ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خیمه شب بازی تکراری

تقدیم به آنها که سالهاست دل در گروی یک انتخابات آزاد و مردمی دارند

محمد ملکی - چرا جناب روحانی که رییس جمهور برآمده از به اصطلاح انتخابات است، جرأت ندارد نام این دستگاه را که به احتمال قریب به یقین سپاه پاسداران است بگوید؟

خیمه شب بازی نوعی نمایش است برای سرگرم کردن تماشاگران. بالای جعبه فردی قرار میگیرد با تعدادی نخ که هر یک به بدن عروسکی وصل است و با صدایی ویژه خبرهایی میگوید و عروسکها را به ورجه وورجه وا میدارد. تماشاچی می پندارد صدا صدای عروسکهاست و آنها خود به این سو و آن سو حرکت میکنند درحالیکه همه چیز در دست بازیگردان است. علامه دهخدا در تعریف خیمه شب بازی مینویسد: «نوعی نمایش است که در آن عروسکهایی به شکلهای مختلف میسازند و به روی صحنه می آورند، و آن عروسکها به نخهایی نازک متصل است که به وسیله آن نخها عروسکها بحرکات مختلف وا داشته میشوند.»

دکتر محمد ملکی

داستان «انتخابات» در نظام ولایی همان داستان خیمه شب بازیست که یک نفر به میل خود عروسکهای رنگارنگ را به حرکت وا می دارد و حرف و سخن ها را در دهان آنها میگذارد. در سی و هفت سالی که ما در کشورمان شاهد «انتخاب» های متعدد بوده ایم فقط شکل عروسکها تغییر کرده و دو گرداننده مجری این بازی بوده اند: آقایان خمینی و خامنه ای. بسته به زمان و مکان و حوادث، گرداننده هر بار سعی دارد به شیوه ای عمل را تکرار کند و کار مورد نظر خود را انجام دهد و اینکار چیزی نیست جز فریب مردم برای آوردن آنها به مکان خیمه شب بازی.
قلم زن این سطور باقتضای سن و سال و توجه به مسایل اجتماعی و سیاسی، انتخابات بسیاری را چه در زمان شاه و چه در زمان شیخ شاهد و ناظر بوده است. اگر چه در نظام گذشته کسانی چون دکتر مصدق و الهیار صالح توانستند به مجلس راه یابند اما انتخابات در آن رژیم هم پر از خدعه و دروغ و تقلب بود و بیشتر کسانی به مجلس شورا و سنا راه می یافتند که به نوکری و چاکری شاه افتخار می کردند. نقش دربار و حاکمان و ملاکان و مزدوران در انتخاب افراد بسیار برجسته بود.

پس از تغییر نظام و بر پایی نظام ولایی هم جز چند انتخابات اولیه که به دلیل عدم تسلط کامل آقای خمینی و دار و دسته اش چند نفری از منتقدین توانستند به مجلس خبرگان و شورای ملی راه یابند، اکثریت قریب به اتفاق راه یافتگان به این دو مجلس از وابستگان به حزب جمهوری و وابستگان به نظام ولایی بودند. بعد از حوادث دهه ی شصت و کشت و کشتاری که در کشور بر پا شد، مردم کم کم به ماهیت نظام پی بردند و خیمه شب بازی انتخابات کم بیننده و کساد شد. بعنوان مثال اگر آقای خامنه ای در دوره اول ریاست جمهوری ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار رای آورد، در دوره دوم با وجود افزایش جمعیت توانستند فقط ۱۲ میلیون رای را به بنام ایشان به صندوقها بریزند. پس از ایشان آقای هاشمی رفسنجانی در دوره اول با ۱۵ میلیون و در دور دوم با ۱۰ میلیون رای به کرسی ریاست جمهوری تکیه زد.
 این امر موجب وحشت حاکمیت شد تا آنجا که با برنامه ریزی طرحی نو در انداختند و سعی کردند مردم را به دو گروه تقسیم کنند. گروهی را ذوب شده در ولایت و گروه دیگر را اصلاح طلب و مخالف گروه اول که وابستگی شدید به ولی فقیه داشتند معرفی کردند و چنین در مهندسی خود وانمود نمودند که دو جبهه در مقابل هم قرار گرفته اند و مردم بی خبر و بی امید که از گروه ولایی ها صدمه دیده بودند، برای نجات خود به طرف مقابل متمایل شدند و به این ترتیب محمد خاتمی رای آورد و این برنامه به انواع مختلف ادامه داشت تا امروز.

