ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتشار درخواست عفو آیشمن در سالروز آزادسازی آشویتس

در هفتادویکمین سالروز آزادسازی اسیران اردوگاه آشویتس، اسرائیل نامه درخواست عفو آدولف آیشمن، سازمان‌دهنده هولوکاست را که در آن خود را بی‌گناه دانسته، منتشر کرد‌.

در هفتادویکمین سالروز آزادسازی اسیران اردوگاه آشویتس، اسرائیل نامه درخواست عفو آدولف آیشمن، سازمان‌دهنده هولوکاست را که در آن خود را بی‌گناه دانسته، منتشر کرد‌.

آدولف آیشمن، جنایتکار حکومت نازی‌ها در آلمان، طراح انتقال یهودیان اروپا به اردوگاه‌های مرگ

امروز چهارشنبه ۲۷ ژانویه / ۷ بهمن هفتادویکمین سالروز جهانی هولوکاست، کشتار جمعی یهودیان در دوران حکومت نازی‌هاست. در این روز جهانیان مراسم یادبود میلیون‌ها قربانی یهودی را برگزار می‌کنند. رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل به‌مناسبت این روز اسنادی را منتشر کرد که در میان آن‌ها نامه‌ای از آدولف آیشمن، جنایتکار حکومت نازی‌ها در آلمان، طراح انتقال یهودیان اروپا به اردوگاه‌های مرگ، دیده می‌شود.

پس از جنگ جهانی دوم آیشمن به آرژانتین گریخت. او در سال ۱۹۶۰ توسط سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) در آرژانتین ربوده شد و در پایان سال ۱۹۶۱ در یک دادگاه جنجالی در اورشلیم به مرگ محکوم شد. حکم اعدام او سال بعد از آن به اجرا در آمد.

نامه منتشرشده از آیشمن نشان می‌دهد که او تا آخرین لحظات پیش از اعدامش خود را گناهکار نمی‌دانست و طلب بخشش می‌کرد.

نامه آیشمن به زبان آلمانی و خطاب به رئیس جمهوری وقت اسرائیل، اسحاق بن زوی نوشته شده است.

او در این نامه آورده است: «اگر همانطور که قضات می‌گویند من عامل سرسخت آزار و اذیت یهودیان بوده‌ام، می‌بایست این اعمال موجب ارتقاء مقام و یا مزایای دیگری برای من می‌شد اما هیچ مزیتی برای من در بر نداشت.»

آیشمن در جای دیگری از این نامه افزوده است: «من از قساوتی که بر یهودیان رفت به‌عنوان بزرگترین جنایت متنفرم و معتقدم این عادلانه خواهد بود که عاملان چنین فجایعی اکنون و در آینده حساب خود را پس دهند. اما باید مرزی کشید میان رهبرانی که مسئول بودند و افرادی همچون من که آلت دست رهبری بودند. من از رهبرانِ مسئول نبودم و خود را بی‌گناه می‌دانم.»

او نامه خود را با این کلمات به پایان برده است: «آقای رئیس‌جمهور، از شما تقاضا دارم از حق عفو خود استفاده کنید و دستور دهید حکم اعدام به اجرا گذاشته نشود.»

تاریخ این نامه ۲۹ ماه مه ۱۹۶۲ (۸ خرداد ۱۳۴۱) است. ۴۸ ساعت بعد آدولف آیشمن به دار آویخته شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.