ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات صلح سوریه؛ اصرار اپوزیسیون بر خواسته‌هایش

مذاکرات صلح سوریه در کشاکش میان هیأت‌های نمایندگی اپوزیسیون، سازمان ملل و حکومت سوریه باقی است. اپوزیسیون می‌خواهد به‌منظور آغاز مذاکرات رسمی تضمینی برای خواسته‌های خود بگیرد.

مذاکرات صلح سوریه در کشاکش میان هیأت‌های نمایندگی اپوزیسیون، سازمان ملل و حکومت سوریه باقی مانده است. اپوزیسیون دیدار خود با نماینده سازمان ملل را مثبت خواند. دیدار نمایندگان حکومت سوریه با نماینده سازمان ملل به تعویق افتاد.

جلسه رسمی هیأت نمایندگی اپوزیسیون سوریه و فرستاده سازمان ملل - ژنو، دوشنبه یکم فوریه / ۱۲ بهمن

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه (HCN) می‌خواهد تلاش کند تا برای آغاز مذاکرات صلح تضمینی به سود غیرنظامیان سوری بگیرد.

پیش از این اپوزیسیون سوریه خواهان توقف بمباران مناطق غیرنظامی و رفع محاصره شهرها در مناطق درگیری شده و گفته بود اگر این شرایط برآورده نشود در مذاکرات شرکت نخواهد کرد. بعد تصمیم گرفت در مذاکرات شرکت کند اما این خواسته‌های خود را نیز پیش از آغاز مذاکره با هیأت نمایندگی حکومت بشار اسد مطرح کند.

سالم المسلط، یکی از سخنگویان کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون گفت: «ما تضمین‌های دوستان خود در جامعه جهانی و پاسخ مثبت از فرستاده ویژه سازمان ملل را دریافت کردیم. ما تلاش خود را برای پایان دادن به رنج در سوریه تشدید خواهیم کرد.»

در همین حال نمایندگی دولت سوریه خواسته‌های اپوزیسیون را رد کرده و بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل، اپوزیسیون را در مذاکرات «غیرجدی» خوانده است.

اعضای کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه روز یکشنبه ۳۱ ژانویه / ۱۱ بهمن با دیپلمات‌های اصلی کشورهای غربی که در این مذاکرات شرکت دارند و همچنین استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل برای برقراری صلح در سوریه دیدار کردند.

به‌گفته یک منبع دیپلماتیک که نخواست نامش اعلام شود، دی میستورا در این دیدار «پیشنهادی» را به اپوزیسیون مطرح کرده است. او اما درباره این پیشنهاد چیزی نگفت. این منبع همچنین گفت اپوزیسیون سوریه با دیده تردید به مذاکره با رژیم اسد و همین‌طور سازمان ملل می‌نگرد و خواهان اقدامات فوریِ «محسوس و روشن» است. به‌گفته او ساده‌ترین این مسائل آزادی غیرنظامیان، از جمله سه هزار زن و کودکی است که فهرست آن‌ها در دست اپوزیسیون است.

این گفت‌وگوهای غیررسمی آغاز مذاکرات رسمی را به تأخیر انداخته‌اند.

نمایندگی سازمان ملل روز جمعه با هیأت نمایندگی رژیم سوریه ملاقات داشت اما به‌گفته یک سخنگوی سازمان ملل، استفان دی میستورا مذاکرات صبح روز دوشنبه یکم فوریه / ۱۲ بهمن، با نمایندگان دولت سوریه را به تعویق انداخت تا ابتدا با هیأت اپوزیسیون دیدار کند.

یک منبع دیپلماتیک هیأت نمایندگی دولت سوریه گفته است دیدار نمایندگان سازمان ملل و حکومت سوریه صبح روز سه‌شنبه (فردا) برگزار خواهد شد.

استفان دی میستورا می‌خواهد مذاکرات غیرمستقیم بین نمایندگان اپوزیسیون و دولت سوریه را زیر نظر سازمان ملل راه‌اندازی کند. طبق نقشه از پیش تعیین شده توسط سازمان ملل، این روند شش ماه به‌درازا خواهد کشید تا دولت انتقالی تشکیل شود و زمینه‌های لازم برای برگزاری یک انتخابات آزاد در نیمه سال ۲۰۱۷ را فراهم سازد.

جامعه جهانی به‌دنبال راه حلی برای جنگ در سوریه است که در مدت پنج سال ۲۶۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شام

    ارزو میکنم زئدتر این بحران جنگ داخلی در سوریه (البته دیگر جاها مثل عراق و یمن...) زودتر پایان پذیرد. هر چه ودتر این بحرانها پایان پذیرد برای همه مردم جهان از جمله ایرانیان خوب خواهد شد. مردم ایران بخاطر سیاستهای مداحله گرانه رژیم حاکم بر ایران، هزینه سنگینی را دارند می پردازند. امیدوارم غرب دیگر اشتابهات خود را تکرار نکند. استفاده-خواسته یا ناخواسته- از نیورهای بنیادگرای مذهبی علیه یک دولت سکولار هر چند دیکتاتوری اشتباه استراتژیک غرب بود. غرب به سکولاریسم پشت پا زد. رژیم سکولار دیکتاتور اسد واقعا خطرناکتر بود یا این گرههای بنیادگرا؟! اگر غرب اسد و اسارئیل تشویق به هکاری میکردند لان سوریه در رادوگاه غرب بود. همان طور مصر چنین شد. قطعا دیکتاتوری یک حکومت بد است ولی بدترین نوع دیکتاتوری، مذهبی هستند.