ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس خبرگان یا مجمع نمایندگان استانی رهبر جمهوری اسلامی؟

ترکیب نامزدهای مجلس خبرگان به‌گونه‌ای است که بیشترین سهم را نمایندگان و منصوبان خامنه‌ای در حوزه‌های انتخابیه مختلف دارند تا دغدغه‌های او برای رهبر بعد از خودش برطرف شود.

رقابت برای کسب اکثریت در مجلس خبرگان رهبری بی‌معنا است. شورای نگهبان پیشاپیش بخشی از دغدغه‌های رهبر جمهوری اسلامی را برطرف کرده است.

رقابت برای کرسی‌های مجلس خبرگان آینده از مرگ مهدوی کنی آغاز شد. جایی که هاشمی رفسنجانی امکان ریاست بر خبرگان رهبری را با دخالت رهبر جمهوری و چرخش همراهانش از دست داد تا دریابد که فاصله‌اش با بیت رهبری بیشتر از آن است که تنها به رد صلاحیت در انتخابات ریاست‌جمهوری بیانجامد.

گفت‌وگوی هاشمی با روزنامه جمهوری اسلامی و طرح «طرح شورایی شدن رهبری» و « نظارت بر رهبری و نهادهای زیرمجموعه آن» از زبان او از سوی محافظه‌کاران سنتی حامی رهبر جمهوری اسلامی به «تلاش برای تضعیف نهاد رهبری» و «کاهش اختیارات ولی‌فقیه» تعبیر شد.

شاید همین مسئله رهبر جمهوری اسلامی ایران را که پیش از این چند بار خبرهایی از بیماری او منتشر شده بود، ناچار کرد تا بگوید که مجلس خبرگان رهبری باید برای رهبر بعد از او تصمیم بگیرد و نسبت به «تلاش دشمن برای نفوذ در ارکان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نظام» هشدار دهد.

فرمان خامنه‌ای به نهادهای امنیتی و نظارتی مشخص بود: «جلوگیری از نفوذ مخالفان رهبری به مجلس» و این فرمان از سوی شورای نگهبان اجرایی شد تا دغدغه‌های رهبر جمهوری اسلامی در باره مجلس آینده خبرگان و رهبر پس از خودش برطرف شود و ترکیب مجلس خبرگان در صورت پیروزی هر یک از گروه‌ها نگران کننده نباشد.

مجمع وزیران اطلاعات

اگر علی یونسی وزیر اطلاعات دولت خاتمی هم در انتخابات خبرگان حضور داشت، مجلس خبرگان رهبری آینده می‌توانست فراکسیونی از همه وزرای اطلاعات جمهوری اسلامی و معاونان آن‌ها هم داشته باشد.

نامزدسابقهگروه حامی
قربانعلی دری نجف‌آبادیوزیر اطلاعات دولت خاتمیحامیان دولت هاشمی رفسنجانی جامعتین
محمد محمدی ری‌شهریوزیر اطلاعات دولت میرحسین موسویحامیان دولت هاشمی رفسنجانی جامعتین
علی فلاحیانوزیر اطلاعات دولت هاشمی رفسنجانی--- حوزه انتخابیه خوزستان حامیان دولت و یاران هاشمی
محمود علویوزیر اطلاعات دولت روحانیحامیان دولت هاشمی رفسنجانی

در لیست حامیان دولت و یاران هاشمی نام محمدعلی موحدی کرمانی، نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران هم به چشم می‌خورد. علاوه بر این حسن روحانی نیز بیش از آن‌که چهره‌ای سیاسی باشد در همه سال‌های گذشته در مقام یکی از اعضای شورای‌عالی امنیت ملی فعالیت کرده است.

نمایندگان خامنه‌ای در استان‌ها، ناظران رهبری در مجلس

فهرست نامزدهایی که تائید صلاحیت شده‌اند نشان می‌دهد که دست‌کم یکی از نمایندگان ولی فقیه در هر حوزه انتخابیه نامزد مجلس خبرگان رهبری است. در واقع نمایندگان مجلسی که قرار است بر رهبر جمهوری اسلامی نظارت کند با حکم او در سایر نهادها و یا در زیرمجموعه بیت رهبری اشتغال دارند.

