ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آیا جنگ جهانی سوم از سوریه آغاز می‌شود؟

حسین علیزاده- افزوده شدن نیروهای زمینی خارجی به معادلات بحران سوریه، صحنه‌‌آرایی جدیدی ایجاد می‌کند و تحولات این کشور را از "عرصه جنگ داخلی" به "عرصه تقابل بین‌المللی" تغییر خواهد داد.

عملیات هوایی روسیه در جنگ داخلی سوریه، به وضوح دولت بشار اسد را در موقعیت برتر قرار داده به گونه‌ای که اگر تا چند ماه پیش از این، ارتش سوریه یک به یک از شهرهای تحت کنترل خود عقب می‌نشست، اینک یک به یک شهرهای تحت کنترل مخالفان را به تصرف خود در می‌آورد. این موفقیت متصور نبود اگر روسیه ثقل نظامی خود را در جنگ داخلی سوریه به نفع بشار اسد به کار نمی‌گرفت.

بهانه روسیه برای ورود در جنگ داخلی سوریه چیزی نبود جز مبارزه با داعش و امثال آن. مسکو هرگز اهداف خود را نیروهای معتدل مخالف اسد اعلام نکرد گرچه این نیروها معتقدند که آنان هدف اصلی بمباران های هوایی روسیه هستند و از این بابت خواستار مداخله فوری ایالات متحده شده‌اند.

ورود نیروی‌زمینی خارجی و ناتو به جنگ سوریه

در شرائطی که کفه پیروزی‌ها به یُمن مشارکت هوایی روسیه به نفع دولت سوریه تغییر کرده، عربستان سعودی و متعاقب آن بحرین، آمادگی خود را برای اعزام نیروی زمینی، اما در چارچوب ائتلاف بین المللی ضد داعش اعلام نموده‌اند. این پیشنهاد عربستان با استقبال امریکا رو به‌رو شده است.

با توجه به اینکه عربستان خود رهبری ائتلاف عربی ضد حوثی‌ها را برعهده دارد و پیش از این نیز ائتلافی به نام "ائتلاف اسلامی ضد تروریسم" را تشکیل داده، قابل پیش‌بینی است که  هماهنگی‌های لازم را با دیگر کشورهای عربی و مسلمان برای پیوستن آنان به نیروی زمینی‌اش در سوریه به عمل آورده باشد. با این حساب، حضور نیروی زمینی عربستان در سوریه تک نفره نخواهد بود. این در حالی است که ریاض اعزام نیروی زمینی خود را مشروط به حضور آمریکا کرده است. این شرط عینا توسط امارات نیز مطرح شده است. امارات نیز آمادگی خود را برای اعزام نیروی زمینی به سوریه اعلام کرده مشروط به آن که آمریکا هم اقدام مشابهی انجام دهد.

با توجه به سکوت مصر و عدم واکنش قاهره به پیشنهاد ریاض، پادشاه عربستان قرار است به زودی و برای برای دومین بار از زمان به قدرت رسیدنش، سفری به مصر داشته باشد. اگر چه مصر به عنوان بزرگترین ارتش عربی، به رغم دریافت ۵ سال نیازمندی‌های نفتی‌اش از عربستان و افزایش سرمایه‌گذاری عربستان در این کشور تا سقف ۸ میلیارد دلار، به ائتلاف نظامی ضد حوثی‌ها پیوسته ولی در قبال اعزام نیروی زمینی به سوریه تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده است. پیوستن مصر به نیروی زمینی ائتلاف ضد داعش در سوریه نیز قویا محتمل است.

پیشنهاد عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه آنگاه معنا و مفهوم بیشتری می‌یابد که در نظر گرفته شود اولا عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در اجلاس امنیتی مونیخ گفته که شکست داعش بدون رفتن رفتن اسد ممکن نیست و ثانیاً پیمان آتلانتیک شمالی (مرکب از ۲۸ کشور) نیز در حال بررسی پیوستن به ائتلاف نظامی ضد داعش است. دبیرکل ناتو، اعلام کرده که تا اینجای کار، اعضای این پیمان با اعزام هواپیماهای آواکس برای پیوستن به ائتلاف ضد داعش موافقت کرده‌اند؛ اقدامی که عملا ورود ناتو در جنگ داخلی سوریه تلقی می‌شود.

