ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قاتلان رودخانه: راه حل‌ غلطی به نام سدهای بزرگ

آیا احداثِ سدهایِ عظیمِ مولدِ نیرویِ برق‌آبی، آن‌طور که طرف‌دارانِ آن‌ها مدعی هستند، روشِ خوبی برایِ تولیدِ انرژیِ پاک، ارزان و تجدیدپذیر است؟

آیا احداثِ سدهایِ عظیمِ مولدِ نیرویِ برق‌آبی، آن‌طور که طرف‌دارانِ آن‌ها مدعی هستند، روشِ خوبی برایِ تولیدِ انرژیِ پاک، ارزان و تجدیدپذیر است؟ خوان پابلو اورِگو، که یک فعال زیست محیطیِ شیلیایی است در این مقاله نشان می‌دهد که پاکی، ارزانی و تجدیدپذیریِ نیرویِ برق‌آبی یک افسانه است. این مقاله ترجمه‌ی یکی از فصل‌هایِ کتابِ «انرژی: توسعه‌ی بیش از حد و توهمِ رشدِ بی‌انتها» است.

انسان‌هایِ معاصر، دوباره و دوباره برایِ به کار گرفتنِ جدیدترین کشف، اختراع یا فن‌آوری شتاب می‌کنند و آن‌را چنان در آغوش می‌گیرند که انگار قرار است مشکلاتِ انسان در حوزه‌ای معین را حل کند. ما این کار را با کوته‌نظریِ خیره‌کننده و افزاینده‌ای انجام داده‌ایم؛ و حتی در انتظارِ منافعِ بادآورده‌ی اقتصادی ناشی از به کارگیریِ فن‌آوری‌هایِ جدید، مشتاقانه به سوی‌شان رفته‌ایم. در بسیاری از موارد، تأثیراتِ ثانویه، هم‌افزاینده و تجمیعیِ اتخاذِ جدیدترین فن‌چاره‌ها بسیار ویران‌گر بوده است.

موتورهایِ درون‌سوزِ بنزینی، شکافتِ هسته‌ای، دِدِت، کلروفلوئوروکربن‌‌ها، آزبست و… بخشی از فهرستی طولانی از «معجزه‌هایِ تکنولوژیک» هستند که عواقبِ ناخواسته‌ای به همراه داشتند. تأثیراتِ نامطلوبِ استفاده‌ی بی‌پروایانه‌ی این تکنولوژی‌ها مستقیماً به نبودِ حکمت و دوراندیشی هنگامِ تصمیم‌گیری‌ برایِ توسعه و به کارگیری آن‌ها باز می‌گردد. آن‌چه موردِ نیاز است روی‌کردی کل‌نگرانه و سیستمیک است که بتواند ابعادِ زمانی-مکانی-اکولوژیکِ توسعه‌ی فن‌آورانه را در نظر بگیرد.

نابود کردنِ رودخانه‌های وحشی توسطِ سدهایِ بزرگ به منظورِ تولیدِ الکتریسیته، نمونه‌ای بارز از این دست «راهِ حل‌هایِ اشتباه» برایِ رفعِ «نیاز» انسان به انرژی است. مدرنیّت، بی‌دلیل این نیاز را بزرگ کرده است. با توجه به این‌که تولیدِ برق معمولاً تأثیراتِ زیست‌محیطیِ بسیار مخربی به همراه دارد، استفاده‌ی زیاد و بی‌فکرانه‌ی آن در جوامعِ مدرن بسیار جالب‌ِ توجه است. در این نقطه از تاریخِ انسان، تواناییِ ما در ندیدنِ موضوعاتی که اهمیتِ بنیادین‌شان از جنسِ «مرگ یا زندگی» است، به یکی از خصوصیت‌هایِ بارزِ ما تبدیل شده است.

