ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محرومیت بیش از هزار روستای سیستان و بلوچستان از آب آشامیدنی

نزدیک به ۹۵ درصد روستاهای سیستان و بلوچستان از امکان دسترسی به آب آشامیدنی سالم محرومند و سه هزار و ۸۸۰ روستا در این استان فاقد شبکه آبرسانی هستند.

بیش از نیمی از جمعیت سیستان و بلوچستان ساکن روستا است و نزدیک به ۹۵ درصد روستاهای این استان فاقد آب آشامیدنی سالم هستند. مقام‌های محلی می‌گویند که این وضعیت مهاجرت اجباری ۱۳۰ هزار نفر را به دنبال داشته است.

به گفته یک مقام دولتی تنها ۵. ۵ درصد از روستاهای استان سیستان و بلوچستان از آب آشامیدنی بهداشتی برخوردارند.

علیرضا ناروئی، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان سه‌شنبه ۲۷ بهمن گفت که یک هزار و ۱۱۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان فاقد آب آشامیدنی هستند و آبرسانی به این مناطق با تانکر انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول ۲۷ درصد روستای‌های این استان فاقد هرگونه امکان دست‌رسی به آب آشامیدنی و تنها ۵. ۵ درصد روستا‌ها دارای شبکه آبرسانی و آب آشامیدنی بهداشتی هستند.

نایروئی ۵۱ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان را روستا‌نشین اعلام کرد که براین اساس بیش از یک میلیون و ۲۷۵ هزار نفر از ساکنان این استان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

به گفته او، دولت در سال گذشته ۲۰۳ میلیارد تومان اعتبار به منظور آب‌رسانی به روستاهای این استان اختصاص داده است اما طرحهای اجرایی در دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند و بیش از یک هزار روستا تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار خواهند گرفت.

محمودرضا میری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تیر امسال گفته بود که بخشی از جمعیت شهرنشین این استان هم فاقد آب آشامیدنی سالم هستند. به گفته او دست‌کم ۸۰ هزار نفر از جمعیت زاهدان از آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

یعقوب جدگال نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی هم پائیز امسال از عدم تحقق وعده‌های دولت انتقاد کرده و گفته بود که وزیر نیرو در سفر به این استان وعده کرد که ۵۰ میلیارد تومان به منظور آب‌رسانی به این منطقه اختصاص یابد اما این اعتبار تامین نشد.

دولت حسن روحانی دو سال پیش اعلام کرد که ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به رفع بحران کم‌آبی استان سیستان و بلوچستان اختصاص می‌دهد. اما به گفته نماینده زاهدن در مجلس شورای اسلامی، «دولت تا به حال این وعده را عملیاتی نکرده است.»

تابستان امسال محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرد که اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد دلاری  مهار آب‌های مرزی و آب‌رسانی به مناطق فاقد آب آشامیدنی سالم، در قالب لایحه خروج از رکود تورمی هزینه خواهد شد.

به گفته باقر حسینی نماینده سیستان در مجلس شورای اسلامی، بحران کم آبی و خشکسالی مهاجرت اجباری ۱۳۰ هزار نفر از ساکن سیستان و بلوچستان را به دنبال داشته است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ali

    کثیف ترین ِ سیاست های فاشیستی رژیم جمهوری اسلامی فارسی ، سیاست آب است ..... !!!! همین چند وقت پیش در همین رسانه خبری منتشر شد مبنی بر شروع انتقال آب دریای عمان به خراسان رضوی !!؟ دریای عمانی که ساحل استان بلوچستان است و این استان در قحطی بی آبی دست و پا میزند اما اب انرا به خراسان رضوی فارسی انتقال میدهند !!!!!!!! بلوچ ها در رژیم اسلامی فارسی حق نوشیدن اب را هم ندارند !!!! همین سیاست کثیف فاشیستی فارسی در مورد آب در آذربایجان و خشکاندن دریاچه ارومیه دخیل است ..... و خشکاندن کارون و انتقال ان به اصفهان و کرمان و یزد و..... کثیف تر و نژادپرستر از این رژیم را تاریخ به یاد دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