ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظهور باربی‌های جدید: همه لاغر و قدبلند نیستند

از ۲۸ ژانویه باربی‌هایی با شکل و قیافه متفاوت وارد بازار شده اند. باربی‌هایی با قد و وزن متنوع که قرار است آینه‌‌ای از تنوع ظاهری زنان در دنیای واقعی باشد.

باربی‌ها هرچند محبوب بچه‌های جهان به خصوص دختربچه‌ها هستند، هرگز از انتقاد‌‌های تند فمینیست‌ها و کارشناسان آموزشی و تربیتی به دور نبوده‌اند. آنها متهم بوده‌اند که زیادی لاغر و بلند هستند و از الگوهای خاصی در زیبایی پیروی می‌کنند که به کلیشه‌ای جنسیتی دامن می‌زند. حالا کارخانه ماتل خبر داده که از ۲۸ ژانویه باربی‌هایی با شکل و قیافه متفاوت وارد بازار شده‌اند. باربی‌هایی با قد و وزن متنوع که قرار است آینه‌‌ای از تنوع ظاهری زنان در دنیای واقعی آمریکا و شاید جهان باشد.

بر اساس این خبر جدید، باربی در سه مدل قدبلند، ریزاندام و درشت و برآمده عرضه می‌شود. رنگ‌ پوست باربی‌های جدید هم متفاوت خواهد بود و مدل‌ موهایشان متنوع خواهد شد. همه آنها «باربی» نام خواهند داشت اما سایز کفش و لباسشان با هم تفارت خواهد داشت.

کارخانه سازنده عروسک‌های باربی اعلام کرده با ارایه مدل‌های جدید این اسباب‌بازی، تلاش خواهد کرد به انتقادها در مورد  «غیرواقعی» بودن اندام باربی پاسخ دهد. پیش از این هم این کارخانه تلاش کرده‌بود مدل‌های مختلفی از باربی را به بازار عرضه کند تا پاسخی دربرابر این انتقادها باشد و در حال حاضر، ۳۳ مدل عروسک با ۳۰ رنگ مو، ۲۴ مدل مو، ۲۲ رنگ چشم. ۷ رنگ پوست، ۱۴ فرم صورت و ۴ فرم اندام تولید می‌کند.

اما باربی امسال علاوه بر مدل‌های جدید رنگ پوست و مو، تلاش کرده بر تنوع نژادی عروسک‌هایش هم بیفزاید.

این عروسک سالانه یک میلیارد دلار فروش در ۱۵۰ کشور جهان دارد و گفته می‌شود که به خاطر قیمت ارزان آن، ۹۲ درصد دختربچه‌های ۳ تا ۱۲ ساله آمریکایی یک باربی دارند. با این حال باربی در سال‌های گذشته افت فروش داشته است و بازار را گاه به شرکت‌های دیگر اسباب‌بازی باحته است. سال گذشته عروسک پیروز بازار، السا، شخصیت فیلم یخ‌زده ساخت کمپانی والت دیزنی بود که تخمین زده می‌شود ۵۰۰ میلیون دلار بیش از باربی‌ها فروش رفته باشند.

باربی تا سال‌ها نماد زیبایی اندام زنانه آمریکایی در جهان بود هرچند ظهور ستاره‌های عامه‌پسندی مثل کیم کارداشیان با اندام برجسته این تصویر را تغییر داده است.

هرچند کمپایی ماتل بارها انتقادات درباره تحمیل الگوی زییایی آمریکایی را رد کرده بود و می‌گفت که دختربچه‌ها علاوه بر باربی، بدن‌های واقعی مادران و زنان دیگر را همم می‌بینند، اما یک تحقیق در سال ۲۰۰۶ نشان داد که دختربچه‌هایی که با باربی بازی کرده‌اند، بیش از دختربچه‌های دیگر تصورشان از یک بدن مطلوب به بدن باربی شباهت دارد.

در سال‌های اخیر به دنبال تلاش‌های گروه‌های مختلف فمینیستی و کارشناسان تربیتی، حساسیت مادران و خانواده‌ها به آنچه که دختربچه‌ها با آن بازی می‌کنند بیشتر شده است. اما اکنون پدرو مادرها دنبال الگوهای دیگری برای زنان آینده می‌گردند. گفته می‌شود که هرچند السا در یخ‌زده هم سفید و بلوند است، اما در شخصیت خود قدرت و حس خواهری را هم به نمایش می‌گذارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.