ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی در رم و پاریس؛ گام نخست برای خروج از انزوای جهانی؟

ایرج ادیب‌زاده - چرا نخستین سفر روحانی پس از اجرایی شدن برجام به ایتالیا و فرانسه است و چرا رسانه‌ها به این سفر از جنبه اقتصادی توجه کرده‌اند تا وضعیت حقوق بشر در ایران؟

پس ازسفر به رم و واتیکان، حسن روحانی به پاریس می‌رود. این بازدید قرار بود در ماه نوامبر گذشته صورت گیرد اما حملات تروریستی در پاریس آن را به تعویق انداخت. محور اصلی مذاکرات و دیدارهای روحانی در ایتالیا و فرانسه، قراردادهای مهم اقتصادی اعلام شده است.

روزنامه های فرانسوی می‌نویسد چندین توافق اقتصادی با آمدن روحانی به پاریس امضا می‌شوند. قرارداد خرید ۱۱۴ هواپیمای مسافربری ایرباس، همکاری‌های صنعتی، تولید دوباره خودروهای پژو در ایران و خرید محصولات کشاورزی و بهداشتی از مهم‌ترین این قراردادها هستند. روحانی پنجشنبه ۲۸ ژانویه با فرانسوا اولاند در کاخ الیزه ملاقات می‌کند.

رادیو زمانه در بررسی سفر روحانی به پاریس در گفت وگو با سعید پیوندی و جمشید اسدی این پرسش‌ها را مطرح می کند:

• چرا نخستین سفررییس جمهور اسلامی پس از اجرایی شدن برجام به ایتالیا و فرانسه است؟ به ویژه چرا به فرانسه؟ این را باید به حساب فرصت طلبی فرانسه گذاشت که در دوره بحران هسته‌ای و مسایل منطقه‌ای، روابط گرمی با عربستان و اسراییل داشته و دارد و حالا عجله دارد که جایی در بازار هشتاد میلیون نفری ایران داشته باشد؟

• به طور کلی روابط ایران و فرانسه را چگونه باید تعریف کنیم ؟

• رسانه‌های فرانسوی در مورد سفر روحانی بیشتر به امضای چندین توافق اقتصادی، صنعتی، بهداشت و کشاورزی توجه کرده‌اند تا وضعیت حقوق بشر در ایران. چرا؟

• آیا دیدارهای حسن روحانی از ایتالیا و فرانسه فایده‌ای هم برای ایران دارد؟ می‌شود امیدوار بود که ایران از بحران کنونی اقتصادی خارج شود؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مانی

    فرانسه دهها سال است یک کشور متحد اقتصادی در غرب اسیا داشته باشد. چون ایران امریکایی-انگلیسی بود سراغ عارق رفت. ولی عارق مال روسیه بود. رژیم دیکتاتوری مافیایی ولایی ایران الا میتواند به ارازوی فرانسوی ها جامع عمل بپوشاند.

  • حقیقتگو

    جلل الخالق چقدر غربی ها بویژه اروپایی های محترم بین دو حکومت ارتجاع در خاورمیانه چه تبعیضی قایل میشن که فرستاده جلاد ابوبکر ایرانی (علی خامنه ای) را با کمال میل به دربارشان می پذیرند ولی به اصطلاح ظاهری با ابوبکر بغدادی دچار مشکل و ترس و وحشت هستند.