به سختی بتوان باور کرد که هواپیماهای تجسسی آواکس با قدرت پوشش دادن ۴۰۰ کیلومتر در زمین و دریا و آسمان، صرفاً برای مقابله با داعش باشند که حتی از داشتن یک هلیکوپتر هم محروم است. ارسال این هواپیماها اگرچه به بهانه پیوستن به ائتلاف ضد داعش صورت می‌پذیرد اما، در واقع رصد کردن قدرت نظامی روسیه است.

صحنه‌آرایی‌های جدید

روشن است که افزوده شدن نیروهای زمینی خارجی به معادلات جنگ داخلی سوریه، صحنه‌آرایی جدیدی را در جنگ داخلی این کشور رقم خواهد زد به گونه‌ای که تحولات داخلی سوریه را از "عرصه جنگ داخلی" به "عرصه تقابل بین‌المللی" تغییر خواهد داد.

به این ترتیب، اگر مشارکت عربستان و ناتو در جنگ داخلی سوریه تحقق یابد، سوریه عملا به آوردگاه روسیه و غرب تبدیل خواهد شد. این همان چیزی است که دیمتری مدودف، نخست وزیر روسیه، اخیرا آن را احتمال بروز "جنگ جهانی دیگر" توصیف کرد.

جالب آن که یک سال و نیم پیش از این نیز، سرلشگر فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در واکنش به استقرار موشک های پاتریوت ناتو در مرز مشترک ترکیه با سوریه آن را سرآغاز "جنگ جهانی سوم" دانسته بود. به گمان او نقشه‌ای در کار است تا معادلات منطقه به نفع اسرائیل تغییر ماهوی یابد. او گفته بود: «پاتریوت‌ها،‌ خط دفاعی برای صهیونیست‌ها و نگرانی از موشک‌های ایران و نگرانی از حضور روسیه برای دفاع از سوریه است. [این موضوع] بسیار نگران‌کننده است؛ هر کدام از این پاتریوت‌ها یک نقطه سیاه روی نقشه جهان و برای ایجاد یک جنگ جهانی است...[با استقرار این موشک ها] دارند نقشه‌ یک جنگ جهانی را می‌چینند... یک نظامی با تجربه و یک استراتژیست به راحتی می‌تواند این صحنه را بخواند و چنین آینده دردناکی را پیش‌بینی کند.»

این در حالی است که احمد عسیری سخنگوی ارتش عربستان و مشاور وزیر دفاع این کشور گفته که تصمیم کشورش برای اعزام نیروی زمینی به سوریه تصمیمی بازگشت‌ناپذیر و تنها مبتنی بر موافقت ائتلاف ضد داعش است.

او  این اظهارات را در بروکسل و در پی دیدار وزیر دفاع عربستان با اعضای ائتلاف ضد داعش در مقر ناتو (بروکسل) ابراز کرد. چنین دیداری در سطح وزیر دفاع عربستان با اعضای ارشد ناتو و ائتلاف ضد داعش، نشان از هماهنگی هایی دارد که عربستان و ناتو در حال تدارک آن هستند.

اروپا غرق در موج آوارگان سوری

از سوی دیگر پیروزی‌های ارتش سوریه که کوچ و آوارگی هزاران سوری را به سوی خاک ترکیه رقم زده، خطری برای اروپاست؛ وقتی اتحادیه اروپا می‌داند ترکیه برای امتیاز گرفتن از اتحادیه، هر زمان که اراده کند می‌تواند اروپا را با موج پناهجویان سوری "غرق" کند.