این روزها هم چون سالهای گذشته برای یک نمایش انتخابات دیگر، باز خیمه شب بازها به میدان آمده اند که با صحنه سازیهای جدید و مهندسی شده، دیگر بار بازی را آغاز کنند و دو جناحی را که هر دو از یک منبع تغذیه میکنند وارد میدان نمایند وبا وعده های پوچ بار دیگر گروهی از مردم را فریب دهند و به تماشای خیمه شب بازی بنشانند. غافل از اینکه مردم کم کم هوشیار می شوند و فریب آنها را نمی خورند.
در حکومتی که سردار سپاه به مهندسی انتخابات ۸۸ بطور علنی اعتراف میکند دیگر معنای انتخابات چیست؟ جالب اینکه در این نزاع بخش باصطلاح انتخابی نظام هم هیچ اراده و قدرتی برای مقابله با بخش ولایی ندارد. بطور مثال روز ۲۰ بهمن ۹۴ جناب آقای روحانی می گوید: «ما در مسئله ی فساد و رانت و انحصار مشکل داریم، یک دستگاهی وجود دارد که نمی خواهم نام ببرم، کالای قاچاق وارد می کند و جلوی رشد تولید را میگرد». مقصود ایشان از آن دستگاه کیست و چیست؟ آیا همان نیست که اعلام می کند مهندسی انتخابات در دست ماست؟ پس چرا جناب روحانی که رییس جمهور برآمده از به اصطلاح انتخابات است، جرأت ندارد نام این دستگاه را که به احتمال قریب به یقین سپاه پاسداران است بگوید؟ آیا با این وضعیت رئیس جمهور می تواند جلوی اعمال و رفتار و دخالتهای سپاه را بگیرد؟

من باور ندارم و بهمین دلیل در انتخاباتی که توسط سپاه و منصوبان ولی فقیه مهره چینی شده است شرکت نمی کنم، اگر چه بعضی خیال پردازانه می گویند شرکت در انتخابات گامی است به سوی دموکراسی! سئوال من از آنها این است شرکت در کدام انتخابات؟ انتخابات آزاد با تمام شرایط آن یا انتصابات؟ باید از این جماعت پرسید شما در این ۳۷ سال با شرکت در انتخابات نظام ولایی چقدر به آزادی نزدیک شده اید؟ خودمان را فریب ندهیم و با اعمال و رفتارمان عمر نظام ولایی را طولانی نکنیم.
در پایان باید تاکید کنم که تلاش معتقدین و ملتزمین به نظام ولایی برای اینکه نشان دهند مردم ایران تنها در دو دسته اصول گرایان (بنیاد گرایان) و اصلاح طلبان (استمرارطلبان) خلاصه می شوند بزرگترین ظلم به ملت ایران است. آیا جز این دو گروه بقیه ی مردم بحساب نمی آیند و گروههای خارج از این دو دسته همه گروهک و غیرخودی هستند و هیچگونه حق و حقوقی ندارند؟ آیا به بخش بزرگی از مردم که به انتخابات شما بی تفاوت هستند و نمی خواهند در این خیمه شب بازی شرکت کنند حق اظهار نظر و نقد و انتقاد می دهید یا با برچسب های های گوناگون آنها را از میدان بیرون می کنید؟ 
بس کنید! مردم آرام آرام راه خود را می یابند و با فراهم کردن شرایط یک انتخابات آزاد و همگانی بساط شما را بر می چینند. مطمئن باشید دور نخواهد بود روزی که ظالمان و ستم پیشه گان باید جای خود را به منتخبان آزاده و آزادی طلب مردم بسپارند.

