ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نقش عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل چیست؟

گفت‌وگو با حسن نایب‌هاشم، فعال حقوق بشر

واقعیت چیست؟ آیا عربستان به ریاست معتبرترین نهاد حقوق بشری دنیا رسیده است؟ - گفت‌وگو با حسن نایب‌هاشم، فعال حقوق بشر

با بالا گرفتن تنش بین دو کشور همسایه ایران و عربستان، هر روز در رسانه‌های دو کشور، اخبار، مقاله‌ها و نقدهای متفاوتی در محکومیت طرف مقابل منتشر می‌شود.

در یکی از تازه‌ترین نمونه‌ها، رسانه‌های ایران به حضور عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد معترض شده‌اند.

در مطالبی که در این رابطه در رسانه‌های ایران منتشر شده، در تقابل با سابقه عربستان در نقض حقوق بشر به شیوه‌های مختلف، حتی ادعا شده است که این کشور ریاست دوره‌ای شورای حقوق بشر را نیز بر عهده گرفته است.

برای نمونه در مطلبی که خبرگزاری فارس ۱۹ دی ماه در این‌باره منتشر کرده، آمده است:

« ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۵، کشوری به ریاست سی‌امین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو در آمد که سابقه طویلی از خشونت علیه زنان، شکنجه و اعدام مخالف، اعمال فشار بر اقلیت‌های مذهبی و حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی چون داعش و القاعده را در کارنامه خود دارد یعنی عربستان سعودی. نمونه آخر نقض حقوق بشر در عربستان به اعدام دسته‌جمعی ۴۷ نفر در ریاض مربوط می‌شود که در میان آنها چهار شیعه از جمله شیخ نمر به چشم می‌خورد که تنها جرم آنها مخالفت کلامی با آل سعود بوده است و بس. طنز روزگار اینکه، ریاست دوره‌ای شورای حقوق بشر در برهه‌ای به عربستان واگذار شد که آل سعود هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی طلایه‌دار نقض حقوق بشر بود. در عرصه داخلی می‌توان به نمونه‌هایی چون تأیید حکم علی محمد النمر، برادرزاده شیخ النمر به جرم سنگ‌پرانی به خودرو نیروهای امنیتی یا بازداشت علاء برنجی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس عربستانی اشاره کرد. در عرصه جهانی نیز عربستان درست در زمانی ریاست شورای حقوق بشر را بر عهده گرفت که جنگنده‌های آل سعود مناطق مسکونی در یمن را با خاک یکسان کرده‌اند و زنان و کودکان بی‌گناه را به خاک و خون کشیدند. همزمان نیز با حمایت مالی، لجستیکی و تسلیحاتی از گروه‌های تکفیری تروریستی چون داعش ثبات و امنیت کل منطقه را بر هم زده‌اند. مجموعه عوامل فوق نشان می‌دهد دلارهای نفتی و سیاست بر حقوق بشر پیروز است؛»

برخی از سیاست‌مداران پیشرو و اصلاح‌طلب نیز با این موج همراه شده و در این ارتباط مطالبی منتشر کرده‌اند. برای نمونه مصطفی معین، وزیر علوم دولت محمد خاتمی و کاندیدای انتخابات مجلس دهم از حوزه شیراز، در کانال تلگرام خود مطلبی منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است:

«عربستان سعودی چندی قبل با بذل و بخشش دلارهای نفتی و واسطه‌گری انگلیس برای خریدن رأی اعضا، به عضویت »شورای حقوق بشر سازمان ملل» درآمد و اخیرا ریاست دوره‌ای آن را هم برعهده گرفته است...! ... و این یک «طنز کم‌نظیر و فجیع تاریخی و حقوق بشری» است!»

اما حقیقت چیست؟ آیا به راستی عربستان با این کارنامه منفی در زمینه حقوق بشر اکنون به ریاست معتبرترین نهاد حقوق بشری دنیا رسیده است؟

برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و آشنایی بیشتر با ساختار شورای حقوق بشر سازمان ملل با حسن نایب هاشم، فعال حقوق بشر و کنشگر سیاسی که در سال‌های گذشته در تمامی نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور فعال داشته و از نزدیک با این شورا همکاری کرده است، به گفت‌وگو نشستیم.