بدین ترتیب، دور از انتظار نیست که اتحادیه اروپا به صرافت افتاده باشد تا در مقابله با روسیه اولا مانع گسترش نفوذ بیشتر این کشور در خاورمیانه شود و ثانیا مانع آواره شدن بیشتر سوری ها توسط روسیه گردد که می‌توانند با موج مهاجرت، با سیلی گسترده روبرو سازند.

به شرحی که گفته شد توان نظامی روسیه به نفع دولت بشار اسد، توازن نظامی را به شدت به نفع دولت سوریه برهم زده است. این اقدام مسکو اولا جایگاه این کشور را در خاورمیانه تثبیت و در عین حال موقعیت آمریکا و متحدانش به ویژه عربستان را تضعیف کرده است.

ریاض که سرمست از موفقیت‌های نظامی خود در یمن است، اینک پیشنهاد اعزام نیروی زمینی به سوریه را داده در حالی که شواهد حکایت از آن دارد برخی دیگر کشورهای عربی و مسلمان نیز ریاض را در اقدام همراهی خواهند کرد.

از سوی دیگر، موج آوارگان سوری که هر زمان با اراده ترکیه می‌توانند اروپا را تحت تاثیر قرار دهند، کشورهای عضو اتحادیه و عموما اعضای ناتو را متقاعد کرده که به ائتلاف ضد داعش به رهبری امریکا بپیوندند؛ ائتلافی که در گمان تهران و مسکو قرار است بشار اسد را از قدرت خلع کند.

به این ترتیب، آتش اعتراضات کوچکی که پنج سال پیش سوریه را به جنگ داخلی سوق داد، اینک به سمتی می‌رود که اگر راه حل دیپلماتیک برای بحران سوریه یافت نشود و اگر اعزام نیروی زمینی از سوی عربستان برای حذف اسد تحقق یابد، این کشور را به آوردگاه ایران-عربستان از یک سو و مسکو-غرب تبدیل خواهد کرد؛ موضوعی که در ارزیابی دیمیتری مدودف می‌تواند سوریه را به بستر جنگ جهانی سوم مبدل سازد به ویژه اگر تقابل غرب و روسیه را در آتش زیر خاکستر اوکراین از یاد نبریم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اميد

    عزيزان من اينها همه و همه دعواي زرگري هستش مگه دول مهم دنيا ديوانه هستند و يا بيسواد كه دستي دستي دنيا را به نابودي بكشن مدتي پيش بزرگترين منبع گاز دنيا در سوريه كشف شد كه ميتونه مسير سياست جهاني را عِوَض كنه بخصوص به نفع يا ضرر روسيه چون امروز روسيه داره به تمام اروپا گاز ميفروشهو اگر اين منبع دست اسراييل بيفته وضعيت سياسي و اقتصادي روسيه به طرز فاحشي بهم ميخوره به همين خاطر اين بودن بشار أسد در صحنه قدرت إلزامي است در نهايت اين دو تا قدرت يكجوري كوتاه ميان كه نه نُون بسوزه و نه كباب اگر اين موضوع فقط در دست بقيه كشورهاي بي ثبات بيسواد بود اره جنگ چهارم جهاني هم ميتونست شروع بشه ولي اين دو تا پير قدرت ميدونن نهايتا چيكار كنن

  • K9

    آنهایی که می گویند ایران عددی نیست سخت در اشتباه اند. مگر شما آن الات و ادوات مافوق مدرن و هلی گوپتر های صورتی رنگ و تانک های مشبک-- البته مشبک بودن بخاطر ضد گلوله بودن است که گلو ها از جهتی وارد و از ان طرف خارج می شوند-- و حلبی های نفتی که بهم جوش زده و ازش زیر دریایی ساخته اند را ندیده اید.؟ از زمان به نمایش گذاشتن این تسلیحات مخوف هیج فرمانده روسی و چینی و اسرائیلی و پاکستانی و هندی و امریکا خواب خوشی نداشته است. ایران تنها ابر قدرت منطقه نیست بلکه ابر قدرت بین المللی است.

