ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در صورت شرکت نسبت ‌آمار اقتدارگرایان سقوط می‌کند

ملیحه محمدی - قید "مخالفان نظام" نشانگر حق مشارکت نیست. حق مشارکت دو سویه است و این دعوت فقط شامل رأی‌دهندگان می‌شود و نه داوطلبان ورود به قدرت سیاسی. با این همه معتقدم امروز رأی دهندگان توانسته‌اند به عنوان یک نیروی اثرگذار مطرح باشند.

ملیحه محمدی - فعال و تحلیلگر سیاسی

• من بر اساس بینش سیاسی و اهدافی که به عنوان یک شهروند سیاسی در مقابل خودم دارم، نظام جمهوری اسلامی را که مبتنی بر ولایت فقیه است، ساختار مناسبی برای اداره کشورم نمی‌دانم. اما حاضرم برای آن که در کشورم امکان فعالیت سیاسی به قصد تغییر بسیاری موازین از جمله این بند از قانون اساسی را داشته باشم، به قانون اساسی نظام التزام عملی بدهم.

البته خوب می‌دانم که در دعوت آقای خامنه‌ای قید کسانی که نظام را قبول ندارند نمایش دهنده حق مشارکت نیست، زیرا که حق مشارکت دو سویه است و این دعوت فقط شامل رأی دهندگان می‌شود و نه داوطلبان ورود به قدرت سیاسی. با این همه معتقدم امروز رأی دهندگان توانسته‌اند به عنوان یک نیروی اثرگذار که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، در سپهر سیاسی ایران به تاریخ سازی مشغول باشند و برای همین است که هر چه زمان می‌گذرد به شیوه‌های مداراگرایانه‌تری با آنان برخورد می‌شود.

من معتقدم که امکان تغییر بندهایی از قانون اساسی وجود دارد. می‌توان از طریق همین مجموعه قوانین  و تفاسیر جدید آن قوانین در شرایط تغییر موازنه تا کنونی قوا که آنهم در نتیجه اصرار دائمی بر مشارکت سیاسی میسرخواهد شد، تغییرات در قانون اساسی را رقم زد.

• بله! علیرغم همه اینها معتقدم از آنجایی که دمکراسی بدون مشارکت سیاسی قابل تصور نیست و یکی از آسان‌ترین و همگانی‌ترین اهرم‌های این مشارکت انتخابات است، این صحنه را علیرغم سازمان هنوز رشد نایافته و ابتدایی آن در ایران می‌توان همواره پر کرد. همه آنهایی که از انتخابات قهر می‌کنند کسانی هستند که در صورت شرکت‌شان، نسبت آمار اقتدارگرایان سقوط می‌کند و شانس تصرف دستگاه‌های حکومتی را از دست خواهند داد. این چیزی است که در انتخابات فرانسه نیز رخ داد.

مشارکت سیاسی البته تنها شیوه انتخابات را نمی‌شناسد، تحزب و آزادی بیان و حقوق اعتراض که در قانون اساسی ایران هم به آنها تصریح شده، از جمله عوامل و امکاناتی هستند که آنها هم تحت تأثیر توازن نامتوازن قوای سیاسی به نوعی ابترند و البته به علت غامض و غیر همگانی بودنشان نیز کمتر استقبال می‌شوند. اما باید در نظر داشته باشیم که مشارکت سیاسی معانی والای خود را در تمام کشورها در ظرف زمان‌های نابرابری و پس از فراز و فرودها یافته است. راه آنان اسان نبوده و مال ما نیز دشوار است.

• اعتبار کشور واژه‌ای به نظر من مفهومی داخلی و از دید شهروندان نیست. مفهومی است که در صحنه بین‌المللی بیشتر کاربرد دارد. در مجامع جهانی کشوری صاحب اعتبار است که قادر به اثرگذاری سیاسی، فرهنگی یا اقتصادی در خارج از مرزهای خود باشد و ایضاً صاحب اقتداری باشد که به آسانی نتوان او را در معادلات پیرامونش نادیده گرفت.

چرا خامنه‌ای موقع انتخابات به یاد مخالفان می‌افتد؟

نظر شیرین عبادی، بوالحسن بنی‌صدر، ژاله وفا، فرخ نگهدار، شهرنوش پارسی‌پور، حسن شریعتمداری، مهران مصطفوی، الاهه بقراط، محمدرضا شالگونی، سهراب مبشری و ... درباره انتخابات

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مجيدجعفري

    Okسلام چپهاوتندروهاي اسلامي به كمك استعماركمربه نابودي تاريخ وشاهنشاهي ايران يستند وبهيچ وجه قابل اعتمادنيستمد كمونيست هاهيچ پايگاهي درايران نخواهندداشت *** بركمونيسم وإسلام سياسي وهمه مخالفين وخيانتكارام به ايران نابودبادحركت هاي چپ وراديكال كه صدمات جبران ناپذيري به تمدن وفرهنگ وتاريخ ايران زدندوملت ماهربلايي ميكشدازدست اين گروههاي نادان وتندرواست

  • ناظر

    در اینکه خامنه ای از کثرت مخالفین مطلع است و اینکه مخالفین تاثیرگذار هستند شکی نیست ، اینکه مخالفین الت دست خامنه ای شوند اوج حماقت است .

  • فرهاد دفتری

    به بهانه‌های مختاف، بعضا انقلابی‌ و داغ، به تبلیغ بینش عدم شرکت در انتخابات پای میفشارند که تفکریست روشنفکر مآبانه و گریز از مسئولیت. شرکت در انتخابات در انداختن رای در صندوق خلاصه نمی‌‌شود، قانونا شرایطی باید فراهم شود تا انتخاباتی صورت پذیرد که مجموعا در آن حقوق یک ملت بچالش گرفته میشود. مبارزه برای احقاق این حقوق است که انتخابات را به یک فرصت مبارزه و روشنگری تبدیل می‌‌کند.

  • بابک مهرانی

    وقتی شورای نگهبان طبق معمول اکثریت ثبت نام کنندگان را حذف کرده و می گویند فقط 30 « اصلاح طلب » حکومتی باقی مانده است . .... معنی « در صورت شرکت نسبت آمار اقتدار گران سقوط می کند » چیست؟ اصلا نسبت یعنی چه ؟ در مقابل اقتدار گرایان کدام نیرو باقی مانده است ؟ کنشگران داخل کشور از جمله فریبرز رئیس دانا خیلی روشن تر حرف می زنند : « این تدبیر اصلاح طلبان مرا کشته. گفته بودند آنقدر نامزد معرفی می کنیم که شورای نگهبان هرچه هم رد کرد باز به قدر کافی نامزد داشته باشیم. رای مردم هم که روی شاخش است. بیا ! شورای نگهبان وهیئت اجرائی همه را رد کردند . از 3000 نامزد ما نده است 30 نفر که آن هم خدا می داند چرا شورا میخواهد دوسه تائیشان بروند داخل. آی اصلاح طلبان یعنی نمی شناختید شورای نگهبان را؟ حالا اگر بد و بدتر بازی باشد آیا این جالینوس ها بد اند یا بدتر؟»