ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خرس طلایی برلیناله برای جانفرانکو رزی

خرس طلایی برلیناله در دفاع از «حق خوشبختی» و نمود آن در سینما به جانفرانکو رزی، کارگردان ایتالیایی رسید. در این فیلم بحران پناهجویی، زندگی بی‌دغدغه نوجوانی را آشفته می‌کند.

شعار شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین در پرتو بحران پناهجویی در اروپا «حق خوشبختی» برای همه انسان‌ها بود. دو فیلم درباره این موضوع در بخش اصلی به نمایش گذاشته شد: «من نرو هستم» ساخته رفیع پیتز، کارگردان ایرانی و «آتش در دریا» ساخته جانفرانکو رزی، کارگردان ایتالیایی. خرس طلایی برلیناله در ستایش از هنر سینما در بازنمایی رنج انسان‌های پناهجو به «آتش در دریا» تعلق گرفت.

خرس طلایی برلیناله برای جانفرانکو رزی، کارگردان ایتالیایی

مریل استریپ، بازیگر آمریکایی و برنده سه جایزه اسکار ریاست هیأت داوران این دوره از جشنواره فیلم برلین را به عهده داشت. او همراه با دیتر کوسلیک، رییس جشنواره فیلم برلین خرس طلایی این جشنواره را به جانفرانکو رزی تقدیم کرد.

از ایران فیلم «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی که در بخش اصلی با فیلم‌هایی از کشورهای بوسنی، دانمارک، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و هلند بر سر به دست آوردن خرس طلا و نقره برلیناله رقابت می‌کرد، با دست خالی به ایران برمی‌گردد.

«آتش در دریا» ساخته جان فرانکو یک مستند داستانی‌ست که در جزیره لامپادوسا اتفاق می‌افتد. در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۰ هزار پناهجو وارد این جزیره شدند. در این فیلم بحران پناهجویی در اروپا زندگی یک پسربچه مرفه ۱۲ ساله به نام ساموئل را که در لامپادوسا زندگی آرامی را در پیش گرفته تحت تأثیر قرار می‌دهد. تضاد بین زندگی آرام و بی‌دغدغه ساموئل از یک سو و تلاش گروهی از پناهجویان که برای دستیابی به خوشبختی تن به انواع مخاطرات داده‌اند، رویدادهای این فیلم را رقم می‌زنند.

فیلم «ما عاشقت هستیم هادی» ساخته محمد بن عطیه خرس نقره‌ای بهترین فیلم اول و بهترین بازیگر مرد را به دست آورد و به این ترتیب بعد از «آتش در دریا» پرجلوه‌ترین فیلم شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین بود.

موضوع این فیلم آشناست: یک مرد جوان تونسی می‌بایست با دختری که مادرش برای او در نظر گرفته‌ ازدواج کند. اما بعد از آشنایی با یک زن رقاصه بر سر دوراهی قرار می‌گیرد. آیا می‌بایست به خواسته‌های باطنی‌اش وفادار بماند یا اینکه به آنچه برایش مقرر کرده‌اند تن بدهد؟

منتقدان از این فیلم به عنوان تمثیلی از جدال سنت‌ها با مدرنیته و دشواری‌های تغییر در جوامع اسلامی یاد کرده‌ بودند.

فیلم ۴۸۵ دقیقه‌ای «لالایی برای راز غم‌انگیز» به کارگردانی لاو دیاز، سینماگر فیلیپیی طولانی‌ترین فیلم بخش اصلی جشنواره فیلم برلین بود. این فیلم خرس نقره‌ای بهترین فیلم با چشم‌اندازی نوین را به دست آورد.

موگوشاتا شوموفسکا (کارگردان)، کلایو اوون (بازیگر فیلم)، لارس آیدینگر (بازیگر تئاتر و سینما)، آلبا رورواخر (بازیگر فیلم)، بریژیت لاکومب (عکاس) و نیک جیمز (منتقد فیلم) اعضای هیأت داوران جشنواره فیلم برلین را تشکیل می‌دادند.

شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین تا یکشنبه، ۲۱ فوریه ادامه دارد.

برندگان برلیناله در یک نگاه:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.