ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نقش برجسته‌های «تنگ بتا» تخریب شدند

به گفته دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تارینا «تعدادی از افراد سودجو» با انواع ابزار تیز اقدام به نوشتن کلمات و اعداد نامفهوم بر روی کتیبه‌ها و نقش برجسته‌ها کرده‌اند.

مجتبی گهستونی، دبیر و سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا گفت که میزان تخریب نقش برجسته‌های «تنگ بتا» در خوزستان افزایش یافته است.

گهستونی، یکشنبه ۲۷ دی به خبرگزاری مهر گفت که میزان تخریب‌ها در پنج کتیبه تنگ بتا بسیار زیاد شده است به گونه‌ای که بخشی از کتیبه‌ها قابل مشاهده نیستند.

به گفته این فعال میراث فرهنگی «تعدادی از افراد سودجو با انواع ابزار تیز اقدام به نوشتن کلمات و اعداد نامفهوم بر روی کتیبه‌ها و نقش برجسته‌ها کرده‌اند».

تنگ بتا با ۱۲ نقش برجسته هشت و نیم متری و یک نقش ۴۰ سانتی‌متری در ارتفاعات کوه دلا در شهرستان اندیکا در شمال شرقی استان خوزستان قرار دارد.

نقش برجسته‌های تنگ بتا مربوط به دوره اشکانیان و الیمائید‌ها، حکومت محلی همزمان با اشکانیان که اندیکا جزئی از قلمروی آن‌ها محسوب می‌شد، است.

تنگ بتا در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.