ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چیدمان جلیقه‌های پناهجویان در برلین: اعتراض به اروپا

آی وی‌وی، هنرمند و کنشگر حقوق بشر، برای آگاهی‌رسانی در مورد وضعیت بحران مهاجران اروپا، ستون‌های تالار «کنسرت‌هاوس» در برلین را با جلیقه نجات باقی‌مانده از پناهجویان پوشاند.

آی وی‌وی، هنرمند و کنشگر حقوق بشر، برای آگاهی‌رسانی در مورد وضعیت پناهجویانی که هر روز از طریق دریا به اروپا می‌آیند، ستون‌های تالار «کنسرت‌هاوس» در برلین را با جلیقه‌های نجات باقی‌مانده از پناهجویان پوشاند. جلیقه نجات نارنجی روشن تبدیل به نمادی برای زندگی پر از خطر پناهجویانی شده است که بیشتر آن‌ها پس از آغاز جنگ داخلی سوریه آواره شده‌اند و به کشور ترکیه پناه آورده‌اند.

شب شنبه ۱۳ فوریه/۲۳ بهمن ماه، آی وی‌وی و تیم همراه او ۱۴هزار جلیقه نجات را که از جزیره «لزبوس» یونان آمده‌اند کنار هم و بر ستون‌های تالار «کنسرت‌هاوس» برلین چیدند. این چیدمان در میدان «ژاندارمری» در مرکز شهر برلین قصد دارد توجه‌ها را به زندگی پناهجویانی جلب کند که باید با قایق خود را به اروپا برسانند.

آی وی‌وی که از صداهای مخالف حکومت چین است، اکنون از منتقدان پاسخ اروپا به بحران پناهندگان است. او دو هفته پیش از این، نمایشگاهش در شهر کپنهاگ را در اعتراض به ضبط اموال ارزشمند پناهجویان در این کشور، تعطیل کرد.

آی‌وی‌وی جزء میهمانان جشنواره فیلم برلیناله است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید تنها از آغاز سال ۲۰۱۶ تاکنون، بیش از ۴۰۰ پناهجو در مسیر ترکیه به یونان جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آن‌ها در دریا غرق شده‌اند. جزیره لزبوس یکی از مقصدهای پناهجویانی است که با قایق از ترکیه به سمت یونان حرکت می‌کنند.

آی وی‌وی، که بیشتر مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و کارهای چیدمانی‌اش در بیان موضوع حقوق انسان‌هایی است که در شرایط بی‌عدالتی زندگی می‌کنند، چندین بار به جزیره یونانی لزبوس سفر کرده است.

مقامات شهرداری در لزبوس می‌گویند که در این جزیره ده‌ها هزار جلیقه نجات از سفرهای پر خطر مهاجران به‌جای مانده است. مهاجران اگر جان سالم به در ببرند، جلیقه‌ها را بر سواحل دریا رها می‌کنند. آن‌ها که غرق می‌شوند، جلیقه به تن به ساحل می‌رسند. مقامات شهرداری معمولاً جلیقه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و به محل دفن زباله می‌فرستند.

از آغاز جنگ داخلی ترکیه در سال ۲۰۱۱ تاکنون نزدیک به پنج میلیون پناهجو به کشورهای اطراف – اردن، لبنان، ترکیه، عراق و مصر- پناه برده‌اند. این کشورها پناهنده‌پذیر نیستند و پناهجویان ناچار هستند از طریق دریا خود را به کشورهای اتحادیه اروپا برسانند یا که حداقل سه سال در نوبت پناهجویی باقی بمانند.

در سال ۲۰۱۵ بیش از یک‌میلیون پناهجو از طریق دریا به اروپا مهاجرت کردند اما کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان امید دارند که با کمک مقامات ترکیه حرکت پناهجویان به سمت اروپا را کنترل کند.

فیلم این چیدمان بر ستون‌های «کنسرت هاوس» برلین را ببینید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    این لوس بازی های خنک و کهنه و از مد افتاده فقط برای این است که اروپا از ته مانده هاله شرافت هنر استفاده کند برای مخفی کردن تقصیرش در فاجعه ای که در خاورمیانه در جریان است. مقصر آنچه بر سر مردم سوریه می رود غرب است و به ویژه ناتو. شکی هم در این نیست. اما شیوه جنگ سرد هم همین بود. از هنر برای مشروعیت استفاده می کنند.

  • simin

    شما و پناهجوها از جان اروپا چه می خواهید؟ مگر مسبب رنج و بدبختی و جنگ بین مسلمانها این مسیحیان کافر هستند که حالا باید پناهجو ها را بپذیرند و به له آنها کاشانه و زندگی بدهند؟!