ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزینه خانوارهای کارگری چهار برابر حداقل دستمزد

هزینه زندگی خانوارهای کارگری حداقل چهار برابر دستمزد است. کارفرمایان در برابر افزایش حداقل دستمزد کارگران مقاومت می‌کنند در حالی که حقوق شاغلان حاکمیتی ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

به‌رغم گزارش‌های رسمی مبنی بر کاهش نرخ تورم، افزایش قیمت کالاهای مصرفی در ایران ادامه دارد و هزینه زندگی خانوارهای کارگری بیش از سه میلیون تومان برآورد می‌شود.

فعالان کارگری می‌گویند که هفتاد درصد از کارگران زیر خط فقر قرار دارند

هزینه یک خانوار کارگری نزدیک به چهار برابر حداقل دستمزد است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برآورد کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران نشان می‌دهد که هزینه ماهیانه یک خانوار چهار نفره بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

به گفته غلامرضا عباسی دبیرکل این کانون، میانگین هزینه خانوارها که از «گزارش‌های میدانی و محاسبات نمایندگان کارگران در استان‌های مختلف» به دست آمده نشان دهنده «عمیق‌تر شدن شکاف بین درآمد و هزینه خانوار» است.

مرکز آمار ایران پائیز امسال با انتشار گزارشی متوسط هزینه سالانه خانوارها در سال ۹۳ را ۲۳ میلیون تومان اعلام کرد. براساس این گزارش هزینه ماهیانه یک خانوار یک میلیون و ۹۱۶ هزار تومان بوده که معادل یک دوم برآورد کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران است.

این کانون هرسال همزمان با نشست‌های شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد، گزارش هزینه زندگی خانوارهای کارگری را تهیه می‌کند. نماینده کارگران در شورای عالی کار دی امسال تعیین دستمزد بر اساس نرخ تورم را «ناعادلانه» دانسته بود و گفته بود که «نرخ تورم در سبد کالاهای ضروری بیش از ۳۰ درصد است».

مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم دی امسال را ۱۳٫۲ درصد اعلام کرد، اما به گفته فرامرز توفیقی، در دو سال گذشته نرخ تورم مواد غذایی ۳۰ درصد و نرخ تورم گروه کالایی آب، برق و سوخت ۵۵ درصد بوده است. همچنین برآورد نهادهای کارگری بیانگر نرخ تورم ۴۲ درصدی خدمات بهداشتی و ۳۲ درصدی هزینه‌های مسکن است.

به‌رغم انتشار این گزارش‌ها کارفرمایان خواستار تعیین دستمزدها به صورت منطقه‌ای و بدون در نظر گرفتن نرخ تورم شده‌اند و تأمین مابه‌تفاوت دستمزد و هزینه خانوارها را وظیفه دولت دانسته‌اند.

در حالی که براساس لایحه بودجه ۹۵، حقوق کارکنان دولت و شاغلان حاکمیتی ۳۵ درصد افزایش می‌یابد و حداقل مستمری بازنشستگان یک و نیم میلیون تومان تعیین شده است، اصغر آهنی نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار افزایش ۱۲ درصدی حداقل دستمزد را در شرایط رکود اقتصادی به زیان تولید دانسته و گفته بود که «حداقل دستمزد باید براساس حداقل‌های سبد معیشت تعیین شود».

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه ۱۴ بهمن به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت که ۷۰ درصد کارگران زیر خط فقر هستند. پیش از این نیز دبیرعالی انجمن‌های صنفی کارگران گفته بود که بیش از ۷۰ درصد از کارگران توان تأمین هزینه‌های زندگی را ندارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • م ر از تهران

    با سلام اول اینکه باید از ناصری تشکر کرد او باید بداند که روحانیت ناپاک اینروزها زندانی ملت ایرانند چرا که آنها جرآت ندارند حتا یک لحظه در خیابان ظاهر شوند.و نه ناصری که برای آزادی می جنگد و حتما با دانش و انسانیت. و هم من نیز این فیلم را دیدم بسیار تاریخی و مستند است و نشان از ددمنشی و جنایت هم خمینی دارد و هم اسلام ناب. حتما باید هر ایرانی این فیلم را چندین بار ببیند. در ضمن من به پاسداران و بسیجیان نیز توپصیه می کنم تا این فیلم را ببینند. چرا که آنها نیز هممیهنان ما هستند و تنها ما همگی با هم و حتا با بسیجیان و پاسداران بریده از آدمکشی و روحانیت می توانیم ایرانی نو بسازیم.

  • ناصری از تهران

    دوستان ناشناس سلام. اجازه دهیدم تا پیش از آنی که دوباره به زندتان برگردم این پیام رحمت امام خمینی ره را برایتان بگذارم. نمی دانم چه به روزم خواهد امید اما دو امید دارم. اول اینکه رادیو زمانه قبول کند تا این پیام را زیر چنیدن مطلب در چند صفحه بنویسم. دیگر اینکه هر کسی می تواند این فیلم را برای دیگران بفرستد. کسانیکه دستشان باز است آنرا روی کلید USB ; CD ; DVDضبط کنند و بدیگرا برسانند. با تشکر زندانی سیاسی https://www.youtube.com/watch?v=J1Pi5RXatUo