دکتر محمد ملکی

اسفند ۱۳۹۴

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ironi

    بیخودی امیدوار نباشید. روجانیون چنان نسل بزدلی از جوانان ایارنی بوجود آوردند جرات سربازی رفتن ندارند. چنان نظام وحشت در سارسر ایران به کمک بسیچی مزذور و سپاه جانی بوئجود اوردند که ددر خانواده کسی جرات انتقاد زا ر؟ژیم ندارد. ایت رژیم منحوس تا 30 سال یدگر بر ایرانخکفرکاست. روحانی مسکن وبود. اگر حکله نظامی میشد شای بخشهایی از وطن نحات میافتو حتی به قیمت تجزیه. تجزیه ایران لولو کردند و مردم میترسانندو کردستان سمی و ادربایجان ترکی و بلوچستان سنی بروند بهرتست. نفت و مکانات بیحو.دی جرام نمیشود. تنها قیام و شورش همگانی و پیوستن نیورهای ملی مسلخ به مردم و در این غیر این صوزرت همچنان ذلت و فقر نصیب اکثریت مردم. جکومت لاشخور الان دارد مالیات بر مصرف میگرد. اب وبرق و خمخ چیز به شبه دولت هیا مزذورس واگذار کرده. سالی 30درصدترم ولی 12 درصد افازی حقوق کارگران. ظرف سه سال ذرامد سرانه ایارنی ها یک سوم شدو با رز اعتراف مذدور محسن رضایی.

  • iron

    بیخودی امیدوار نباشید. روجانیون چنان نسل بزدلی از جوانان ایارنی بوجود آوردند جرات سربازی رفتن ندارند. چنان نظام وحشت در سارسر ایران به کمک بسیچی مزذور و سپاه جانی بوئجود اوردند که ددر خانواده کسی جرات انتقاد زا ر؟ژیم ندارد. ایت رژیم منحوس تا 0 سال یدگر بر ایازن خکفرکاست. روحانی مسکن وبود. اگر حکله نظامی میشد شای بخشهایی از وطن نحات میافتو حتی به قیمت تجزیه. تجزیه ایران لولو کردند و مردم میترسانندو کردستان سمی و ادربایجان ترکی و بلوچستان سنی بروند بهرتست. نفت و مکانات بیحو.دی جرام نمیشود. تنها قیام و شورش همگانی و پیوستن نیورهای ملی مسلخ به مردم و در این غیر این صوزرت همچنان ذلت و فقر نصیب اکثریت مردم. جکومت لاشخور الان دارد مالیات بر مصرف میگرد. اب وبرق و خمخ چیز به شبه دولت هیا مزذورس واگذار کرده. سالی 30درصدترم ولی 12 درصد افازی حقوق کارگران. ظرف سه سال ذرامد سرانه ایارنی ها یک سوم شدو با رز اعتراف مذدور محسن رضایی.

  • سامان

    میگن مردم هر کشور مستحق همون حکومتی هست که به آنها حکومت مکنه. امیوارم اینبار بعد از ۳۷ سال جنایت مشتی ماموتهای از قبر ۱۴۰۰ ساله سردرآورده و اینهمه روشنگری از طرف  روشنفکران از جمله انسان فرهیخته ای همچون آقای ملکی مردم ایران نشون بدن که لایق حکمت بهتریهستند.

