ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یونسکو ارتشی از کلاه‌آبی‌ها تشکیل می‌دهد

سازمان یونسکو قصد دارد برای حفاظت از میراث فرهنگی بشر با کمک ایتالیا و سایر کشورهای جهان دست به یک اقدام عملی بزند: سربازان کلاه‌آبی که در زمینه حفاظت تخصص دارند.

سازمان یونسکو قصد دارد به یاری ایتالیا و سایر کشورهای جهان ارتشی از سربازان کلاه آبی برای حفاظت از میراث فرهنگی بشر تشکیل دهد. گروهان‌های کلاه آبی در آینده به مناطق بحران‌زده یا مناطقی که گرفتار فجایع طبیعی شده‌اند اعزام می‌شوند با این هدف که از بناهای تاریخی و گنجینه‌های هنری و میراث فرهنگی بشر حفاظت کنند.

ایرینا بوکووا، دبیرکل یونسکو در ایتالیا: تلاش برای تشکیل ارتشی از کلاه‌آبی‌های فرهنگی

تعداد «کلاه‌ آبی‌های فرهنگی» سازمان ملل فعلاً از ۶۰ نفر تجاوز نمی‌کند. این کلاه‌آبی‌ها عبارت‌اند از مأموران امنیتی، تاریخ‌دانان و اشخاصی که تخصص آن‌ها ترمیم آثار هنری است.

به گزارش وزارت فرهنگ ایتالیا، یگان «کلاه‌ آبی‌های فرهنگی» سازمان یونسکو از آموزش‌های لازم برای عملیات در مناطق بحران‌زده برخوردار شده‌اند. آن‌ها می‌توانند میران خسارت‌ها را تخمین بزنند، نقشه‌هایی برای بازسازی آثار تخریب‌شده یا حفاظت از این آثار طراحی کنند و مانع از غارتگری فرهنگی بشوند.

یونسکو از سایر کشورها درخواست کرده است که مانند ایتالیا در تشکیل ارتشی از کلاه آبی‌های فرهنگی به این سازمان کمک کنند. ایرینا بوکووا، دبیر کل یونسکو از تشکیل ارتشی از کلاه‌ آبی‌ها به عنوان نخستین گام برای حفاظت از میراث فرهنگی بشر در دوران جنگ‌های خانمانسوز یاد کرده است.

یونسکو در شرایطی در پی تشکیل ارتشی از کلاه‌ آبی‌های فرهنگی برای حفاظت از میراث فرهنگی بشر برآمده، که در سال ۲۰۱۵ تخریب و ویرانگری فرهنگی در پالمیرا خبرساز بوده است.

پس از آنکه داعش در مه ۲۰۱۵ پالمیرا را تصاحب کرد، به تخریب تدریجی آثار این شهر باستانی روی آورد و سپس خالد اسعد، باستان‌شناس ۸۲ ساله سوری را که در طی بیش از ۵۰ سال برای حفظ آثار باستانی پالمیرا کوشیده بود گردن زد و جنازه او را مثله کرد.

پالمیرا از کهن‌ترین شهرهای خاورمیانه است و جزو مجموعه میراث فرهنگی یونسکو به شمار می‌رود.

در اوت ۲۰۱۵ نیروهای «دولت اسلامی» معبد ۲۰۰۰ ساله بعل‌شمین در پالمیرا کردند. سپس نوبت به تخریب معبد «بل» و «طاق پیروزی» با دو هزار سال قدمت رسید، چنانکه فقط ستون‌های بیرونی معبد «بل» پابرجا ماند. این عبادتگاه در سال ۳۲ قبل از میلاد بنا شده بود.

ایرنا بوکوا، دبیرکل یونسکو در آن زمان بارها به تأکید هشدار داده بود که هدف از این «پاکسازی‌های فرهنگی» از بین بردن میراث فرهنگی دگراندیشان و تحریف تاریخ کشورهای منطقه خاورمیانه است.

این ویرانگری فرهنگی فقط به سوریه محدود نمی‌شود. گور یونس پیامبر، آثار باستانی در شهر نمرود و هترا و بسیاری از مجسمه‌های شاعران ملی عراق، تندیس قدیسان مسیحی، کلیسا‌ها و زیارتگاه‌ها و قصرهای به جای مانده از دوران آسوری در عراق نیز منهدم شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.