ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ختنه؛ تیغی که ۲۰۰ میلیون زن جهان را زخمی کرده است

یونیسف اعلام کرده که دست کم ۲۰۰میلیون زن و دختر در جهان ختنه شده‌اند که نیمی از آنها در کشورهای مصر، اتیوپی و اندونزی هستند. این عمل در ایران هم انجام می‌شود.

ششم فوریه روز عدم هرگونه مدارا با ناقص‌سازی جنسی زنان است. امسال آژانس کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی اعلام کرده که دست کم ۲۰۰ میلیون زن و دختر در جهان ختنه شده‌اند که نیمی از آنها در کشورهای مصر، اتیوپی و اندونزی هستند.

یونیسف در گزارش خود آورده که ارقام جهانی شامل ۷۰ میلیون دختر و زن بیشتر از سال ۲۰۱۴ است که به دلیل آمارهای بیشتر در برخی از کشورها و داده‌های جدید در اندونزی است. این عمل در ایران هم کم و بیش انجام می‌شود.

عکس از رایحه مکارمی مظفریان - منبع: کمپین گام به گام تا توقف ناقص‌سازی جنسی زنان

سازمان ملل در دسامبر ۲۰۱۲ قطعنامه‌ای تصویب کرد و از تمام کشورها خواست تا ختنه کردن زنان و دختران را متوقف کنند. سال گذشته میلادی سازمان ملل حذف ختنه را تا ۲۰۳۰ در دستور کار خود فرار داد.

«گیتا رائو گوپتا»، معاون مدیر اجرایی یونیسف در بیانیه‌ خود همراه با انتشار این گزارش اعلام کرده که: «توجه به مساله ختنه در زنان و دختران یک موضوع مهم است و این روند باید متوقف شود.»

«کلودیا کاپا»، کارشناس آمار در یونیسف و از مولفان این گزارش هم گفته است که ۲۰۰ میلیون دختر و زن تحت عمل ختنه قرار گرفته‌اند. ۳۰ کشور که اکثرا در آفریقا، خاورمیانه و آسیا هستند بیشترین آمار ختنه زنان و دختران را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که آمار واقعی ختنه به دلیل پنهان‌کاری کشورهای مختلف دقیق اعلام نمی‌شود.

این گزارش می‌گوید در این ۳۰ کشور، دختران را پیش از رسیدن به پنج سالگی ختنه می‌کنند. در یمن ۸۵ درصد از دختران در نخستین هفته پس از تولد از نظر جنسی ناقص‌ شده‌اند.

هرچند در سه دهه گذشته روند ختنه زنان و دختران کمتر شده  اما یونیسف اعلام کرده که هنوز اقدامات لازم و کافی برای توقف این خشونت بر زنان و دختران صورت نگرفته است. بنا بر این گزارش اگر این روند ادامه پیدا کند، تعداد دختران و زنانی که ختنه می‌شوند، در ۱۵ سال آینده بسیار زیاد خواهد شد.

وضعیت ختنه زنان و دختران در هندوستان، مالزی، عمان، عربستان، امارات و همچنین استرالیا و کشورهای آمریکای شمالی و اروپا که بسیاری از مهاجران و آوارگان در این کشورها زندگی می‌کنند، مشخص نیست چون اماری درباره این کشورها وجود ندارد.

براساس گزارش یونیسف، دختران زیر ۱۴ سال ۴۴ درصد جمعیت ختنه شدگان هستند.  و در گامبیا ۵۶ درصد، در موریتانی نیز ۵۴ درصد و در اندونزی نیز حدود نیمی از دختران ۱۱ سال و کمتر ختنه شده‌اند.

از کشورهایی که دختران و زنان ۱۵ تا ۴۹ سال در آنها ختنه می‌شوند، سومالی با ۹۸ درصد، گینه با ۹۷ درصد و جیبوتی با ۹۳ درصد را می‌توان نام برد.

ایران و ناقص سازی جنسی زنان

پژوهش‌های جدید در ایران نشان می‌دهند که هنوز هم  در برخی از مناطق ایران ناقص‌سازی جنسی روی دختران و زنان انجام می‌شود.

 کامیل احمدی، در سال جاری نتایج پژوهشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد این عمل در چهار استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و هرمزگان رواج دارد.

بر اساس این پژوهش احتمالا حدود ۷۰ درصد از ختنه زنان در شش استان ذکر شده رواج دارد.

در ایران، ختنه زنان بیشتر روی دختران کمتر از ده سال صورت می‌گیرد. در استان‌های ایلام و لرستان این عمل درست قبل از ازدواج و در برخی از موارد هم پس از تولد اولین فرزند ختنه انجام می‌شود. در استان هرمزگان دختربچه‌ها را در سن‌های پایین ختنه می‌کنند.

ختنه در ایران هم مانند بسیاری از نقاط جهان یک سنت قدیمی است که به دلیل ناآگاهی معتقدان به آن همچنان انجام می‌شود. به دلیل رواج آن در میان اهل سنت، دولت ایران هم چندان مداخله‌ای در قضیه نمی‌کند. اما هرچند قانون ایران به طور خاص به خاص به ختنه زنان اشاره نمی‌کند اما بر مبنای برخی از قوانین ایران می‌توان ختنه زنان را مورد پیگیری قانونی قرار داد.

در ماده‌ ۶۶۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ آمده است که: «قطع و از بین بردن هر یک از دو طرف اندام تناسلی زن، موجب نصف دیه‌ کامل زن است و قطع و از بین بردن بخشی از آن، به همان نسبت دیه دارد.»

در این حکم فرقی میان باکره و غیر باکره، خردسال و بزرگسال، سالم و معیوب از قبیل رتقاء و قرناء نیست. ماده‌ ۷۰۷ هم از بین بردن کامل قدرت مقاربت را موجب دیه‌ کامل می‌داند.

ماده‌ ۷۰۴ این قانون می‌گوید که از بین بردن قدرت انزال یا تولید مثل مرد یا بارداری زن و یا از بین بردن لذت مقاربت زن یا مرد، موجب ارش است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    باید متاسفانه به حقیقت فاجعه بار و دردناکی پی برد که فقط کره زمین تنها نیست و در داخل کره زمین هم کره زمین های دیگری در چرخش هستند که در آنها شیاطین ضد خدا و ضد بنده گان خدا و ضد موجودات خدا دادی در شکل و شمایل جعل کرده انسانی و یا شبه انسان ها زندگی می کنند که از لحاظ فهم و شعور شیطانی شان در هزار و چهار صد سال پیش هستند. باید بدانیم حقیقتا" که جنایاتی این قشون شیاطین شاید صد ها میلیونی شبه انسان ها با موجود خدا دادی و خدا ساز مرتکب می شوند حتی حیوانات نر هم با حیوانات ماده شان انجام نمی دهندو در حقیقت این شیاطین هزار و چند صد سال پیش شبه انسان از حیوانات وحشی هم پست تر هستند.