  • اقبال

    خانممیترا، اسم من اقبال است ، شما جدی نگیر.صاحبش شاید شاخه ی سوخته ایست که خود راچهلچراغ می نامد من برای شما همه گونه آرامش آرزو می کنم و بر من ببخشید که چیز ی نمی دانم که با گفتن آن، شما را مسرور کنم. تصور من مثل آن شماعر آلمانی همیشه این گزاره بوده است، که آنکس که مسرورانه می خندد، هنوز خبر فاجعه را نشنیده است. در صمن فکر می کنم که شما انسانی پر احساس هستی و نمی دانم چرا این همه تلاش می کنی بی احساس با فجایع برخورد کنی. شاید این خشم شماست که سبب این نا صواب می شود. خانم خوب، انسانیت و احساس در هم تنیده اند. احساس خود را پاس بدار و با خشمت نگهدارش باش. و نمی دانم چرا شما اینقدر اصطلاح به شدت مردانه ی "عددی نیستند" را دوست داری. چرا شما باید کسانی را که در تصورت عددی هستند احترام بداری؟ خانم میترا ،چرا کشتار انسانها را با شمارشان ارزش گذاری می کنی؟ این هم زنانه نیست.......

  • میترا

    جناب اقبال بخشی از نوشته های من خطاب به آقای کوروش بود و در پاسخ به مرقومات ایشان، قدری ماجرا خلط شد گویا. البته من کشورهایی را که نام بردید در مقیاسی نمی دانم که بتوانند موجب یک جنگ جهانی باشند، هر چند که بر اساس سازمان ملل وجود خارجی و مستقلی دارند و این ناتوانی آنها را چیز بدی هم نمی دانم. اینکه امریکا برای پایان جنگ دوم جهانی دست به سلاح هسته ای شد هم خود موضوعی است که باید تحلیل شود. به تصور من این اقدام نقطه پایانی برای یک دیوانگی جهانی بود و پس از آن همه ماستها را کیسه کردند و امپراطور ژاپن هم از تخت ولایت مطلقه و عرش آرمانگرایی بیمارگونه فرود آمد و بر خاک نشست و صلح را پذیرفت. اگر این بمب در ابتدای جنگ استفاده می شد بجای 70 میلیون کشته، فقط 100 هزار کشته از آن وقایع بر جا می ماند و اگر استفاده نمیشد معلوم نیست چند میلیون قربانی دیگر در راه بودند. ببخشید که خیلی احساساتی با قضایا بر خورد نمی کنم. والله بنده که دیدگاه های خود را پرطرفدار نیافتم و اگر کسی فکر می کند گاهی نظرات من با او نزدیک است احتمالا بدلیل ماهیت واحد حقایق است و لاغیر. به همه اهل مطالعه و دلسوزان کشور هم احترام می گذارم و به آنها ارادت دارم و در عین حال براستی بسیار از اوضاع و احوال ایران دلخور و مایوس هستم و برای این تلخی هم دلایل و شواهد بسیاری دارم و هرچه مردم بیشتری با من در این یاس شریک باشند بدحالتر می شودم و نه خوشحالتر چون فکر می کنم احتمالا این یاس ریشه در واقعیتی دارد که دیگران هم درک می کنند و فقط از اوهام من نیست. کاش جنابعالی مددی می فرمودید و با استدلال موجبات آرامش و سرور برای این هموطن خود فراهم می آوردید.

  • علی

    به نام خدا:بنظر دوستان عزیز باعث وبانی این مشگل (حمایت از بشار اسد)ویا احیانا" بروز جنگی دیگر چه کسانی هستند؟ آیا بهتر نیست که هیچ کشوری بجز ملت سوریه در مورد تعیین وضعیت آینده سوریه ویا هر کشور دیگری در منطقه دخالت نکنند؟ بهتر نیست سوریه را با ملتش به حال خود بگذارند؟ اگر جنگی اتفاق بیافتد باعثش سوریه وملتش نیست بلکه کشورهایی هستند که در سوریه دخالت کرده واز بشار اسد حمایت میکنند. بگذارید ملت آزادانه خودشان انتخابات کننداین بهترین راه حل رای برچیدن بحران در منطقه خواهد بود البته با نظارت سازمانهای بین المللی ذیصلاح.