سدهایِ برق‌آبیِ بزرگ به سدهایی گفته می‌شود که ارتفاعِ پایه تا تاجِ آن‌ها معمولاً بیشتر از ۱۵ متر (۴۹ فوت) است. این سدها فن‌آوریِ جدیدی محسوب می‌شوند که شکل‌گیری‌شان وابسته به توسعه‌ی سیمان‌هایِ فلزیِ مدرن است که تاریخِ آن به ساختِ سدِ هووِر بر فرازِ رودِ کولورادو در ۱۹۳۱ باز می‌گردد. از آن موقع تاکنون، تعدادِ سدهایِ بزرگ در سراسرِ جهان به بیش از ۴۵ هزار عدد افزایش یافته است که بزرگ‌ترینِ آن‌ها حدودِ ۳۰۰ متر (نزدیک به ۱۰۰۰ فوت) ارتفاع دارد. احداثِ سدها، جابه‌جایی‌هایِ میان‌آبریزی و برداشتِ آب برایِ آبیاری، حدودِ ۶۰ درصدِ رودخانه‌هایِ جهان را پاره ‌پاره کرده‌ است. هشتاد سال، در قیاس با تحولاتِ زمین‌شناسیک یا حتی تاریخِ انسان بازه‌ی زمانیِ بسیار کوتاهی است، به خصوص اگر سعی کنیم که وضعیت فایده-زیانِ این مگاتکنولوژیِ بحث‌برانگیز را روشن‌ سازیم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میلاد

    مسلما این مقاله بسیار کوتاه نمی تواند تعیین کند که سدسازی بد است یا خوب!! مشکل اساسی این است که بسیاری از سدها در بسیاری از نقاط دنیا از ایالات متحده گرفته تا بنگلادش با دیدگاه های سیاسی تصمیم به ساخت سد می گیرند. و نهایتا آن را می سازند. اما در ایران سد کرخه تنها در سال دوم بهره برداری خود با سیلی نزدیک سیل طرحش مواجه شد. اگر این سد نبود خسارت ناشی از این سیل کمی بیشتر از هزینه ساخت این سد می شد. با توجه به اینکه ما خسارات پنهان سیل را مد نظر قرار ندادیم مثل بیکاری بعد از سیل، درد از دست دادن افراد خانواده، ریسک بالا در سرمایه گذاری و... سد کرخه بلندترین سد خاکی ایران است.

  • رخشنده

    یک سوال از مسئولان زمانه دارم: آیا شما برای افراد "نوسواد" گزارش و مقاله منتشر می‌کنید؟ این چه رسم الخطی است که پر از کسره و فتحه و علامت‌های زائد است؟ مگر خواننده "تأثیراتِ زیست‌محیطیِ بسیار مخرب" یا "توسعه‌ی سیمان‌هایِ فلزیِ مدرن که تاریخِ آن به ساختِ سدِ هووِر بر فرازِ رودِ کولورادو در ۱۹۳۱ باز می‌گردد. " را بدون این علامت‌های شنیع چه می‌خواند؟ حتی در درس فارسی کلاس سوم دبستان هم اینقدر برای نوآموزان علامت گذاری نمی‌کنند. این گونه متن‌ها روی اعصاب خواننده می‌روند و کاربر قید مطالعه آنها را می‌زند. این متن و بسیاری متن‌های ترجمه در بخش تریبون، علاوه بر علامت‌گذاری‌های چشم‌خراش، از نظر جمله بندی و معادل سازی بسیار ناهموار هستند. تحولاتِ زمین‌شناسیک یعنی چه؟ ... روی‌کردی کل‌نگرانه و سیستمیک یعنی چه؟ این جمله یعنی چه: در بسیاری از موارد، تأثیراتِ ثانویه، هم‌افزاینده و تجمیعیِ اتخاذِ جدیدترین فن‌چاره‌ها بسیار ویران‌گر بوده است... -------- زمانه: با سلام و با تشکر از نظر شما. مطلب "قاتلان رودخانه: راه حل‌ غلطی به نام سدهای بزرگ" از سایت «تریبون زمانه» انتخاب شده است. تریبون زمانه، تریبونی است در اختیار شهروندان است. همگان می‌توانند با رعایت اصول دموکراتیک درج شده در آیین‌نامه تریبون آثار خود را در آن انتشار دهند. زمانه مسئولیتی در قبال محتوای این مطلب ندارد و این مطالب توسط دبیران سایت رادیو زمانه ویرایش نمی‌شود. انتخاب‌های سجاوندی یا خطی انتخاب‌های مترجم این اثر هستند و انتخاب رادیو زمانه نیستند. مطالبی که در بخش‌های سایت رادیو زمانه، مانند بخش اندیشه، سیاست، اجتماعی، زنان، ادب و هنر، محیط زیست، علمی، دگرباش و غیره می‌آیند، باید از دستور خط زمانه پیروی کنند اما این قانون شامل مطالب تریبون زمانه نمی‌شود.