اراک انجام شده‌اند. فارس نوشت که عملیات خارج کردن قلب رآکتور پایان گرفته و محل آن با بتن پر شده است.

رویترز و خبرگزاری فرانسه نیز خبر خروج قلب رآکتور اراک را بازنشر کردند اما مدیر روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ساعاتی پس از انتشار این خبر به "ایرنا" گفت تاکنون تنها کارهای مقدماتی در این خصوص انجام شده است. در اطلاعیه این روابط عمومی آمده است: «سازمان مطابق برنامه ومفاد نامه مقام معظم رهبری، اقدامات توافق شده را باید تا روز اجرا به اتمام برساند و دراین رابطه برخی کارهای مقدماتی آغاز شده ولی هیچ اقدامی درخصوص خارج کردن قلب راکتور اراک تکمیل نشده است.»

روز اجرا طبق توافق طرفین (۲۶ دی/ ۱۶ ژانویه) تعیین شده است.

بازطراحی رآکتور اراک از جمله تعهدات ایران در توافق هسته‌ای است که سند آن اواخر آبان سال جاری به امضای جواد ظریف، وزیران خارجه گروه ۱+۵ و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید انجام تعهدات ایران را تایید کند و پس از آن اجرای برجام به جریان خواهد افتاد. مجید تخت‌روانچی، معاون ظریف صبح دوشنبه در جلسه اتاق بازرگانی تهران ابراز امیدواری کرده بود که عملیات بازسازی و بازطراحی رآکتور اراک هر چه زودتر آغاز شوند.

روحانی صبح دوشنبه در مراسم افتتاح فازهای ۱۵ و ۱۵ پارس جنوبی گفته بود به زودی خبرهای خوشی در مورد لغو تحریم‌ها برای مردم ایران داریم.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    سالها پول هدر رفته و تحریم. جون مردم بالا آورد اینهمه هم شاخ و شانه کشیدن و اعصاب ملت خط خطی کردن . دست. آخر ش هم هیچ..... حالا اگر پولها ی خودمونون بهمون برگردونن بعنوان پیروزی تلقی میشه. کلاه گشاد گذاشتن سر ملت شاخ و دم نداره. که. بعد آقا ی رهبر با این بی لیاقتی کشور و اداره میکنه میگه برای ادامه حکومت من برید سر صندوقها که مثلا ما همه پشت حکومتیم. مرتیکه شما همه سرمایه ملی و انسانی رو نابود کردید همه جوره. اینهم یک نمونه دیگه اش که با بتن. پرش کردن. آقا چقدر هزینه اش بود؟ تحریمها چقدر هزینه اش بچد؟

  • nader

    به دنبال گزارش خبرگزاری فارس در خصوص «خارج» کردن قلب راکتور آب سنگین اراک و پرکردن محل آن با بتن، سازمان انرژی اتمی گفته است، برخی کارهای مقدماتی در خصوص اراک انجام شده اما هیچ اقدامی در رابطه با خارج کردن قلب راکتور تکمیل نشده است. به گزارش ایسنا، در بیانیه روز دوشنبه ۲۱ دیماه سازمان انرژی اتمی ایران آمده است: «بنا بر اطلاعیه سازمان انرژی اتمی «سازمان مطابق برنامه و مفاد نامه مقام معظم رهبری، اقدامات توافق شده را باید تا روز اجرای برجام به اتمام برساند. در این رابطه برخی کارهای مقدماتی آغاز شده ولی هیچ اقدامی در این خصوص (خارج کردن قلب راکتور اراک) تکمیل نشده است.» پیشتر در روز دوشنبه خبرگزاری فارس به نقل از «یک منبع مطلع» خبر داده بود که قلب (کالاندریا) راکتور آب سنگین اراک «خارج» و محل آن با بتن «پر» شده است.!!!