  • اقبال

    خانم میترا، چرا تصور می کنی که من تصور می کنم یک جنگ جهانی از نوعی که مصطلح عوام است در خواهد گرفت. من هم مثل شما می دانم که پیدایش و وجود سلاح های هسته ای زیاد، از هنگامی که شوروی به آن دست یافت، از سرشاخ شدن جدی لشکر همیشه جنگ افروز غرب "به سرکردگی تنها استفاده کننده ی تاریخ از این سلاح" با آن کشور و حال روسیه پیشگیری کرده است. من هم مثل شما ؟، عقیده دارم جنگ جهانی پس از پایان جنگ بزرگ دوم اروپایی آن ، همیشه وجود داشته است . البته اگر شما هم مثل من عقیده داشته باشی که ویتنام، کره، عراق، سوریه، لیبی، آنگولا، کنگو و بسیاری دیگر از کشورهایی که احتمالا عددی نیستند، اجزا این جهانند، هرچند که نژاد پرستانی با فرهنگ و تمدنی عالم گیر، آنها را خارج از "جامعه جهانی" خود بدانند. راستی، مگر من گفته ام که جنگ جهانی در پیش است که شما از من منبع مطالعاتی می خواهی. من تنها آرزو دارم که جنگ، در هر نوعی از از انواعش جهان انسانها را ترک کند. اما این تنها یک آرزوست و احتمالا برای تحقق آن، خود انسان است که باید جهان را ترک کند. در ضمن همان طور که می بینید، نظریات شما پر طرفدار است و نطر من بسیار تنها، پس خوشحال باش و نه اینهمه خشمگین و بد بین. با احترام- اقبال.

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان ، اولا مدودف مثل رجايي است و از خود بي اختيار . دوما فيروزابادي چماقدار ودانشجوي دامپزشكي در هندوستان بود و هنگاميكه خامنه اي دزد رفته بود انجا بسيار شكسته مترجم اين اخوند فاسد شد و هرگز دانشگاه را تمام نكرد و در نهايت تحت بيضه رهبرش ، شد ژنرال . آنهم دو ستاره ( سرلش ) كه تن لشش با آن سر ، ميشود سر لش . اگر ميل جنگ كردن داشتند ، منتظر ميماندند تا مدعيان حضور ، حضور يابند . نه اينكه با ترس و تهديد ، مانع شوند . اگر بگوييم كه از كشتار بدشان ميايد ، جناياتشان در حلب كه داعش در انجا نه بوده ونه هست ، ادعايمانرا پوچ مينمايد . حكومت جاني و بشدت اسلامي و ضد ايراني حاكم بر كشورمان فقط با حمايت دول خارجي ( شرق و غرب ) پابرجاست و اگر حمايت يك مرتد بنامِ حسين اوباما ، نبود ، ٨٨ ، رفته بودند . شركت نكردن در انتخابات نقش مهم و توانايي مردم داخل ايران را علني ميكند . براي تحقق اين مهم ( تحريم انتخابات ) بكوشيم . پاينده ايران ، سربلند ايراني

