ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بارزانی: زمان برای همه‌پرسی استقلال کردستان فرا رسیده

این نخستین بار نیست که رئیس اقلیم کردستان عراق از همه‌پرسی درباره استقلال کردستان دفاع می‌کند. او این بار می‌گوید شرایط برای این همه‌پرسی مهیا شده است.

دفتر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای بار دیگر از همه‌پرسی درباره استقلال کردستان حمایت کرد و گفت زمان برای چنین رفراندومی مهیا است.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مسعود بارزانی در این بیانیه که روز چهارشنبه ۳ فوریه / ۱۴ بهمن منتشر شده، گفته است: «زمان آن فرارسیده و شرایط در حال حاضر مهیا است تا مردم درباره آینده خود با یک همه‌پرسی تصمیم بگیرند.»

بارزانی که دوره ریاست او بر منطقه اقلیم کردستان در ماه اوت ۲۰۱۵ به‌پایان رسیده اما همچنان در قدرت است، افزود: «این همه‌پرسی لزوماً به اعلام فوری استقلال کردستان نمی‌انجامد اما امکان آن را فراهم می‌سازد که گرایش و نظر مردم کردستان درباره آینده‌شان را بشناسیم.»

دولت مرکزی عراق با برگزاری همه‌پرسی درباره استقلال کردستان مخالف است و طرح دوباره آن توسط بارزانی تنش میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان را افزایش خواهد داد.

مسعود بارزانی پیش از این در تابستان ۱۳۹۳ نیز مسأله استقلال کردستان و همه‌پرسی در این‌باره را مطرح کرده بود. در آن زمان گروه دولت اسلامی (داعش) تازه چند شهر عراق را به تصرف خود در آورده بود و بارزانی به‌همین مناسبت گفته بود: «از این به بعد، ما کتمان نخواهیم کرد که استقلال هدف ما است. عراق عملاً تجزیه شده و آیا قرار است ما هم در چنین شرایط فاجعه‌باری که کشور دچار آن شده است زندگی کنیم؟»

اقلیم کردستان به‌طور رسمی سه استان اربیل، سلیمانیه، دهوک را شامل می‌شود اما در حال حاضر نیروهای کرد کنترل چهار استان دیگر را نیز در اختیار دارند و دولت مرکزی عراق می‌خواهد همچنان در این استان‌ها قدرت را در دست داشته باشد.

در پی حملات نظامی داعش، نیروهای کرد در مناطقی مستقر شده‌اند که بر سر کنترل آن‌ها با دولت مرکزی اختلاف دارند. استان کرکوک از جمله این مناطق است که از سال‌ها پیش کردها آن را متعلق به کردستان می‌دانستند. این استان سرشار از منابع نفتی است.

مانع اصلی استقلال کردستان بیش از آن‌که سیاسی باشد اقتصادی است. کردستان ذخایر غنی نفتی دارد. پس از شکست مذاکرات سال گذشته با دولت مرکزی عراق بر سر تقسیم درآمدهای نفتی، کردستان نفت خود را بدون گذر از دولت مرکزی، خود مستقیم به ترکیه صادر می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گیل آمرد

    با خانم میترا موافقم. طبعا ایران و ترکیه اجازه نخواهند داد عراق تجزیه شود. آقای بارزانی هم آخر عمری خواب دیده است؛ خیر است ان شاء الله.

  • میترا

    ایران و ترکیه نمی گذارند این نقشه به جایی برسد. بارزانی هم دم رحلت یه کاری می خواد بکنه ولی فقط موجبات خسارت اهالی کردستان عراق رو فراهم می کنه.

  • Amir

    درود بر بارزانی تنها امیدمون در شرایط اسفناک در میان سیاستمداران تنها تویی/ بیش از بیست تن از خانواده و نزدیکانم را از دست داده ام، من میدونم اگر هم آزاد شویم خودم استفاده ای از این آزادی نخواهم کرد و بی غم وحسرتان کرسی ها را می گیرند/ازدواج نخواهم کرد نمی خواهم فرزندی داشته باشم مثل خودم و اطرافیانم همه رنجها را متحمل شود و بدبخت شود/ اما امیدوارم آزادی را ببینم حداقل حسرت حداقل بازماندگان را شاید اندکی کمتر شود