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان . دليل پيروزي خميني دروغگو وحدت كلمه بود . ضد اسلام با مسلماني چون لاجوردي ، مصدقي با ياران جنايتكاري چون نواب صفوي ،، شيعه با سني ، اب با اتش همه در كنار هم سرنگوني شاه را گفتندو اقدام كردند .. هرگز در جمعشان خود زني يا كناري زني نبود . بعدا به جان هم افتادند . امروز تشنگان ، پيش از كندن چاه دعوا دارند . در حالي كه هنوز ابي بكار نيست . حكومت بشدت اسلامي و بسيار عاقل و با تدبير ، اين را ميداند و بر ايش هزينه ميكند ، چون ماندنش در گِرو همين است . مهمترين علت بقاي اين جانيان ، دعواي مخالفانشان با يكديگر است . پاينده ايران ، سربلند ايراني

  • نادر

    در جواب خسرو فروهر که اینجا کامنت گذاشته: 1) از ***ساعتی چقدر میگیری؟ 2) حداقل با اسم واقعی خودت بیا!!! 3) مکتب پهلویسم؟؟؟ درود به شرف دکتر مصدق و دکتر ملکی 4) ننگ و نفرین ابدی بر جمهوری اسلامی و همه ی طرفدارانش از ریز و درشت 5) بوی گند لجن پراکنیتون دنیا رو برداشته 6) چرخ و فلک روزگار میچرخه. دهن کثیفتو آغشته به اسم مصدق نکن که تاریخ ایران و جهان میدونن چی کار کرد و در نهایت چی به سرش اومد.. اسم امام گور به گور شدت رو بیار و زمزمه کن که در فردای ایران اون گرانقیمت ترین حرم دنیا رو مستراح عمومی میکنن..

  • ایارن زاد

    اصلاحی در کار نیست. همه اینها خیمه شب بازی است. این رزیم در دستگاه ساواک مار خورده افعی شده. تنها راه قیام است. حداقل یک ملیون کشته باید ایارن بدهدو دست کم یک سوم خاک ایارن ناچاز تجزیه باید بشود.اذرایجان و کردستان و بخش عرب خوزستان و بلوچستان و ترکمن صحرا تجزیه میشوند. این بهای قیام است. چون به محض شلوغی این مناطق تجزیه میشوند. باقی مانده باید گور اخوند و سپاهی بکنند. ولی نیاز به یک نسل جوان و دلیر و از جان گذشته است. اعتصاب و نافرمانی مدنی اول کار است. ریختن ه خیاباتن و اسلحه و بمب به دست رفتن چاره نهایی است. گرفتن مساجد و پایگاهای بسج که مثل قارج تو هر محل سر در ا.ردن. همه ایناها به یک نسل جوان با جربزه میخواد. .لی چنین نسلی نیست. نظام افعی وار جمهور یاسلامی نسل ایارنی راخگه کرده . جوانان از ترس سربازی نرفتن به هزار بامبول طرفه میرند از سربازری. آن وقت چه انتظاری داریو سال 88 هم استثنا اندکی ریختن تو حیابان ولی مردم ترسیدن. با چندتا دیر و کشته جازدند. خیالتان راحت تا چند نسل اخوند=سپاهی سوار ایرن ملت هست. اصلاح طلب سوپا اطمنان استو همه سرشان تو یک اخور هست. هر که میتواند بارش ببندند. توانست فرار کند. ایارن دیگر جای زندگی نیست گر برای*** و خلافکارها