  • احمد

    در ھر حال گذشتہ از ھمہ تفسیر ھا در مورد سوریہ ،و جنگ ان و شاید جنگی بس مصیبت بار تر در پیش رو،کشورھای نفتی ایران ،و عربھا و حتی روس ھا ھیچ وقت جواب گو ملتھای خود در داخل کہ چرا ھمہ ھمیشہ در فقر و دور از مدنییت باید بہ زندگی قرون وسطای خود ادامہ بدند،نبودند،بدبختی ھمہ این مسائل عقب افتادگی صنعتی،و اینکہ ھیچ ایدہ ای ھم برای جاگزینی افکار خود ندارند،و در کنار ان چنانچہ ثروت باد اوردہ نفت و گاز کہ ھیچ زحمتی ھم برای ان ثروت نکشیدہ اند تا قدر کار و زحمت و تلاش و حتی ثروت را بدانند و برای حفظ ان کوشش کنند ،دست بہ این کارھای پلید و نا کار امد میزنند،جنگ و نابودی،برای فرار از حقیقت کہ ھیچ واقعا ھیچ ثمری نداشتہ اند،نہ برای خودشان و نہ برای ملت شان،و بود و نبود شان ھم ھیچ تاثیری ھم برای ادامہ حیات نخواھد داشت،در ھر رو این جنگ و بد بختی ھا ھم روزی تمام خواھد شد و در نھایت این غرب نیست کہ بازندہ شطرنج باشد ،بقول ما ایرانی ھا ھم قیچی در دست دارد ھم پارچہ.

  • میترا

    جناب اقبال! جنگ های جهانی در اشل قدرت های جهانی هستند. کشورهای مقتدر غربی در برحه ای از زمان بر سر منافع سرشار با هم سرشاخ شدند و به دلیل گستردگی نفوذشان تنشهایی که داشتند بعد جهانی پیدا کرد. ایران که با کلاشینکف، تعدادی سر دار پیر که در جنگ با عراق مکررا شکست خوردند و عده ای مزدور خارجی قطعا نمی تواند جریانی خارج از کنترل صاحبان قدرت ایجاد کند و بیشتر در حال ایفای نقشی است که به او داده اند و مردم شکست خورده ما هم مغرور از اینکه سپاه ایران شامات را فتح کرده و ملتش را به فلاکت انداخته . روسیه کاسبکار هم به دلیل داشتن منافع سیستم فاسدش در بازار جهانی نمی تواند مثل دوران شوروی حرکت کند و بزودی این بساطی که پهن کرده را به قیمت مناسب به غربی ها خواهد فروخت و به دنبال کسب و کار بعدی خود خواهد رفت. جناب کوروش! یکی از دستاوردهای مثبت اختراع سلاح های هسته ای محال شدن جنگهای بزرگی مثل دو جنگ جهانی قبل است. این ابزار مهاری هرگز نمی گذارد کار به آنجا بکشد. اگر منظورتان جنگی است که چند کشور در آن نقش دارند که سالهاست از این ائتلاف های چند ملیتی می بینیم که به اینور و آنور می روند و کسی یا فرقه ای را سرکوب می کنند. این که جنگ جهانی نیست. منابع مطالعاتی خود را معرفی بفرمایید تا همه استفاده کنیم و ببینیم چطور بروز یک جنگ دیگر خارج از افسانه پردازیهای دوران جنگ سرد ممکن است. یک فقره هم کافی است.

  • ایرانی

    بعد از جنگ 1873 چه کسی فکر میکرد سادات جانشین ناصر، با اسارئیل صلح کند؟ ولی اسارئیل از زیاده خواهی دست کشید و رد قبال دادن صحرای سینا، صلح و امنیت با مصر به دست آورد. این اشتابه غرب و اسارائیل بود که رزیم سکولار اسد به دامن ج.ا. ایارن و رسیه انداخت. دهه نود، موقعیت عالی بود که حکومت سکولارد-دیکتاتور سوریه به متحدان غرب بپوندد. ولی غرب اشتابه تاریخی کرد و حالا این کشور خواستگاه تعصبات اسلام گرایی سنی و شیعی شده است. اشتابهات غرب، تجهیز و حمایت و اجازه دادن به گروههای اسلمگرای سنی در سوریه و عراقريال شانس گذر این کشورها به دموکراسی سکولار بست و این دو کشور جولانگاه افراطیسم مذهبی کرد. چون غرب بخاطر نفت و دلارهای نفتی، سکولاردموکراسی به رژیمهای هم پیمان مرتجعش چون سعودی و حاشیه خلیج فارس فروخت.

