ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگیری پنج نفر در فلسطین به اتهام همکاری با ایران

تشکیلات خودگردان فلسطین پنج نفر عضو نظامی جنبش «صابرین» را در کرانه غربی به اتهام همکاری با ایران برای برنامه ریزی حملات تروریستی دستگیر کرده است.

تشکیلات خودگردان فلسطین پنج نفر نیروی نظامی عضو را جنبش جنبش «صابرین» را به اتهام همکاری با ایران در کرانه باختری دستگیر کرده است.

روزنامه «اورشلیم پست» روز ۳ فوریه/۱۴ بهمن گزارش کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین پنج نفر را در کرانه غربی به اتهام همکاری با ایران برای برنامه ریزی حملات تروریستی دستگیر کرده است.

این پنج نفر از اعضای جنبش «صابرین» هستند. ایهود یعاری روزنامه‌نگار و تحلیلگر امور خاورمیانه از مهر ۱۳۹۴ گفته بود که با توجه به فاصله گرفتن حماس و ایران از یکدیگر، ایران مشغول سرمایه‌گذاری بر گروه‌های شیعه از جمله جنبش «صابرین» است.

بنا به گزارش رادیو اسرائیل، هشام سالم، دبیر کل جنبش «صابرین»، خبر دستگیری پنج عضو این گروه در کرانه غربی را تأیید کرده است. سالم که خود ساکن غزه است اعلام کرده که جنبش «صابرین» به‌زودی کمک‌های بیشتر نظامی و مالی دریافت خواهد اما در مورد منبع این کمک‌ها صحبتی نکرده است.

بسیاری از رهبران و فرماندهان نظامی جنبش «صابرین»، از جمله هشام سالم، پیش از اینکه گروه در آوریل ۲۰۱۴ اعلام موجودیت کند در گروه «جهاد اسلامی فلسطین» عضویت داشتند.

به گزارش منابع امنیتی تشکیلات خودگردان، پنج نفر نظامی دستگیرشده پیش از این در نوار غزه فعال بودند اما دو هفته پیش به کرانه باختری آمده‌اند و برای انجام عملیات در بیت لحم برنامه‌ریزی کرده بودند.

ایران به دنبال جایگزین برای حماس

روابط حماس و جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۱ و بر سر اختلاف‌های دو طرف در جنگ داخلی سوریه، تیره و تار شده است.

هشام سالم، دبیر کل جنبش «صابرین»

روزنامه اینترنتی «مشرق» که به سپاه پاسدارن ایران نزدیک است، ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ در گزارشی در مورد «شیعیان انقلابی غزه» جنبش «صابرین» را «نزدیک‌ترین گروه مقاومت فلسطینی به گفتمان انقلاب اسلامی ایران» معرفی کرد.

«جنبش صبر برای یاری فلسطین» که به‌اختصار «حصن» یا «صابرین» خوانده می‌شود دو سال هم عمر ندارد اما هشام سالم در گفت‌و‌گو با «فرانس پرس» گفته است که این گروه کمک‌هایی از جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌کند.

این موضوع که با خراب شدن رابطه حماس و ایران، «صابرین» قرار است به‌عنوان دوست ایران جایگزین حماس در منطقه شود را تحلیل‌گران اسرائیلی از بدو تشکیل گروه«صابرین» مطرح کرده‌اند.

روزنامه «یدیوت آحرنوت» اسراییل هم روز یکشنبه ۳۱ ژانویه ۲۰۱۶ /۱۱ بهمن، نوار صوتی را منتشر کرد که در آن موسی ابو مرزوق، از رهبران حماس، گفت که ایران از سال ۲۰۰۹ هیچ کمکی حماس نکرده است.

ابو مرزوق در این نوار صوتی ایران را حیله‌گر خواند و گفت: «آن‌ها با کلمات بازی می‌کنند و در رفتار دیپلماتیک خود بسیار محتاط هستند. ما از سال ۲۰۰۹ هیچ‌چیزی از آن‌ها دریافت نکرده‌ایم. هر چه آن‌ها در این زمینه بگویند دروغ است.»

موسی ابو مرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس است و این گفت‌و‌گو را با یکی از معاونان خود می‌کرده که صدا ضبط شده است. کل فایل صوتی گفت‌و‌گو اکنون توسط روزنامه‌های عربی و اسرائیلی منتشر شده و در سایت «یوتیوب» نیز بازنشر شده است.

پس از بهار عربی و آغاز جنگ داخلی سوریه، حماس از گروه‌های اپوزیسیون مخالف بشار اسد حمایت کرد و روابط سیاسی ایران و حماس کم شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ولی وقیح

    با سلام آخوندها ول معطلند. در فلسطین جایی ندارن . بعد از کلی هزینه حماس بهشان ناسزا میگه.

  • حقیقتگو

    ای ناقلاها کلی هواپیماهای سوپر میلیارد دلاری می خرید و کلی میلیارد دلار هم به بشار اسد هدیه می کنید پس سهم ما چی؟؟!یالله چندتا چمدون دلار پر کنید برامون بفرستید که اسلام ناب محمدی بهمون مزه بده!