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان . ضمن موافقت و احترام به هر نظري كه اين بالماسكه انتخاباتي راتحريم مينمايد ، از جمله ايشان . از متن مكتوب ايشان در مقاله حاضر عرض مينمايم، اگرچه در زمان خميني تعدادي منتقد به مجلس خبرگان و (مجلس شوراي ملي ؟!؟ ) راه يافتند ؟ يا مجلس ( شوراي اسلامي ) ؟ با توجه به اين نوشته كه قطعا از سوي شخصي چون ايشان با سالها سابقه علمي و دانشگاهي ، بعيد است كه سهو باشد ، ميگويم ، اين افراد كه موسوم به اسم بي مسماي ( ملي مذهبي ) كه البته مذهب را اسلام ميگويند ، هستند ، هنوز نميپذيرند كه امامشان در ٥٧ ، خميني دروغگو تأكيد كرد كه : ( ملي گرايي خلاف اسلام است ) و اينها برحكومت بشدت اسلامي ، يعني ضد ملي گرايي خميني دروغگو ، حتي در زمان خامنه اي دزد ، پافشاري نموده و انرا به يك ادم بشدت بيسواد مثل بنده حقنه نمودند . اگر همانروز ، بر ملي گرايي خود اسرار ميورزيدند و با بخش ضد ايراني اين حكومت فاسد مقابله ميكردند و روشنگري مينمودند ، امروز (( در پي هر انتخابات كه به فرموده ايشان خيمه شب بازي است ، جهانيان قراردادها را با مشتي دزد و فاسدو به اسرارت گيرنده مردم ايران ، بعنوان دولت مقبول ، امضا نميكردند ) و اموال ايرانيان خرج تجهيزات شكنجه و سركوب و زندان در داخل ، و ادامربايي و ترور و بمبگزاري در خارج نميشد . من ميگويم اين حكومت مقبول من نيست و ( در انتخاباتش هرگز و با هر شرطي ، شركت نميكنم ) پاينده ايران ، سربلند ايراني

  • کاوه

    با نظرات دکتر ملکی کاملا وافق هستم

  • محبوبه حسین پور

    گذشت آنکه اهل نظر بر کناره میرفتند / هزار گونه سخن در دهان و لب خاموش ( حافظ ) بزودی براندازان با قدرت هرچه تمامتر در مصاف با جمهوری اجامر اشغالگر خواهند بود ... همانها که سالیان سال باعنوان ضد انقلاب ! انواع سرکوب و جنایت در حقشان صورت گرفت ... همان قشری که همیشه ریختن خونشان برای حکومت فاشیست مذهبی مباح بوده و امروز با افتخار فریاد میزنند : آری ! ما ضد انقلاب بوده و هستیم و دیگر کسی نمیتواند اعتماد بنفس مارا بخاطر هواداری از سیستم پادشاهی بگیرید و در گوشهء انزوا ی سیاسی و غربت مدنی شکنجه دهد ! ووظیفهء همهء کسانیکه در صدر آن شورش خانمان برانداز و فجایع پس از آن حضور فعال - و یا حتی منفعل ! - داشته اند و در این سالیان اخیر به هر دلیل بریده اند و البته باز هم به هر دلیل ؟ ازحاشیهء امن هم بر خوردارند کوبیدن جاده برای همین براندازان آشتی ناپذیر است که امروز به حدود 40 میلیون جمعیت بالغ و فعال کشور میرسد ...

  • میترا

    یا سین! همین!

