ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسنین هیکل، روزنامه‌نگار مصری درگذشت

محمد حسنین هیکل سردبیر روزنامه الاهرام، قدیمی‌ترین روزنامه مصر و عضو کمیته مرکزی اتحاد سوسیالیستی عرب بود. «دیداری دوباره با تاریخ» از تألیفات اوست.

محمد حسنین هیکل، روزنامه‌نگار معروف مصری روز چهارشنبه ۱۷ فوریه / ۲۸ بهمن در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

محمد حسنین هیکل (۱۷ فوریه ۲۰۱۶ ـ ۲۳ سپتامبر ۱۹۲۳)

در حالی‌که در روزهای اخیر چند بار خبر درگذشت حسنین هیکل تکذیب شده بود و خانواده او گفته بودند وضعیت جسمانی‌اش وخیم است، سرانجام روز چهارشنبه ۱۷ فوریه / ۲۸ بهمن تلویزیون مصر خبر درگذشت او را به‌طور رسمی اعلام کرد.

محمد حسنین هیکل از ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۴ سردبیر روزنامه الاهرام، قدیمی‌ترین روزنامه مصر و عضو کمیته مرکزی اتحاد سوسیالیستی عرب بود. این حزب پیرو دیدگاه‌های جمال عبدالناصر، دومین رئیس جمهوری مصر بود و در جریان موج ناسیونالیسم عربی در دهه ۱۹۶۰ شکل گرفت و آرمان‌های آن به کشورهای عربی دیگر نیز گسترش یافت.

حسنین هیکل برای ایرانیان چهره آشنایی بود. او سال‌ها در ایران حضور داشت و گزارش‌هایش از نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران بازتاب گسترده‌ای در مصر یافت و در پی آن جمال عبدالناصر، رهبر وقت این کشور دستور ملی شدن کانال سوئز را صادر کرد.

همچنین گفته می‌شد که حسنین هیکل از افراد مذاکره‌کننده با ایران برای آزادسازی ۶۶ دیپلمات آمریکایی بود که به‌عنوان گروگان در سال‌های ۱۳۵۹ - ۱۳۵۸ در محل سفارت آمریکا در تهران به‌مدت ۴۴۴ روز زندانی بودند.

محمد حسنین هیکل کتاب‌های متعددی نیز نوشته است که از جمله می‌توان به «دیداری دوباره با تاریخ» اشاره کرد که به فارسی نیز ترجمه شده است.

از دیگر آثار او می‌توان از «سادات، پایان یک فرعون ـ بیوگرافی سیاسی»، «ابوالهول و کمیسر: نفوذ شوروی در جهان عرب» و «پرونده قاهره: از اسناد سری جمال عبدالناصر» نام برد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمهوریخواه

    هیکل ،افشاگر مسمومیت در قهوه وقتل جمال عبدالناصر بدست انورسادات در یک جلسه خصوصی که تعدادی معدودی از جمله هیکل حضور داشتند، بود !

  • میترا

    هیکل : خمینی تیری بود که از صدر اسلام رها شده و امروز در قرن بیستم به قلب ایرانیان خورده است

  • بابکان

    یادش گرامی باد. ایشان روزنامه نگار بزرگی بودند. زمانی نوشته هایش اثرهای خوب و گسترده ای بر جامعه داشت. بسیاری از روشنفکران در خاورمیانه چشم به راه مقاله های هفتگیش در روزنامه الاهرام بودند. زمانی هم که سادات رفتار دیگری پیش گرفت و مدتی نیز او را بازداشت و زندانی کرد، به نظر من بر محبوبیتش افزوده شد. نوشته ها و کتاب هایش از جمله در ایران همچنان خریدار و خواننده بسیار داشت. چه حال و هوایی بود ! چه امیدها که بر باد رفت ! حیف که بسیاری از آرمان ها بی سرانجام ماند ! در ایران یا در کشورهایی که بدرستی یا نادرستی عربی خوانده شده اند ! در این میان ایران که همیشه پیشتاز جنبش های آزادیخواهی و همیشه هم ناکام جنبشها بود، چه سرگذشت شومی یافت ! پس از انقلاب نیز به ایران آمد. به رفسنجانی گفت که من سیاست خردمندانه را می فهمم ولی نمیدانم منظور شما از سیاست اسلامی چیست ؟ رفسنجانی هم آن زمان مست قدرت مفتی بود که به دستش آمده بود و پاسخها پرت و بی معنا میداد ! آدمها می ایند و میروند، سرانجام نام نیک یا بد از خود بجا می گذارند ! کو آدم قدرتمند که بفهمد و درس بگیرد ؟ نمیدانم این ها را آقای خامنه ای و دیگر همدستانش می خوانند یا نه ؟! کاش سران سپاه و بسیج و اطلاعات و توده های نادانی که برای سران بیدادگر جمهوری اسلامی مردمشان را سرکوب می کنند بهوش آیند و بدانند که عمر گذشتنی است، سرانجام ما مقداری خاک میماند و نتیجه رفتار و گفتار خوب یا بدی که به خود و به مردم روا داشتیم !

  • بانو

    روانش شاد وی ازدوستان فرهنگ و ادب ایران بود. مشهور است که یک ایرانی از وی پرسیده است " چگونه است که مصر با آن عظمت و فرهنگ زبان عربی را پذیرفته است؟"...وی پاسخ داده بوده برای اینکه ما مصریها " فردوسی " نداشته ایم! روانش شاد