ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیم‌قرن هنر مسعود عربشاهی در گالری شهریور

برای اولین بار بعد از یک دهه آثار مسعود عربشاهی در ایران به نمایش گذاشته می‌شود. او از شاخص‌ترین هنرمندان مفهومی در ایران است.

گالری شهریور در تهران از ۲۵ دی گزیده‌ای از آثار مسعود عربشاهی ایران را به نمایش گذاشته است. این نخستین بار بعد از یک دهه است که آثار این نقاش پیشرو و از شاخص‌ترین هنرمندان مفهومی در ایران به نمایش درمی‌آید.

مسعود عربشاهی، یکی از مهم‌ترین هنرمندان مفهومی ایران

امیرحسین زندی، مدیر گالری شهریور به روزنامه اطلاعات گفته است: «نمی‌توانیم مدرنیست‌ها را نادیده بگیریم. برخی از آن‌ها مدت‌ها در انزوا بوده‌اند. هدف ما از برپایی نمایشگاه مسعود عربشاهی معرفی او نیست، بلکه بررسی بیشتر کار‌هایشان است؛ اینکه کار‌هایشان بیشتر واکاوی شود و محققان هنر و دانشجویان بیشتر درباره‌شان تحقیق کنند. قصدمان این بوده زمینه‌ای به وجود آوریم برای بررسی فلسفه کاری و منابع الهام این هنرمند و اینکه ‌چه کارهای مهمی کرده و چه دوره‌های کاری‌ داشته است. وقتی برگزیده آثار می‌گذاریم به این علت است که همه دوره‌ها باشد تا کسانی که امکان حضور در نمایشگاه انفرادی ایشان را از دهه ۴٠ تاکنون نداشته‌اند، بتوانند خط کاری ایشان را بهتر دنبال کنند و بشناسند.»

یکی از آثار متأخر مسعود عربشاهی

پیش از این گالری شهریور آثاری از ابوالقاسم سعیدی، مسعود اخوان جم و ناصر عصار را برای بازنمایی و بررسی هنر ایران در سال‌های دهه ۱۳۴۰ به نمایش گذاشته بود.

امیر حسین زندی گفته است: «آثار این نمایشگاه تماماً از مجموعه شخصی آقای عربشاهی و به انتخاب خودشان روی دیوار می‌رود.»

مسعود عربشاهی از نقاشان مدرنیست ایرانی بود که رویکردهای بیش از حد سنتی در نقاشی سقاخانه را نفی می‌کرد. او گفته است: «نقاشان وابسته به شیوه سقاخانه‌ای که من نیز یکی از آن‌ها بودم، پایه کارشان را بر سنت‌ها گذاشتند و‌‌ گاه ایرانی‌بازی درمی‌آوردند. در صورتی که حالا به اعتقاد من کافی است که هنرمند ایرانی باشد تا کارش هم ایرانی از آب درآید. ولی آن موقع در برداشت از پشتوانه‌مان زیاده‌روی کردیم و از همه بد‌تر آنکه خط و نوشته را در کار‌هایمان وارد کردیم، وقتی سر و کله خط پیدا می‌شود، رج زدن نیز به دنبال آن می‌آید و پس از مدتی کار به جایی می‌کشد که اگر خط را از کار برداری زمینه هیج است.»

او که در سال ۱۳۱۴ در تهران به دنیا آمده، در سال‌های دهه ۱۳۵۰ از مهم‌ترین نقاشان هنر مفهومی در ایران به شمار می‌آمد.

رویین پاکباز نویسنده و منتقد در باره آثار مسعود عربشاهی نوشته است: «۴۰ سال فعالیت خلاق مسعود عربشاهی جست‌وجوی یک هنرمند نوگرا در گستره تاریخ فرهنگ‌های کهن به ویژه فرهنگ ایرانی را نشان می‌دهد.»

جایزه اول در نمایشگاه بین‌المللی موناکو در سال ۱۳۵۲، جایزه اول در نمایشگاه تهران به مناسبت روز مادر در سال ۱۳۵۲ و جایزه اول در مسابقه مجسمه‌سازی برای یکی از پارک‌های جنوب تهران در سال ۱۳۵۳ از جمله جوایزی هستند که عربشاهی به‌دست آورده است.

به گفته امیر حسین زندی در گالری شهریور برخی از آثار مسعود عربشاهی که در سال ٢٠١۴ پدید آمده نیز در گالری شهریور همراه با آثار قدیمی این هنرمند نقاش به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه آثار مسعود عربشاهی در گالری شهریور تا ۲۳ بهمن ادامه دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.