  • ایران زاد

    آمار جسته و گریخته حکایت دارد، نیم از مردم جوان کشور اهل نماز و روزه نیستند. خبر بد اینکه اخلاقیات هم افول کرده. چون اخلاقیات را به اسلام و خرافات شیعی گره زدند. حال تشتا رسوایی ضد اخلاقی آخوندها و عوامل فاسدش به زمین خورده، شاید اکثرا گمان میکنند اخلاقیات کشت است. هر کس بتواند ظلم کند و بخورد وببردف کار درستی کرده. این از مصایب و خیانات بزرگ نظام جمهوری دروغین و اسلامی شیعی است. ولی بدتر اینکه اکثریت جامعه را ترسو و بزدل کرده و بسیار جان دوست هستند. جنگ و صحنه های دهشتناک مردم مرعوب کرده. حال مشتی دروغگو و فربیکار یا فریب خورده هم به نام اعتدالی و اصطلاح طلب سوپاپ اطمنان شده اند. اگر تو سرشان بزنزد و زندانی شان هم بکنند باز میگویند بروید انتخابات نمایشی! چون آخورشان بند این سیستم است. زیباکلام اخورش به دانشگاه بند است نزدیک برنش زندان چون فامیل علی مطهری است و با پارتی بازی نبرندش و کلی هم از قضات تشکر کرد. نفش زیباکلام البته در گفتن برخی حقایق ستودنی است ولی اینها هم شک کرد بدون همهنگی باشد. زیبکلام نقش چهره دوم نظام دارد. کلا اصلا طلبان این جوری اند اگر هوا پس بود نظام خیل راحت تغییر چهره دهد ولی از ماهیت ظالمانه و دیکتاتوری اش دست برنمیدارد. ثروت ها غارت شدند. اموال با مزایده به شرکای رزیم در نزد اخوند و نظامی تقسیم شد. مخابرات و شرکتهای بزرگ نصیب نظامیان گردن کلفت شد. شرکتهای نفتی نصیب امثال باند زنگنه. چیزی نمانده. انفال مردم را سرمایه دران شیعی-ولایی غارت کردند. انتخابت برای سرگرم کردن است. هزدو سال یک بار این نمایش برگزار خواهند کرد و مردم همچنان گول خواهند خودر. انگار این کابوس تمام شدنی نیست. تنها یک غیرت عمومی و قیام سرتاسرس همراه اعتصاب کار رزیم یکسره میکند. که با یان ملت بزدل و مرعوب شده جندصد هزار بسیجی و لباس شهصی و سپاهی بعید است. نسلها باید سوخته شوند. دوستان امیدی نداشته باشید. نسلها بادی بسوزند تا بالاخره انقالاب دیگری رخ دهد.

  • ماني از المان

    با درود به هموطنان ارجمند، جناب دكتر ملكي و بازديد كنندگان سايت زمانه، بارها سؤال كرده ام كه اين جماعت به ظاهر إصلاح طلب در پي إصلاح چه مقوله اي هستند، مي خواهند نظامي را كه ريشش و پشمش نه تنها كشورمان ايران بلكه منطقه در برگرفته، سه تيغه اصلاح كنند، از زمان رياست جمهوري رفسنجاني تا به حال كه نتوانسته اند، حتي در زماني كه دو قوه از أركان كشورداري در اختيارشان بود. چرا نتوانسته اند؟ به دليل اينكه بسياري از جنايتكاران ده شصت حالا در لباس إصلاح و اعتدال قصد فريب و استمرار اين سيستم قرون وسطايي را دارند. چگونه كساني مثل رفسنجاني و روحاني و موسوي تبريزي و هادي غفاري و موسوي اردبيلي و هزاران أمثال اينان كه تمامي دهه شصت را با خون جوانان مبارزي كه تن به يوغ و بندگي سيستم ولائي ندادند، وضو گرفتند، حالا به فكر تغييراتي اندك افتاده اند، حتما بيست سال ديگر اژه اي و احمد خاتمي و اعلم الهدا و جانيان فعلي اصلاح طلبان و اعتداليون أينده خواهند شد.

  • خسرو فروهر

    آقای ملکی در دوران انقلاب خودتان کم به شاه و دوران شاه فحش ندادید؟ کافی نبود؟ مگر دوران آقای مصدق تمام مدت حکومت نظامی نبود؟ مجلس را نبست؟ آقای ملکی مشکل شما شاه است یا آخوند ها؟ من و خیلی از هوداران مکتب پهلویسم حاضر نیستیم با کسانی اتحاد کنیم که بر زیر سایه بتی به نام مصدق , همواره به عقاید ما توهین میکنند. اگر قرار است فحش دهید به خودتان و نسل ۵۷ فحش دهید که ۳۷ سال است ما را آواره کرده اند. خسرو فروهر, بهمن ماه ۲۵۷۴ ایرانی

  • نادر

    درود به شرف پاکت بزرگمرد

  • جهان ارشید

    پس از ۳۷ سال سرکوب و کشتار و دزدی و فساد رژیم و مجلس نشینان فقط سیب زمینی ها رای میدهند ......... ان هم از نوع گندیده شان