حوزه انتخابیهنامزدهای منصوب رهبر
تهرانموحدی کرمانی، احمد جنتی، محمد یزدی، امامی کاشانی، دری نجف‌آبادی ( امام جمعه اراک)
آذربایجان شرقیمحسن مجتهد شبستری، محمد تقی پورمحمدی ( امام جمعه مراغه)، جواد حاجی زاده ( امام جمعه اهر)
اردبیلحسن عاملی( امام جمعه اردبیل)
اصفهانعبدالنبی نمازی( امام جمعه کاشان) مرتضی مقتدایی( رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم) یوسف طباطبایی( امام جمعه اصفهان)، ابوالحسن مهدوی( امام جمعه موقت اصفهان)
بوشهرهاشم حسینی بوشهری
خراسان جنوبیابراهیم رئیسی ( دادستان کل کشور)
خراسان رضویاحمد علم الهدی – محمد سعیدی( امام جمعه قم) مجتبی حسینی ( نماینده رهبری در عراق)
خراسان شمالیحبیب الله مهمان نواز ( امام جمعه بجنورد)
خوزستانموسوی جزائری( امام جمعه اهواز) عبدالکریم فرحانی( نماینده ولی فقیه در سپاه اهواز- شورای صالحین سپاه) محسن حیدری ( امام جمعه موقت اهواز)
سمنانمحمد شاهچراغی
سیستان و بلوچستانعباسعلی سلیمانی
فارسصفایی بوشهری (نماینده ولی فقیه در بوشهر) اسدالله ایمانی (امام جمعه شیراز) علی شیخ موحد (نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی فارس)
قممحمد مومن (منصوب رهبری در شورای نگهبان)
کرماناحمد خاتمی (امام جمعه موقت تهران)
کرمانشاهمحمود محمدی عراقی (نماینده رهبری در سپاه و نهاد رهبری دانشگاه)
کهگیلویه بویر احمدشرف‌الدین ملک حسینی (امام جمعه یاسوج)
گیلانزین‌العلابدین قربانی (امام جمعه رشت)
مازنداراننورالله طبرسی (امام جمعه ساری)، علی معلمی (امام جمعه قائم شهر)
مرکزیاحمد محسنی گرگانی (نماینده سابق ولی فقیه در استان مرکزی) محسن اراکی (نماینده پیشین خامنه‌ای در سپاه بدر عراق)
هرمزگاننعیم‌آبادی (نماینده ولی فقیه در بندرعباس)
همدانغیاث‌الدین محمدی
البرزمحسن کازرونی (امام جمعه کرج)
قزوینباریک بین (امام جمعه قزوین) علی اسلامی ( امام جمعه تاکستان)

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    اعضای شورای خفتگان تاریخ ٬ شماها از قبرستان تاریخ برامده اید و در قرن ۲۱ میخواهید کشور را براساس قرون وسطی اداره کنید..... دشمن تراشی الکی نکنید. دشمن واقعی شما قرن ۲۱ و تکنولوژی و عصر اطلاعات و ارتباطات است...

  • naseem

    به این میگویند دموکراسی ولایی ! همکاری اطلاعاتی سپاه و شورای نگهبان در رد صلاحیتها : نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: ما اصول و مبانی امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب را استخراج کرده و کاندیدای اصلح را با آن معیار می‌سنجیم و به مردم می‌گوییم به کسانی رای دهند که با اصول انقلاب و امام و رهبر انقلاب همراه باشند.!! سعیدی در ادامه درباره‌ی این ابهام که سپاه در تایید صلاحیت‌ها دخالت داشته است توضیح داد که شورای نگهبان ممکن است از سپاه در تایید صلاحیت‌ها استعلام گرفته باشد که سپاه هم پاسخگو بوده است، زیرا ممکن است افراد محکومیت قضایی نداشته باشند، اما دارای سوابقی باشند که در مراجع رسمی ثبت نشده است!