این گفت‌وگو را از اینجا بشنوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farhad

    باید  *** توی  سازمانی  به نام سازمان ملل.   با ید نوشت سازمان  عمل. گرچه در روزهای  اینده این دلقک  خامنه ایی.  ..سرپرست این سازمان  عمل کثیف تروریستی. باید درش *** بسازند

  • LDDHI (FIDH Member)

    برای اطلاع از نقش عربستان در شورای حقوق بشر نگاه کنید به دو مطلب زیر: پیروزی واقعی عربستان سعودی در سازمان ملل مقاله موضع‌گیری در روزنامه لوموند، 6 نوامبر 2015 عبدالکریم لاهیجی رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر دستگاه سیاست خارجی عربستان سعودی مدت‌های طولانی به ملاحظه‌کاری شهرت داشت. با وجود این، عربستان سعودی با کسب پیروزی مهمی در شورای حقوق بشر سازمان ملل خود را در کانونِ سیاست‌های چندجانبه قرار داده است. عربستان سعودی در روز 2 اکتبر 2015 از انجامِ تحقیق بین‌المللی درباره‌ی عملکردِ این کشور در حمله‌های هوایی به یمن جلوگیری کرد. این پیروزی واقعی عربستان سعودی بود نه آنچه ماه گذشته در رأس خبرها قرار گرفت: انتصاب سفیر این کشور به‌عنوان رئیس گروه مشورتی شورای حقوق بشر که سمتی افتخاری با اختیارات محدود است. عربستان سعودی کار را روش‌مند به پیش برده است: هم با کسب اطمینان از فقدانِ حمایت از پیش‌نویس قطعنامه‌ی پیشنهادی هلند و هم با دست‌یابی به تصویبِ متن جایگزین آن (که گروه کشورهای عرب... از طریق دیپلمات‌های قلم‌به‌دستِ سعودی نوشته بودند.) ایالات متحد آمریکا، فرانسه و بریتانیا در پشت پرده به عربستان سعودی برای به خاک سپردنِ ابتکار هلند کمک کردند. این دولت‌ها با حمایت بسیار دیرهنگام و ضعیف از پیش‌نویس هلند و اصرار بر ضرورت رسیدن به توافق با عربستان سعودی، از پشت به کسانی خنجر زدند که می‌خواهند شورای حقوق بشر به وظیفه‌ی خود ـ مبارزه با نقض حقوق بشر، مبارزه با معافیت از مجازات و جلوگیری از تکرار نقض حقوق بشر ـ عمل کنند........... متن فارسی در سامانه‌ی اینترنتی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر:‌ https://www.fidh.org/article18801 -------------------------------------------------------------------------------- موفقیتِ قدرت‌های نوپدیدار در تضعیف شورای حقوق بشر ژنو، 2 اکتبر 2015 (10 مهر 1394) ـ معامله‌های پشت پرده‌ی حامی معافیت از مجازات، بر فرایندهای چندجانبه‌ی شفاف در شورای حقوق بشر غلبه ‌می‌کنند. قطعنامه‌ای پرایراد که چشم بر جنایت‌های ائتلافِ زیر رهبری عربستان سعودی در یمن بسته است، نمونه‌ی آشکاری از این مسأله است. قصور شورا از ادای سهمی‌تعیین کننده در توجه به بحران‌های حقوق بشری، مثل سودان، تأییدی بر پیروی آن از کشورهایی است که از نفوذ خود برای حمایت از متحدان خود و جلوگیری از انجام وظیفه‌ی شورا استفاده ‌می‌کنند.......... https://www.fidh.org/article18527

  • iro

    سازمان مل به طور کل- با حق وتو- عملکردهای نهادهای وابسته همچو شورای حقو بشر، بی آبرو شده اند. اینها همه بر می گردد به عملکرد دوگانه کشورهای موسوم به سکولار دمکراسی بویژه اروپاییف، که بخاطر منافع اقتصادی و فروش اسلحه، چنین باج های بی شرمانه به کشورهای اصلی ناقض حقوق بشر میدهند مانند ایران، سعودی،... مثلا باید حداقل شرایطی برا ی عضویت در این قیبل شوراها باشد. مثل کارنامه ده ساله رعایت حقوق بشر، یا عدم اعدام، خققو برابر میان زن و مرد. اگر چنین شرایطی در اسانامه و شرایط عضویت قید شود دیگر این افتضاحات رخ نمیدهد که رژیمهیا وهابی و تروریست پرور عربستان سعودی حتی عضو بشود چه برسد به ریاست!