  • شعبانزداه

    روسها و ایرانی ها در حال نسل کشیدر سوریه هستند. اسراییل دشمن عراق و سوریه در خوابش هم نمی دید که شیطانی همچون خمینی ظهور کند. و او یعنی اسراییل در بربرش مثل یک بره باشد در برابر گرگ. گرگی همچون خمینی باعث بی آبرویی گرگها هم شده و می شود. روسها فعلا دارند می کشند و تخریب می کنند. آنها به این امیدند که بیایند و دوباره بسازند تا تخریبی دیگر. آما امید.ار باشیم که دماغ رهبری دو باره به خاک نجس مالیده شود. چنانکه در بحرین مالیده شد. بزودی روحانیت و سپاه و بسیج پوتینهای هایی را به خاطر نزدیکی با پوتین خواهند لیسید و در بدر در تهران بدنبال یک در خانه ای خواهند بود تا به رویشان باز شود و کسی باز نخواهد کرد. چرا که هیچ دشمنی آن نکرد که روحانیت و سپاه و بسیج و نیروهای انتطامی با ایران و ایرانی کردند.

  • Kourosh Mirfakhrae

    بروید قدری مطالعه کنید و تاریخ دو جنگ جهانی را بخوانید و فکر نکنید که امکان جنگی دیگری وجود ندارد.

  • اقبال

    خانم میترا، ایران و روسیه نه اینکه عددی نیستند بلکه کسانی نیستند که بخواهند جنگ جهانی راه بیندازند. هیچ وقت هم نبوده اند. جنگهای جهانی را تا کنون همان کسانی راه انداخته اند که غربی هستند و حتما به باور شما عددی ، عددی بزرگ و خوش خیم.

  • میترا

    روسیه و ایران عددی نیستند که بخواهند جنگ جهانی راه بیاندازند. روسها در اوج فلاکت بلوفی می زنند. ایرانی ها هم که زود جو گیر می شوند فکر می کنند واقعا قدرتی هستند این روزها. غربی ها که تازه از رکود اقتصادی خارج شده اند دلشان نمی آید دوباره درگیر ماجرایی شوند که مصیبت بار باشد. فعلا ترجیح می دهند محلی ها خودشان با خودشان بجنگند. شاید هم بدشان نیاید روسیه و ایران منابع نداشته خود را صرف حماقت در سوریه کنند تا بدلیل فلاکت خودبخود فرو بپاشند. هزینه فایده درگیری بلند مدت دو کشور با اقتصاد درب و داغان چقدر است؟

  • شاهمراد

    بدون شک هر اتحاد نظامی آشکاری میان آمریکا و دولت های کشور های اسلامی در سوریه، محبوبیت حکومت ایران را در میان مردم بی اختیار این کشورها بشدت افزایش خواهد داد. گویا خدا هم چنین می خواهد. هر اقدامی بر علیه حکومت ایران تاکنون به سود این حکومت انجامیده است. جنگ صدام با ایران او را بدبخت کرد و حکومت ایران را قوت بخشید. جنگ آمریکا با صدام را ایران برد و مقاومت مردم عراق در برابر اشغالگری آمریکا به سود حکومت ایران تمام شد.پنج سال پیش، وقتی همه ی جهان غرب و حتی روسیه چشم به راه قذافی شدن اسد بودند، خامنه ای گفت او باید بماند و او به همت حکومت ایران ،قویتر از پیش، هنوز مانده است. امروز مردم در ترکیه ، عراق و افقانستان و پاکستان بر خلاف مردم ایران، د ر آتش انفجارات انتحاری و خونریزی های قومی فنا می شوند. و فردا اگر در سوریه،کردهای آن کشور و برادرانشان در آنسوی مرز، در اتحاد با سپاه پاسداران ایران، جنگنده های هوایی روسیه ، سربازان دولت سوریه و فداییان حزب الله لبنان، با ترکیه، آمریکا و همه ی کهنه پرستان جهان عرب درگیر شدند، خواهیم دید که حیثیت ترقیخواهانه نزد چه کسانی راستین است، و هدف از آفرینش این همه آشوب های شوم در شرق چیست.