ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانه تاریخی در یزد تخریب و به جای آن دستشویی ساخته می‌شود

نرگس آبیار، فیلمساز ایرانی خبر تخریب در زادگاهش «ابرندآباد» را رسانه‌ای کرد. ۱۲ بنای تاریخی دیگر هم ویران شده. زمین‌خواران باغ‌ها را هم خشکانده‌اند.

خانه تاریخی متعلق به دوره قاجاریه در بافت تاریخی «ابرندآباد» یزد قرار است «به زودی» تخریب شود و به جای آن یک سرویس بهداشتی احداث شود.

خبرگزاری مهر شنبه یکم اسفند خبر داد، نرگس آبیار، فیلمساز در گفت و گو با این خبرگزاری از روند تخریب بافت تاریخی زادگاهش در روستای ابرندآباد انتقاد کرد و گفت این روستا متعلق به دوره ساسانیان است.

بر پایه این گزارش خانه تاریخی فقیهی ابرندآباد که از دوره قاجاریه به جای مانده، قرار است پس از تخریب به سرویس بهداشتی تبدیل شود.

ابرندآباد نام روستایی در ۱۲ کیلومتری شهر یزد است و به خانه‌های تاریخی مشرف به باغ‌های این روستا شهرت دارد.

در سال‌های اخیر باغ‌های این روستا نیز تخریب و خشکانده شدند.

به گفته نرگس آبیار، «بالا رفتن قیمت زمین» و «کم بودن سود نگهداری از باغ در مقایسه با سود فروش زمین» از جمله دلایلی است که موجب شده مردم این روستا «به جان خانه‌ها و باغ‌ها بیفتند» و عامدانه آن‌ها را تخریب کنند.

تاکنون دست‌کم۱۲ بنای تاریخی و چندین باغ این روستا به طور کامل تخریب شده‌اند.

روند تخریب خانه‌های تاریخی در سال‌های اخیر شدت گرفته است. شماری از کارشناسان بر این باورند پس از اینکه در دوره حسین مرعشی، رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، این سازمان با سازمان جهانگردی ادغام شد و به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل شد، محافظت و احیای بناهای تاریخی تحت‌الشعاع «گردشگری» قرار گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یزدی بی بخار

    از مردم محافظه کار و نان به نرخ روز خور یزد از این بهتر نمی توان انتظار داشت. البته خانواده ی خود من از این قماش است.